2020-03-20, 14:24
Medlem
Måste bara få flika in.. Jag har följt detta och denna tråden och är så ledsen För esm*raldas skull. Vill skylla på hela rättssystemet för det var Sverige som svek henne.. Även socialen som kämpade för att hon skulle stanna hos fosterfamiljen.

Jag blir också så provocerad av hur hennes försvarsombud bara vände helt, som podden ”Skyldig?” nämner dem att det är INTE vanligt att man vänder sig mot socialnämnden och speciellt inte när ett barn är så pass liten. Inte så konstigt att kammarrätten hade det enkelt att välja då det helt plötsligt var tre ombud (R’s, P’s & E’s) talade för att E skulle hem till R&P igen, klart som satan att socialnämnden blev överkörda när dom saknade ombud. Det är så fel när man läser att det inte finns konkreta bevis att R&P hade förbättrats över huvud taget. Detta är då samma försvarsombud som satte barnkonventionen i kraft.

Likadant när man läser DN’s reportage om detta, trots alla orosanmälningar, alla varningsklockor från Esm*raldas håll som hon visade så tydligt så skyller dom på att det finns en dom, trots den akuta orosanmälan dom fick in på juldagen om ett E’s skick var sämre då hon hade svårt att fästa blicken, svårt att få kontakt med och vilken jävla funtad människa VET att när ett barn har svårt att få kontakt med ska man ta det på största allvar. Socialen åker dit med polis, socialen vet vilka R & P är, de vet vem denna flicka är efter alla orosanmälningar, polisen vet vilka R & P är, jag hade INTE nöjt mig med att åka därifrån utan att fått sett flickan, när polisen griper P i samband med att efter E har fötts går dom själva ut med att han är farlig. Hade jag varit nån utav dom som åkte dit på juldagen hade jag bokstavligen skitit i om jag förlorat mitt jobb eller åkt dit på de pga lagbrott, jag hade inte åkt därifrån utan att fått träffat E själv. Inte så konstigt att dom sedan blev insläppta på annandagen, då hade ju R & P tid på sig att måla upp en fasad.

Efter så mycket varningsklockor, så hade ALLA kunnat göra mer och det gör bokstavligen ont i mitt hjärta att veta att vi skickade Esm*ralda mot sin död när hon egentligen hade allt, från att ha sovit hand i hand med sin fosterfamiljssyster varje natt till att placeras i en ren misär, föds med abstinens och opiater och olika substanser hittas sedan i hennes kropp när hon dött. Detta är nånting som INTE ska få hände och jag kan inte tänka mig vilken smärta och orolighet som E gick igenom hos bio”föräldrarna”
Citera
2020-03-20, 14:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av finasko
Måste få länka denna podden:
https://open.spotify.com/episode/69QTor0bCBBWcFKfZfxPAC?si=UzjhWer6QSqgmIP_rVMH5Q
Handlar om två advokater som pratar om detta ärendet!!

Tack för tips!
Mycket klargörs här.
Sammanfattning: RÄTTSHAVERI.
Advokat M är i rent statistiskt ovanligt dum i huvudet. (Mkt ovanligt att ombudet går emot socialen).Socialnämnden skulle haft ett ombud och Kammarrätten var naiva. Bio-föräldrarnas advokat hade kallat in vittnen som inte visste ett dugg om bio-förädrarnas föräldraegenskaper.
Stackars E det var bara dina fosterföräldrar som kämpade för dig.
Socialnämnden skulle kostat på ett ombud. Din advokat skulle ha företrätt dig. Kammarrätten skulle ha krävt underlag som pissprov innan de tog beslut. Må ansvariga för din död ställas inför rätta.
Citera
2020-03-20, 17:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PippiAvdesyvhav
Nej, tror det var fosterfamiljen han ringte dagen innan och rekommenderade dem att skaffa ett ombud.

Han ringde fosterfamiljen o rekommenderade soc att skaffa ombud. Fosterfamiljen var inte part i målet.
Citera
2020-03-20, 17:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bibbifin
Han ringde fosterfamiljen o rekommenderade soc att skaffa ombud. Fosterfamiljen var inte part i målet.

Detta framkom vid intervju i TV 4 har jag för mig. När de intervjuade Melinda. Och i domarnas protokoll anges inte fosterföräldrarna som part i målet, utan soc, E samt P&R.
Citera
2020-03-20, 18:33
Medlem
Har fortfarande en känsla av att Martin bara ville bli av med det här fallet och därför släppte han allt. Varför?

