2020-03-20, 22:48
Medlem
HGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kentuckyfry
Ja, är man 75+ och multisjuk så är det förvånande att man ens håller ut i snitt 8 dagar zzz.

Fast det handlar inte om 75 åriga multisjuka utan om människor i 40 års åldern.
Citera
2020-03-20, 22:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HG
Svenska staten tycker inte att vi tål sanningen. i början försökte man ljuga ihop en historia att COVID-19 bara var en influensa, sedan körde man med spåret att bara gamla dör som ändå skall dö.

Tycker att Kinesiska sjukan allt mer liknar spanska sjukan som härjade för exakt 100 år sedan.

Konstigt, jag delar inte din uppfattning. Tycker jag hela tiden fått den information jag behöver. Löjligt att tro att Sverige försöker mörka någonting när de vet att alla har tillgång till internet. Jävla trams vissa av er håller på med.
Citera
2020-03-20, 22:49
Medlem
HGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AttCza
Om det inte finns pengar för sjukvården eftersom skatteintäkterna minskar kommer ännu färre att överleva. Vården blir ännu mer överbelastad jämfört med idag. Därför är det viktigt att friska människor arbetar, betalar skatt, konsumerar och ser till att ekonomin går runt.

Fast friska människor kommer inte att göra det eftersom de inte vill dö!
Citera
Medlem
solo-112s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Justicia
Medel och medianåldern på de som dött / intensivvårdats i Sverige är 63.

Rimligen betyder det ett dödsspann i huvudsak mellan 93 och 33 år...

Sug på den...
Citera
Medlem
stone_sleepers avatar
Det fanns tydligen en kampanj i italienska Florens i början av februari där man kramade okända kineser för att motverka Corona-rasism. Nu säger jag inte att det var detta som orsakade pandemin i Italien, men hur dum får man vara?

https://www.youtube.com/watch?v=mNMdg4morQs
Citera
2020-03-20, 22:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JeffreyEpstein
Ryssland stängde skolorna tidigt, bara ett fåtal var öppna. Därför smittan är så låga nummer i Ryssland
Nej, lite smitta beror först och främst på tidigt stängd gräns mot Kina, minutiös kontroll av alla inresande från andra riskländer, och hårda karantänregler.

Nu har det börjat dyka upp lite intern smitta, men det handlar fortfarande om fall som kan spåras till folk som kommit hem från utlandsresor. Så Ryssland ligger 2-3 veckor efter Sverige. Om viruset påverkas av varmare väder sedan i maj-juni så är den skillnaden värdefull. Och om man kan bromsa spridningen på ett tidigare stadium. I regionen där jag befinner mig har vi 3 fall på 3 miljoner invånare. De stängde skolorna i tisdags, då vi hade 2 konstaterade fall. Nu har man begränsat folksamlingar till 50 pers och stängt alla muséer, teatrar, universitet, osv. Eftersom gränsen är stängd kommer det förhoppningsvis inte in fler fall utifrån och förhoppningsvis lyckas man hålla smittspridningen låg fram till sommaren eller vaccinet.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gloffgloff
Citat:
Ursprungligen postat av Konfucius2
I Italien är det en hyfsad exponentiell ökning 400 i går 630 idag , ytterligare ett dygn 800- 900...

När planar det ut?

Kinesiska experter dömer ut Italiens åtgärder
Kinesiska experter på smittspridning är förfärade över vad de bevittnat under sitt besök i Italien.

https://www.sydsvenskan.se/2020-03-20/kinesiska-experter-domer-ut-italiens-atgarder

På en presskonferens i Milano i Lombardiet, landets värst utsatta region med över 2 500 döda, verkade Yang Huichuan närmast chockad över vad han sett.
– De allmänna kommunikationerna är fortfarande i gång, mycket folk rör sig på gatorna och på hotellen förekommer middagar och fester. Dessutom, i detta område där viruset slagits hårdast bär folk inte munskydd, sade han enligt den spanska tidningen El País korrespondent.

