2020-03-20, 17:58
Medlem
Blåtås avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Jag var i min stads jätteshoppningcenter idag, det är inte Stockholm men ändå ett mycket stort shoppningcenter, helt i klass med de större i Sverige.

Det var total fredagskommers. Parkeringsplatsen var fylld som varje fredag, man fick köra runt för att hitta en plats. Inne var det packat med folk som handlade, och stod och pratade med varandra i grupper på några decimeters håll. Folk med kundvagnar som trängde sig förbi varandra.

Så såg det ut i ett av Sveriges större gallerior i mellansverige, fredagen den 20:e mars 2020 vid 17-tiden. Totalt noll tanke på social distancing, skulle tro att extremt få av dessa tusentals kunder hade en tanke på Corona.

Jag skriver detta, lite som en samtidsspaning, om tråden i framtiden kommer att bli föremål för rätt mycket studier om hur Sverige reagerade och betedde sig strax före den stora Corona-pandemin 2020.

Sjukt att folk är så lugna. Man borde sända signaler att vi alla bär ett ansvar för oss själva och andra och att vi borde börja tänka på dessa åtgärder. Det här är lugnet innan stormen förmodar jag..
Citera
2020-03-20, 17:59
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av saija
Helvete vad jag hatar Corona.. bjuden till en liten hemmafest med typ 6 pers. Jag tvekar om jag ska gå eller inte, jag är ung frisk och inga underliggande sjukdomar vad jag vet men har blivit oehört paranoid.

Du kan nog lungt gå och hänga med dina vänner.

Säkert bra att du kommer ut ur din paranoia-bubbla lite.

Däremot ska man väl undvika att träffa äldre släktnigar/folk med andra sjukdomar.

Även om du blir smittad lär det inte vara hela världen.

Blir du sjuk är det väl bara att isolera dig hemma och inte gå till jobbet/skola.
Citera
Medlem
exexexexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Amazing-Grace
Många i denna åldersgrupp måste också börja respektera andra människor och vården framför allt, och inte vara ute på stan och fika/handla/gå på gym. Att vara försiktig och aktsam måste även gälla dom och inte bara yngre generationer.
Vad dillar du om?
Att dom ska vara hemma för att våra myndigheter släpper ett virus löst i sverige.
Att det är gamlingarna som nu måste ta ansvar för att överleva medans dom står och snackar flockimmunitet?
Citera
Medlem
Dopaminas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slashken
Jo iofs har du en ju en poäng där iom att många har andra sjukdomar som nog inte är så bra att de delas runt på där inne...

Ja verkligen. Tror försvaret håller på och bygger ett beredskapssjukhus i just Uppsala.
Jag hoppas det. Läste nyss att de river delar av Ulleråker. Så många fina byggnader. Området är spöklikt men så vackert. Området har dock potential om lediga byggnader finns kvar. För två år sedan såg gamla avgiftningen tom och öde ut i alla fall.

Har du någon länk? Hoppas att fler städer tänker till. Jag tror att Uppsala kommer drabbas rätt hårt med tanke på hur många Stockholmare och Uppsalabor som "byter stad" varje dag. Nu har nog flödet på pendeln minskat då utbildningar sker på distans på många håll från och med måndag. Finns dock många på sträckan Gävle-Uppsala-Sthlm som pendlar varje dag till och från. Är det samma flöde i kollektivtrafiken till Sörmland tro?

Hörde från en nära släkting som bor i närheten av Gävle att smitta spridits på ålderdomshem. Så det är väl bara en tidsfråga innan det börjar rejält däruppe också.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Covid
Du är inte berörd. Bara gå.
https://elpais.com/espana/2020-03-18/muere-el-primer-guardia-civil-por-coronavirus.html?ssm=TW_CM

Eller?
Citera
2020-03-20, 18:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av davidladde
Möllan Malmö varenda krog full. Bar. Restaurang. Corona var det ja.... Inte sett såhär mycket folk på månader.
Skit i Coronatest- kör ett enkelt IQ- test på besökarna...!
Citera
2020-03-20, 18:00
Avslutad
I vilka EU-länder hade folket och/eller media reagerat på Folkhälsomyndighetens och regeringens tafatta beslut? I Sverige står vi ut och blundar tills det redan är för sent... speciellt media är ett klockrent exempel. De ställer inga kritiska frågor överhuvudtaget och håller myndigheten och regeringen om ryggen.

Ponera Sveriges situation i andra EU-länder sett till hur det har hanterats och sett till folkmängd, hade folk och media redan vänt sig mot dem?
Senast redigerad av Sinlo89 2020-03-20 kl. 18:03.
Citera
2020-03-20, 18:01
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lulle333
Tycker VG har bra update. Scrolla ner för att se värden. Spännande med Sverige om kort tid 😬

https://www.vg.no/spesial/2020/corona/?utm_source=coronav

Väldigt bra och tydligt för medborgarna! Island har samma sak, de har en bra officell sida med statistik:

https://www.covid.is/data

I Sverige är allt sådant här hemligstämplat. Svaret blir alltid, "det lämnar vi inte ut" och "det skulle kunna äventyra stabiliten om vi lämnar ut sådan information" om någon frågar:
- Hur många intensivvårdsplatser har vi totalt?
- Hur många extra platser kan byggas ut?
- Hur många munskydd ingick i leveransen XXX?
- Hur många munskydd förbrukas per dag normalt i sjukvården i Sverige?
- Hur många personer ligger på intensivvård i Corona nu?
- Hur länge har den yngsta personen vårdats och hur gammal är denne?

Allt liknande är hemligstämplat i Sverige.
Citera
2020-03-20, 18:02
Medlem
Covids avatar
Ja, och jag kände en kille som körde in i ett träd på MC. Riskvärdering. Det är större chans att vinna på Lotto.

Citat:
Ursprungligen postat av HectorElFather
https://elpais.com/espana/2020-03-18/muere-el-primer-guardia-civil-por-coronavirus.html?ssm=TW_CM

Eller?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av davidladde
Möllan Malmö varenda krog full. Bar. Restaurang. Corona var det ja.... Inte sett såhär mycket folk på månader.
Bra väder. Stängda universitet. Folk jobbar hemifrån.
Citera
Medlem
Skidlifts avatar
https://omni.se/virusutbrott-i-italiensk-by-stoppades-efter-masstester/a/3JObeL

Denna studie från den lilla italienska by är helt värdelös.
3% av byns 3300 invånare testade positivt. Det är 100 personer varav en dog. Att försöka inbilla en värld att man kan säga att ser är dödlighet på 1% på denna lilla studie är fel.
Senast redigerad av Skidlift 2020-03-20 kl. 18:12.
Citera
Medlem
Amazing-Graces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av exexexex
Vad dillar du om?
Att dom ska vara hemma för att våra myndigheter släpper ett virus löst i sverige.
Att det är gamlingarna som nu måste ta ansvar för att överleva medans dom står och snackar flockimmunitet?

Den generationen, precis som alla oss andra, ska vara försiktiga. Är man i en riskgrupp så bör man väl hålla sig hemma?? Jag förstår inte vad du menar. Ska de leva på precis som vanligt och vistas i folksamlingar? Detta är också varje persons ansvar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in