2020-03-20, 14:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Q2000
Nej nej nej helt fel. Trovärdigheten sjunker endast om han först sagt något och sedan ändrat historien. Det är ju därför dom erfarna inte svarar på några frågor.

Juridiskt ska det inte ha någon betydelse att man inte medverkat under förundersökningen.

Grejen är väl också att hans story har lite brister i detaljerna. Allt smått bidrar ju också till trovärdigheten. Oavsett om han tigit tidigare eller ej. Sen har ju Billy skjutit vid andra tillfällen i offentlig miljö så det finns i bakhuvudet när rätten lyssnar. Det ska inte ligga honom till last i det här fallet men de känner till hans bakgrund som framgår av FUP.

Förhör Billy. FUP s.478-479. Exempel på när han är lite ur balans i sin story.

FL: Mm. Och när ni tumlar ned då, vad händer med vapnet då?
H: Den håller jag hela tiden i höger hand och det är det jag, jag tänker på två saker hela vägen
ned och det är att den inte skall åka så att man råkar få på, vad heter det, säkringen, eller få av
säkringen, så att den inte, den inte, den inte avlossas helt enkelt.

FL: Mm.
H: Det och sedan att jag inte bryter några ben. Det var det, så de två sakerna jag tänkte på.
FL: Och anledningen till att du inte ville att vapnet skulle osäkras då..
H: Mm.
FL: ..skall jag tolka det som att du hade fler patroner i pistolen då?
H: Det är möjligt, men jag vill inte kommentera något mer kring det.

Sen kommer här ett VÄLDIGT snabbt svar. FL hinner inte ens ställa klart frågan:

FL: Mm. Har du haft någon kontakt med någon annan person, med anledning av att genomföra
det här som du ändå…
H: Ingen kommentar.

FL: … var där för att göra då, som du säger, hota…?
Senast redigerad av Avel 2020-03-20 kl. 14:10.
Citera
2020-03-20, 14:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Avel
Grejen är väl också att hans story har lite brister i detaljerna. Allt smått bidrar ju också till trovärdigheten. Oavsett om han tigit tidigare eller ej. Sen har ju Billy skjutit vid andra tillfällen i offentlig miljö så det finns i bakhuvudet när rätten lyssnar. Det ska inte ligga honom till last i det här fallet men de känner till hans bakgrund som framgår av FUP.

Förhör Billy. FUP s.478-479. Exempel på när han är lite ur balans i sin story.

FL: Mm. Och när ni tumlar ned då, vad händer med vapnet då?
H: Den håller jag hela tiden i höger hand och det är det jag, jag tänker på två saker hela vägen
ned och det är att den inte skall åka så att man råkar få på, vad heter det, säkringen, eller få av
säkringen, så att den inte, den inte, den inte avlossas helt enkelt.

H: Det och sedan att jag inte bryter några ben. Det var det, så de två sakerna jag tänkte på.
FL: Och anledningen till att du inte ville att vapnet skulle osäkras då..
FL: ..skall jag tolka det som att du hade fler patroner i pistolen då?
H: Det är möjligt, men jag vill inte kommentera något mer kring det.

Sen kommer här ett VÄLDIGT snabbt svar. FL hinner inte ens ställa klart frågan:

FL: Mm. Har du haft någon kontakt med någon annan person, med anledning av att genomföra
det här som du ändå…

Ja det är ju liksom inte helt lätt att förklara bort det han gjort så inte lätt för han vad han ska säga.
Han kanske skulle stannat i Växjö där han kommer ifrån.
Citera
2020-03-20, 14:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Q2000
Ja det är ju liksom inte helt lätt att förklara bort det han gjort så inte lätt för han vad han ska säga.
Han kanske skulle stannat i Växjö där han kommer ifrån.

Även om det inte blir Växjö nu efter detta så är jag rätt säker på att han hamnar i välbekant miljö. Igen...
Citera
2020-03-20, 14:45
Medlem
develis avatar
Citat:
Bara lite for the record. FUP s. 438

FL: Nej.Mm. Det var den ytterligare informationen som jag har kring DNA:t, tänker jag. Så. Du vill inte säga någonting kring det?

Billy: Nej.

FL: Nej

FL2: Du tycker inte att det kräver någon typ av förklaring, alltså förklaringsbörda?

Billy: Ingen kommentar i alla fall.

FL2: Eller kommer det i rättegången sen?

Billy: Jag vill inte kommentera det heller.

FL2: Nej, men jag menar bara för du förnekar brott...

Billy: Mm.
Ja, de har besvärande DNA bevisning bland allt "ingen kommentar".

Förvisso ett försök till att skriva ner mordförsök från BRs håll, men han förändras markant vid frågorna så det framstår väldigt "torpediskt".

Pladdrar på spontant i början:

"(..) min avsikt var att förmedla ett hot eller, visuellt eller verbalt, så att säga."

