2020-03-20, 13:53
Medlem
Trenbologneses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvampDamp.
Var jävligt försiktig med detta läkemedel, den ända egentliga skillnaden från tjacket på gatan är att elvanse endast innehåller isomeren som ger upphov till euforin och det inre lugnet du beskriver. Med missbrukarbakgrund i ryggraden är det även viktigt att du håller dig till dosen du får utskrivet och inte laborerar eller tar på eget bevåg. Tro mig, det leder bara dig ned till helvetet.

Förövrigt är medicinen dunder tills att man utvecklar tolerans, och har hjälpt mig sinnessjukt mycket. Men var försiktig som in i helvetet, det är trotts allt amfetamin.

Uppskattar varningen. Givetvis ska jag inte laborera med doserna själv.
Är glad att jag äntligen hittat rätt medicin. Jag har under ett och ett halv år nu gått igenom minst 15 stycken olika preparat för att tackla min ångest och nu slipper jag jaga mediciner för att få vardagen att fungera någorlunda.

Elvansen ger mig ingen eufori ö.h.t. däremot tar den bort min ångest och orolighet utan något rus, vilket är optimalt. Därför jag vill förlänga effekten av lisdexamfetaminet med dexamfetamin så jag kan vara ångestfri och produktiv mer än i 5-6h.

Jag tycker att ritalinet känns mycket mer skadligt, både fysiskt och psykiskt. Och ur ett missbrukarpersonlighetsperspektiv så är dexamfetamin mycket bättre då jag inte får något rus.
Skulle aldrig få för mig att missbruka min medicin då jag verkligen uppskattar medicinens effekt och vill verkligen inte bli av med den + att jag saknar verkligen inte misären som ett missbruk innebär.
Min medicin är inlåst och delas ut till mig morgon och kväll, på ett familjehem.
Citera
2020-03-20, 20:28
Medlem
Ni som fick diagnosen som vuxen.
Vad säger man när dom frågar om barndomen ,jag kommer inte ihåg min barndom minns bara att det inte var något kul. Står på kö för en NP utredning och jag hoppas få diagnosen adhd för medicinen skull
Citera
2020-03-20, 20:40
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Apelsinkillen94
Vad säger man när dom frågar om barndomen ,jag kommer inte ihåg min barndom minns bara att det inte var något kul. Står på kö för en NP utredning och jag hoppas få diagnosen adhd för medicinen skull

Jag sa att jag käkade flugsvamp efter jag hotade med att göra det, också att jag hoppade ut ur bilen när den körde och annat dumt.
De frågade ju min mamma också fast jag är vuxen.
Citera
2020-03-20, 21:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av twigdoll
Jag sa att jag käkade flugsvamp efter jag hotade med att göra det, också att jag hoppade ut ur bilen när den körde och annat dumt.
De frågade ju min mamma också fast jag är vuxen.
Om man av nån anledning inte är sams med sina föräldrar då?
Citera
2020-03-20, 21:53
Medlem
Citat:

ADHD-diagnos handlar om att uteslutna andra potentiella diagnoser. En anamnes från barndomen ligger som ett av alla verktyg och underlag för att ge rätt diagnos. Du har dessutom kanske egna minnen från livet som yngling som kan få ligga till underlag.
Det är ingenting som hela diagnosen kommer baseras på ifall underlag inte skulle finnas. Du behöver alltså inte oroa dig.
Citera
2020-03-21, 11:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av steam machine
ADHD-diagnos handlar om att uteslutna andra potentiella diagnoser. En anamnes från barndomen ligger som ett av alla verktyg och underlag för att ge rätt diagnos. Du har dessutom kanske egna minnen från livet som yngling som kan få ligga till underlag.
Det är ingenting som hela diagnosen kommer baseras på ifall underlag inte skulle finnas. Du behöver alltså inte oroa dig.
Tack för svar
Citera
2020-03-21, 12:44
Medlem
Trenbologneses avatar
Citat:

Jag fick min diagnos i vuxen ålder. Psykologen hade underlag från en lärare jag hade i grundskolan och hon intygade verkligen mitt adhd-betéende.
Min morsa däremot är totalt emot diagnoser, mediciner och dyl. så hon ljög ordentligt till psykologen. Hon skattade mig 0 poäng på ett ADHD test..
Men jag fick mina diagnoser ändå eftersom testerna talade för sig själv och jag förklarade min mammas synpunkt på det hela. Så du kan nog va lugn ifall du är orolig för nåt liknande som jag gått igenom!

