2020-03-20, 17:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av chloemm
Experter tror att fler män än kvinnor dör pga att det är fler män som röker än kvinnor.

Det kan dock inte stämma

https://fof.se/tidning/2017/2/artikel/listan-har-finns-eus-rokare

Kvinnor producerar högre mängd vita blodkroppar. Det vill jag tro är det största skälet till att den tär mer på män. Det är just skillnaden på vita blodkroppar som gör att män tar en influensa eller förkylning hårdare och då skojar man om "jättebebis-syndrom" även fast där finns biologiska faktorer och män har det värre med samma influensa.
Citera
2020-03-20, 17:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av POlROT
Ja, men dette er ikke en influensa.
Nä, det är inte diabetes heller......
Citera
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Jag var i min stads jätteshoppningcenter idag, det är inte Stockholm men ändå ett mycket stort shoppningcenter, helt i klass med de större i Sverige.

Det var total fredagskommers. Parkeringsplatsen var fylld som varje fredag, man fick köra runt för att hitta en plats. Inne var det packat med folk som handlade, och stod och pratade med varandra i grupper på några decimeters håll. Folk med kundvagnar som trängde sig förbi varandra.

Så såg det ut i ett av Sveriges större gallerior i mellansverige, fredagen den 20:e mars 2020 vid 17-tiden. Totalt noll tanke på social distancing, skulle tro att extremt få av dessa tusentals kunder hade en tanke på Corona.

Jag skriver detta, lite som en samtidsspaning, om tråden i framtiden kommer att bli föremål för rätt mycket studier om hur Sverige reagerade och betedde sig strax före den stora Corona-pandemin 2020.
Citera
Medlem
Amazing-Graces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jon.Holms
Kan bara instämma. Tittade på dagens pressträff och både FHM och Socialstyrelsen fick ju stora skälvan när en journalist frågade om testkiten började ta slut.

Dessutom kunde de inte svara på varför inte vårdpersonalen testas om de känner sig krassliga och stannar hemma. Det borde ju vara en självklarhet tycker man.

Att kunna testa vårdpersonal skulle förändra så otroligt mycket, med tanke på den stora personalbrist som uppstår. Ett enkelt test som kan visa om man haft viruset eller ej skulle också underlätta så enormt på min arbetsplats. Detta borde ligga högt upp på listan att prioritera, tycker man.
Citera
Medlem
Tycker VG har bra update. Scrolla ner för att se värden. Spännande med Sverige om kort tid 😬

https://www.vg.no/spesial/2020/corona/?utm_source=coronav
Citera
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Luzern
kanske satsar han pa nagon vecka där det drar iväg och dör typ 100.000 och Sedan avtar döendet?? är det planen?

Planen är ju att nå ett visst procenttal som räcker för flockimmunitet utan att ha åtgärder som kostar att ha igång. Dr Tengele avslöjar såklart inte sitt mål i detalj så man får uppskatta hans mål beroende på vad han gör. Siffror som nämnts av britterna som var öppnare o Tengele gillade innan de ändrade sig pratade om 60%. Så han måste nog gasa för att nå dit speciellt nu när många fattat o håller sig hemma.
Citera
Medlem
Covids avatar
Fördröjd effekt. Viruset har alltid ett försprång på någon vecka eller två.

Citat:
ohh herregud sa karantänen hjälper inte?
Citera
2020-03-20, 17:55
Medlem
saijas avatar
Helvete vad jag hatar Corona.. bjuden till en liten hemmafest med typ 6 pers. Jag tvekar om jag ska gå eller inte, jag är ung frisk och inga underliggande sjukdomar vad jag vet men har blivit oehört paranoid.
Citera
Medlem
severustheemperors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Agent.Provocateur
Ser på cdon nu att det finns munskydd. Kan man lita på att köpa därifrån? 3M™ Skyddsmask med ventil, är det engångsmasker?

Engångsmasker som skyddar begränsad tid. In ut mataffär.
Citera
Medlem
Covids avatar
En mansförkylning är inte att leka med. Det är så nära döden man kan komma.

Citat:
Ursprungligen postat av Tanakh
Kvinnor producerar högre mängd vita blodkroppar. Det vill jag tro är det största skälet till att den tär mer på män. Det är just skillnaden på vita blodkroppar som gör att män tar en influensa eller förkylning hårdare och då skojar man om "jättebebis-syndrom" även fast där finns biologiska faktorer och män har det värre med samma influensa.
Citera
2020-03-20, 17:56
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
ohh herregud sa karantänen hjälper inte?
Det tycker jag inte att man kan påstå än i alla fall.

Men Tegnell tyckte sig sen en ljusning i Italien redan i tisdags tror jag. Han kanske kan vinkla det positivt. Eller komma med en ny färsk killgissning.

Men jag ska titta till siffrorna på friskförklarade när de kommer... det kanske finns något positivt där.
Citera
2020-03-20, 17:56
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Jag var i min stads jätteshoppningcenter idag, det är inte Stockholm men ändå ett mycket stort shoppningcenter, helt i klass med de större i Sverige.

Det var total fredagskommers. Parkeringsplatsen var fylld som varje fredag, man fick köra runt för att hitta en plats. Inne var det packat med folk som handlade, och stod och pratade med varandra i grupper på några decimeters håll. Folk med kundvagnar som trängde sig förbi varandra.

Så såg det ut i ett av Sveriges större gallerior i mellansverige, fredagen den 20:e mars 2020 vid 17-tiden. Totalt noll tanke på social distancing, skulle tro att extremt få av dessa tusentals kunder hade en tanke på Corona.

Jag skriver detta, lite som en samtidsspaning, om tråden i framtiden kommer att bli föremål för rätt mycket studier om hur Sverige reagerade och betedde sig strax före den stora Corona-pandemin 2020.

Ja, Tengeles bagatelliseringsstrategi o brunmålning har funkat. Om du inte springer omkring utan mask o flåsar på varandra så är du ju nazist
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in