Jo för han bytte advokatfirma:
AE Nyströms Advokatbyrå AB
feb 2015 – okt 2018 3 år 9 månader

Advokatbyrån Choice
okt 2018 – nu 1 år 6 månader

Vad tror ni? Tänkte han äsch skit samma och lät sitt ärende vara för han skulle avsluta alla ärenden innan han gick över till nästa arbetsplats? Får man en avslutningsbonus när man vunnit/avslutat ett case? Även om det inte är mycket så kan det vara något som har gjort att han släppt det såhär snabbt?

Var R gravid vid förhandlingarna?
Senast redigerad av Citra 2020-03-20 kl. 18:34. Anledning: Fråga
Citera
2020-03-20, 18:47
Medlem
Har vi namn o bild på mamman?
Citera
2020-03-20, 19:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xcape
Har vi namn o bild på mamman?

Hon heter R*b*cka Gustafson o bor på Styrmansgatan 34. Bild finns i denna tråd.
Citera
2020-03-20, 19:21
Medlem
Vet ni något om när åtal väcks och FUP kan begäras?
Citera
2020-03-20, 19:22
Medlem
CharlieRs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av couriosgeorge
Det mest komiska är din självutnämnda rättighet att tala om för andra vad de får/inte får tycka. Jag och många andra anser att MB:s agerande i Kammarrätten var ytterst märkligt och det resulterade i en katastrof. Kanske inte för dig då som uppenbarligen värderar god advokatsed högre än ett barns liv. Har du överhuvudtaget träffat E? Nä, just det. Fy f*n
Man har inte vettigare saker att komma med för att man träffat någon. Den information som man som särskild företrädare för barn har att utgå från är väldigt begränsad. Ombudets jobb är att företräda barnets juridiska intressen och att det inte förelåg tillräckliga skäl för ett LVU var någonting som samtliga rättens ledamöter höll med om. Brottet mot E hände över ett år efter dessa förhandlingar och det är lätt att sitta och döma i efterhand, men det finns faktiskt ingenting som styrker att upphävandet av LVU skedde lagstridigt.

Folk får tycka vad de vill och jag får klaga över det.
Citat:
Ursprungligen postat av estetik
Du snackar rättssäkerhet hit och dit. Och så rättfärdigar du beslutet att flickan skulle återgå till sina biologiska föräldrar på grund av olika subjektiva bedömningar. Snacka om rättsosäkert att basera beslut på vad advokater tycker och tänker istället för att basera beslut på fakta pch expertis.

Resultatet ser vi svart på vitt. En treårig flicka dog till följd av subjektiva åsikter hos en advokat. Att man ska försöka försvara det som du gör, är för mig helt obegripligt.
Advokaten "tycker" inte massa ogrundande åsikter. Advokaten uttalar sig utifrån sin uppfattning om rättsläget, och utifrån den information han hade fanns det inte stöd för ett LVU. Det är inte advokaten eller rätten som har haft livet av ett barn. Jag håller inte med om beslutet och jag tycker att lagen ska ändras för att stärka barnens rättigheter, bland annat ska barn som placeras vid födseln ha samma rätt till sitt familjehem som de har till biologiska föräldrar, de ska ha rätten att bo kvar där, och föräldrar som har haft missbruksproblematik ska vara absolut skyldiga att lämna drogprov innan en återflytt kan bli aktuell. Så ser inte lagen ut idag. Vill du ha ett rättsväsende som agerar som de känner för, eller vill du ha en lag som leder till rätt beslut?
Citat:
Ursprungligen postat av PippiAvdesyvhav
Nej, tror det var fosterfamiljen han ringte dagen innan och rekommenderade dem att skaffa ett ombud.
Vilket är absurt i och med att familjehemmet över huvud taget inte är part i målet.
Citat:
Ursprungligen postat av Citra
Vad tror ni? Tänkte han äsch skit samma och lät sitt ärende vara för han skulle avsluta alla ärenden innan han gick över till nästa arbetsplats? Får man en avslutningsbonus när man vunnit/avslutat ett case? Även om det inte är mycket så kan det vara något som har gjort att han släppt det såhär snabbt?
Jag tror att han, liksom alla ombud till barn i sådana här mål, hade väldigt lite tid till ärendet. Det är starkt begränsat hur mycket tid en advokat får lägga på sådana mål, precis som det är i asylmål. Detta är ett problem men man kan knappast förvänta sig att enskilda advokater ska lägga oavlönad tid på att jobba gratis.
Citera
2020-03-20, 19:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rullgardajna
Vet ni något om när åtal väcks och FUP kan begäras?

Det finns de som skrivit 31 mars här, men jag har läst 29 mars.
Citera
2020-03-20, 19:32
Medlem
Citat:

tack!
Citera
2020-03-20, 20:09
Medlem
tinkyminkys avatar
Citat:

Hade inte räknat med det, åtalstiden blir säkert förlängd.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in