Lycka till kamrat =)
Citera
2020-03-21, 15:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trenbolognese
Jag fick min diagnos i vuxen ålder. Psykologen hade underlag från en lärare jag hade i grundskolan och hon intygade verkligen mitt adhd-betéende.
Min morsa däremot är totalt emot diagnoser, mediciner och dyl. så hon ljög ordentligt till psykologen. Hon skattade mig 0 poäng på ett ADHD test..
Men jag fick mina diagnoser ändå eftersom testerna talade för sig själv och jag förklarade min mammas synpunkt på det hela. Så du kan nog va lugn ifall du är orolig för nåt liknande som jag gått igenom!

Lycka till kamrat =)
Kan du förklara hur en utredning går till har sökt men hittar inget.. har försökt skicka pm till dig men jag är ganska ny på FB så jag kan inte skicka pm's än
Citera
2020-03-21, 20:32
Medlem
Godkväll folket!

Tänkte ställa en viktig fråga till er erfarna som går på den här medicinen.

Jag håller just nu på att göra en adhd-utredning och gör mitt sista besök kommande vecka för att sedan få svar ifall jag har diagnosen eller inte men allt lutar mot att jag har det. Äntligen kanske man kan få svar och verktyg på varför mitt liv har varit så kaotiskt som det varit.

Jag är sen ett år tillbaka ren från droger och mår idag djävulskt mycket bättre än vad jag gjort på många år. Jag missbrukade mycket tjack i många år och på slutet blev det några vändor till psyket för psykoser. Det är det värsta jag varit med om och vill aldrig någonsin vara med om det där igen.

Jag har aldrig haft psykos i nyktert tillstånd utan fick några på slutet då jag var extremt stressad och tog väldigt mycket tjack. Blivit helt återställd från det där.

Hur är det egentligen att gå på elvanse när man hamnat i psykoser några gånger på tjacket? Går det ens att jämföra?

Jag känner att jag vill ge medicinen ett försök för att se ifall det kan hjälpa mig med att strukturera mitt liv och få bort min icke-existerande impulskontroll som förstört mitt liv många gånger.

Jag undrar för varken psykolog eller läkare har nämnt något angående detta trots det finns i min journal.

Tacksam för svar!

Mvh
Citera
2020-03-28, 14:54
Medlem
Citat:

Du behöver inte oroa dig kring det.

Jag vet det eftersom under intervjun så hade min mamma ljugit och gett en extrem positiv bild av mig haha. Min son har inga problem bla bla bla.

Visste psykologen var lite förvirrad då jag gav en annan bild men flera tester + min historia gjorde ändå att det konstateras att jag har ADD.
Citera
2020-03-28, 15:03
Medlem
Flashback-experter behöver er hjälp med dosering av Elvanse .

Jag har ADD men trots medicin så kommer jag inte igång med saker . Jag har extremt svårt att komma igång med saker.

Jag har testat alla med metylfenidat och testat alla sorts doser men den medicin funkade inte för mig.

Jag har tillgång till både Attentin samt Elvanse.

Jag har testat Elvanse upp till 90 mg och första gången jag tog sån hög dos ” så kom jag igång med saker . Men sen efter att ha testat det flera gånger så har den effekten försvunnit. Däremot funkar medicin bra för min koncentration men jag kommer inte igång med saker

Har någon av er någon idé vilken dos/blandning jag ska ta ” för att komma igång med saker” ?

Uppskattar alla råd o tips 🙂
Citera
2020-03-28, 15:05
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Erikerikerik94
Flashback-experter behöver er hjälp med dosering av Elvanse .

Jag har ADD men trots medicin så kommer jag inte igång med saker . Jag har extremt svårt att komma igång med saker.

Jag har testat alla med metylfenidat och testat alla sorts doser men den medicin funkade inte för mig.

Jag har tillgång till både Attentin samt Elvanse.

Jag har testat Elvanse upp till 90 mg och första gången jag tog sån hög dos ” så kom jag igång med saker . Men sen efter att ha testat det flera gånger så har den effekten försvunnit. Däremot funkar medicin bra för min koncentration men jag kommer inte igång med saker

Har någon av er någon idé vilken dos/blandning jag ska ta ” för att komma igång med saker” ?

Uppskattar alla råd o tips 🙂

Vad är det du ska komma igång med?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in