2020-03-20, 23:06
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fryskyl
Jag sitter också och kollar på det (om det är det på Rai1 du menar), även om det laggar lite.

Jag vet, rätt markant skillnad i rapporteringen, trots att rubrikerna ändå är rätt feta här också.

Macron sa att "vi är i krig" åtminstone fyra gånger i sitt tal för nån dag sen:
Vi är i krig, ett hälsokrig naturligtvis. Vi kämpar inte mot en armé eller en annan nation, men fienden är där, osynlig, svårfångad och framåt. Och det kräver vår allmänna mobilisering. Vi är i krig. Alla regerings- och parlamentariska åtgärder måste nu fokuseras på att bekämpa epidemin, dag och natt. Ingenting ska avleda oss från det.
Sen Merkel i Tyskland:
Detta är på allvar. Ta det på allvar, ni också. Sedan tyska återföreningen, nej, sedan andra världskriget har det inte funnits någon utmaning för vårt land vid vilken vår gemensamma solidaritet varit så viktig.
Man vet att tyskarna tar det seriöst när det är den största utmaningen sen andra världskriget.

Kan också tilläggas att man i italiensk och nu också fransk TV alltid (åtminstone i princip alltid) observerar säkerhetsavståndet på minst en meter mellan alla som deltar i programmen.
Jo, det är RAI 1. Jag har det via ComHem och det har inte laggat för mig. Däremot har de ibland haft tekniska problem vid intervjuer (Skype? mm) det är normalt inget som strular för RAI. Kan det vara överbelastning? Italiens nät är väl bra vad jag vet, och ett av de mobiltätaste länderna.
Citera
2020-03-20, 23:06
Medlem
Draken55s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Talespin
Europa gör inte tillräckligt mycket enligt Kina.

Det är nog så att vi måste ta till samma åtgärder som Kina om det här ska gå vägen. Vi behöver inte sätta alla i karantän men däremot så borde ju det mesta stängas ner. All kollektivtrafik, gym, nattklubbar, barer, alla butiker utom livsmedelsbutiker och apotek etc.

Om det mesta stängs ner så kommer de flesta att stanna hemma självmant.

Militär och polis ser till så att alla äldre håller sig inomhus och att det inte blir några större folksamlingar någonstans.

Vad ska ett socfall som du göra då, när mjölken och brödet tar slut och ingen öppnar på soc-kontoret, ska du svälta?

Jag är elak, men fatta, man kan inte göra det du fantiserar om.
Citera
2020-03-20, 23:07
Medlem
Revejs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HG
Svenskarna kommer att dö i stora mängder och om cirka 3-5 år har vi ett otaligt antal böcker som försöker berätta att Corona-Bob Tegnell bara gjorde sitt bästa.... Han skriver nog också en självbiografi med namnet, "förlåt för att jag nyste i mina händer".
Ok.. men stänger man skolor och gränser, då kan det inte hända något?
Ska folk fortfarande gå till jobb eller alla tar en veckas semester så är viruset borta sen?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 2honest
Jag har ytterst svårt att lita på siffrorna från Ryssland.

Vad är det som gör det svårt för dig att tro siffrorna från Ryssland? Beror det på hur aftonbladets raportering kring Ryssland brukar se ut?

Jag har mycket mer tillit till nationen i öst än våran egen bananrepublik
Citera
Medlem
JeffreyEpsteins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frdk
Löfven uppmuntrar precis alla att gå till sina lokala restauranger.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/pLkJKV/statsministerns-uppmaning-hjalp-en-aldre-slakting-eller-ett-smafore

Inget jag rekommenderar, laga mat hemma.
Du vet inte vart den som lagar din mat haft händerna eller om han är sjuk med passiva symptom.

Vilken jävla idiot ni har till statsminister han slutar inte att förvåna mig med sin idioti.
Citera
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bulletproofsoul
Kina hade vissa synpunkter på våran smittbekämpning också om jag inte minns helt fel?
Jo, men det har avfärdats som politik ...
Citera
2020-03-20, 23:08
Medlem
HGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vitalio
Tegnell är inte lika dum.
Han har haft en genomtänkt plan från första början.
Mass-immunitet bland unga och hälsosamma som tar smällen, men överlever. Samtidigt som riskgrupperna skyddas.
Om alla länder hade använt denna strategi så hade vi sluppit massarbetslöshet.

Nu blir arbetslösheten 20-40 i hela västvärdlen pga politikernas inkompetens att släcka ner hela ekonomier.
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/vd-n-for-tredje-ap-fonden-inte-skadat-nagot-liknande-sedan-efterkrigstiden

Du menar, mass-immunitet bland unga och hälsosamma som tar smällen och dör! Vi körde den varianten med spanska sjukan och pesten.
Citera
Medlem
Hemi57s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nobbens
Tack så mycket vilken bra sida - FB är en guldgruva! Fast jag hittade (än så länge) ingen dag för dag rapport angående dödsfall i olika länder och i hela världen vilket var lite synd - kanske kommer eller så var det jag som var för snabb hit och tacka dig
Tack, det var svårt för mej att kopiera sidan jag lagt i "bokmärken"..
Men jag tror du kommer rätt via denna länk:
https://www.worldometers.info/coronavirus/#countries
Citera
Medlem
bulletproofsouls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vitalio
De som tror att man kan stoppa viruset genim karantän av hela städer är riktigt ute och cyklar.
Corona komemr i våg efter våg.
Se bara hur det gått för Italien.
Explosiv dödlighet + staten och hela näringslivet i konkurs.

Leder bara till accelererande arbetslöshet och konkurser på löpande band.

Känns kanske inte som att det spelar så stor roll vad vi gör. Stänger vi ner- massarbetslöshet. Har vi öppet - ändå ingen konsumtion, ingen efterfrågan=massarbetslöshet.

snart kanske det också blir knepigt att få in importerade varor in i landet om omvärlden är stängd.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JeffreyEpstein
Du är ju helt mentalt efterbliven, det är redan bevisat att LOCKDOWN är enda sättet.

Du är okunnig och outbildad.

Sådana här virus kommer i våg efter våg, se asiaten, HongKong och spanska sjukan.

Mass-immunitet eller vaccin enda som hjälper

Lockdown har alltid misslyckats. Du behöver läsa på, men jag tror inte att du är läskunnig.
Citera
Medlem
solo-112s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grumpyoldfart
Så... Fick inget redigt svar i bruset, vad tror de mer begåvade i tråden?

Det här är inget "brus" det drabbar alla länder som en yxa.

De enda som kommer att räknas som vinnare återfinns hos de som först vaccineras med ett fungerande vaccin. Före det är vi alla förlorare.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av solo-112
Lol, hur vill du då tolka medeltal och meridiansiffror?

Optimistiskt, för just din åldersgrupp?

Idiot. Du kan inte dra den slutsatsen. Låt säga att det är 20 döda och samtliga döda är 63 år.

Vad är medelåldern?
Vad är då medianåldern?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in