Jag antar att Tegnell och resterande personal i FHM tycker det där är bara skitsnack.
Citera
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flaskborste
Vore nog på sin plats att förklara vad ordet betyder..Triage är sortera.. Dvs sortera ut de patienter som är i störst behov av hjälp.. typ puls, chans att överleva, sjukdomshistoria, rökare, och annat som kan spela in om man skall vårdas i respirator eller lämnas att dö utan någon andningshjälp alls.

Förmodligen kommer samtliga IVA platser och dess brukare att sorteras in efter dessa premisser. Störst chans till överlebnad får platsen. Övriga lämnas att dö på egen hand utan någon vård alls.

Vi närmar oss raskt detta stadium ute på landets intensivvårdsplatser.. när detta händer kommer folkets panik att bryta ut på allvar..Föräldrar med sjuka barn som inte kan andas..Ensamma barn med döda eller svårt sjuka hemma. Köer och desperation utanför sjukhusen.. You Name it.. och det kommer enbart bli värre för var dag som går..

Vanlig influensa.. My ass.

Men vi har ju hjälpt en massa invandrare till ett bättre liv i Sverige så var glada och tacksamma att ni röstade rätt i de senaste valen..

Det är t.o.m. värre än så. I Italien nekas alla över 60 tillträde på akuten. Det betyder att om din gamla mamma kommer in med ett nageltrång som lett till blodförgiftning så blir det kalla handen. Det är grymt och något som används i krig, normalt sett. Jag tror inte folk förstår omfattningen av vad som är på väg att ske. Jag känner en sorg i mitt hjärta som jag nog aldrig känt förut. En annan aspekt är att ingen får besöka den sjuka. Det kommer historier från Italien där äldre ligger och ropar efter sina barn och barnbarn medan de de drunknar i sina egna lungor. Det är hjärtskärande. Här i Sverige dog det ju en person nyss med hustrun vid sin sida, men hon var smittad själv, kanske därför?

Det verkar som skidåkning och afterski är viktigare i Sverige än tramset ovan?
Citera
Medlem
HGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kurt7777
Det är teknisk sätt enkelt att göra en vaksin, det tar inte mer enn några dagar.

Det som är svårt, är att göre en vaksin som er trygg och effektiv ... för så många som möjligt.
Hur lång tid det tar, är det ingen som vet, det kan ta 2 månadar ... 2 år ... aldrig ?

Enkelt att göra ett vaccin?+ Tar några dagar?? Tror inte du har någon aning om hur den medicinska industrin fungerar, eller hur?
Citera
Medlem
Jag tror att t.o.m. Darwin undrar vad i helvete vissa av svenskarna håller på med!
Om vi kunde vara säkra på att bara de som trotsar svenska myndigheters mesiga uppmaningar drabbas, så hade det ju varit ok.
Men risken är ju stor att även vi andra drabbas av den okontrollerade smittspridning som sker, just pga detta.
Citera
2020-03-20, 22:51
Medlem
AussieRedMans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hobb
Man kan i allra högsta glad anklage dessa stolpskott. Det var vida rapporterat att risken var stor för smitta. De bör bära samma ångest som de som kör ihjäl folk på fyllan.
Kollar just nu på deras gamla Facebook uppdatering, Aosta dalen är underbar, mindre folk än vanlig såklart. Lite skrämmande, men ingen visste då
Citera
2020-03-20, 22:51
Medlem
Talespins avatar
Europa gör inte tillräckligt mycket enligt Kina.

Det är nog så att vi måste ta till samma åtgärder som Kina om det här ska gå vägen. Vi behöver inte sätta alla i karantän men däremot så borde ju det mesta stängas ner. All kollektivtrafik, gym, nattklubbar, barer, alla butiker utom livsmedelsbutiker och apotek etc.

Om det mesta stängs ner så kommer de flesta att stanna hemma självmant.

Militär och polis ser till så att alla äldre håller sig inomhus och att det inte blir några större folksamlingar någonstans.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in