Citat:
Ursprungligen postat av
Avel
Bara lite for the record. FUP s. 438
FL: Nej.Mm. Det var den ytterligare informationen som jag har kring DNA:t, tänker jag. Så. Du vill inte säga någonting kring det?
Billy: Nej.
FL: Nej
FL2: Du tycker inte att det kräver någon typ av förklaring, alltså förklaringsbörda?
Billy: Ingen kommentar i alla fall.
FL2: Eller kommer det i rättegången sen?
Billy: Jag vill inte kommentera det heller.
FL2: Nej, men jag menar bara för du förnekar brott...
Billy: Mm.
Ja, de har besvärande DNA bevisning bland allt "ingen kommentar".
Förvisso ett försök till att skriva ner mordförsök från BRs håll, men han förändras markant vid frågorna så det framstår väldigt "torpediskt".
Pladdrar på spontant i början:
"(..) min avsikt var att förmedla ett hot eller, visuellt eller verbalt, så att säga."
Får frågan en gång till men mer om hur han tänkt sig det hela:
FL: Att ditt syfte…
H: Mm.
FL: … var att komma dit och skrämma, hota honom, verbalt och även visuellt sade du.
H: Mm.
FL: Om jag inte missminner mig.
H: Ja.
FL: Och hur tänkte du att den situationen skulle utveckla sig? Vad var din plan?
H: Det vill jag inte, det vill jag inte gå in på heller. Utan det…"
Sen återgår han till klassisk stil:
FL: Mm. Har du haft någon kontakt med någon annan person, med anleding av att genomföra
det här som du ändå…
H: Ingen kommentar.
FL: … var där för att göra då, som du säger, hota…?
H: Ingen kommentar."
"FL: Var du första gången såg Henrik, var du befann dig då?
H: Ingen kommentar."
"FL2: Jag har en fråga bara, alltså var du säker på att det var Henrik Olsson Lilja? När du…
H: Jag vill inte kommentera det heller.
FL2: … kom upp för trappen? Hur visste du att det var han?
H: Jag vill inte kommentera det."
Han vill prata om hot för att ändra uppsåt men han får inte riktigt fart på skidorna. Dåligt med valla.
Om han personligen ville hota HOL hade det varit rätt enkla frågor att besvara.
Återkoppling till förra citat från HovR:
Citat:
. Att en tilltalad vägrar att besvara en viss fråga trots att han rimligen utan svårighet bör kunna ge klart besked bör kunna beaktas liksom att en part underlåter att anföra motbevisning trots atthan eller hon borde kunna göra detta. (Se Fitger m.fl., Rättegångsbalken s. 35:34 och 59 med hänvisningar.)