Får frågan en gång till men mer om hur han tänkt sig det hela:

FL: Att ditt syfte…
FL: … var att komma dit och skrämma, hota honom, verbalt och även visuellt sade du.
FL: Om jag inte missminner mig.
H: Ja.
FL: Och hur tänkte du att den situationen skulle utveckla sig? Vad var din plan?
H: Det vill jag inte, det vill jag inte gå in på heller. Utan det…"

Sen återgår han till klassisk stil:

FL: Mm. Har du haft någon kontakt med någon annan person, med anleding av att genomföra
det här som du ändå…
H: Ingen kommentar."

"FL: Var du första gången såg Henrik, var du befann dig då?
H: Ingen kommentar."

"FL2: Jag har en fråga bara, alltså var du säker på att det var Henrik Olsson Lilja? När du…
H: Jag vill inte kommentera det heller.
FL2: … kom upp för trappen? Hur visste du att det var han?
H: Jag vill inte kommentera det."

Han vill prata om hot för att ändra uppsåt men han får inte riktigt fart på skidorna. Dåligt med valla.

Om han personligen ville hota HOL hade det varit rätt enkla frågor att besvara.

Återkoppling till förra citat från HovR:
Citat:
. Att en tilltalad vägrar att besvara en viss fråga trots att han rimligen utan svårighet bör kunna ge klart besked bör kunna beaktas liksom att en part underlåter att anföra motbevisning trots atthan eller hon borde kunna göra detta. (Se Fitger m.fl., Rättegångsbalken s. 35:34 och 59 med hänvisningar.)
Senast redigerad av develi 2020-03-20 kl. 14:58.
Citera
2020-03-20, 15:12
Medlem
Yrkesks avatar
Vem är stjärnan som helt och hållet gjorde pannkaka av hela upplägget då? Det här var ju misslyckande som saknar motstycke.
Citera
2020-03-20, 15:28
Medlem
develis avatar
"Huvudförhandlingen är planerad att genomföras i Stockholms tingsrätt den 30 mars och 2 april i år."
Enligt DJ.

Om de nu kan genomföra det hela, problematiskt med Corona.
Citat:
Stockholms Tingsrätt har hittills drabbats värst med omkring 50 återbud från nämndemän. I nuläget klarar man situationen men hur länge till vet man inte.
https://www.expressen.se/nyheter/coronaviruset/larmet-misstankta-kan-slappas-ur-haktet/
Citera
2020-03-20, 16:19
Medlem
"På fråga om **** har något intryck av Karin, svarar han att hon är en märklig
person. På den andra festen, dök Karin upp med ena armen i bandage och pratade om att
Henrik var våldsam mot henne. Vid något läge ville hon prata enskilt med ****. De gick bort
mot en plats. Hon ville att de skulle gå in på toaletten och prata, men det tyckte **** var
konstigt. Han sa nej, att de kunde stå i hallen. Hon undrade vad **** tyckte om deras
skilsmässa. **** sa att han hade inga synpunkter på det. Det angick inte honom. Det var en
ganska kort stund de pratade, men **** tyckte att det var konstigt. Under festen sa Karin
något som gjorde en annan gäst väldigt upprörd och det slutade med att Karin blev utkastad.
Som **** uppfattat det kom även Polisen till festen. **** tillfrågas om han sett Karin i
området i närtid. Han svarar nej. Han är dock inte säker på att han skulle känna igen henne.
**** säger att huvudnyckeln till huset har försvunnit och det är mycket sannolikt att det är
Karin som har den. För inte så länge sedan hörde **** att en i styrelsen lånat ut sin nyckel till
Henrik, som sedan hamnade hos Karin på okänt sätt."

FUP s.110 Förhör med granne.

Detta kan vara incidenten som HOL berättar om i förhör angående kalabalik på "bostadsrättsföreningsmöte". Men detta verkar vara mer en fest i huset. Borde vara samma tillfälle för inte kan väl polis ha tillkallats två gånger till nåt sånt föreningsrelaterat?

Annars kommentarer överflödiga känns det som.
Citera
2020-03-20, 16:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Yrkesk
Vem är stjärnan som helt och hållet gjorde pannkaka av hela upplägget då? Det här var ju misslyckande som saknar motstycke.

Planeringen är kass från början. Men att ge uppdraget till Billy som skaffar bil genom kriminell kontakt/vän, rattar runt framför övervakningskamera på Kungsholmen och står utanför och väntar vid porten osv. Lite tur kan man lugnt säga HOL har men lite klantigheter i trapphuset. Framförallt tänker jag då på att han underskattade idrottaren och jägarsoldaten HOLs förmåga att sätta hårt mot hårt. Det blev ju inte bra.

Det är inget lönnmordförsök vi snackar här alltså.
Citera
2020-03-20, 17:19
Medlem
Intressant att HOL särbo heter Elisabeth trots att vissa envist hävdade att det var Mar*a Nise*l.

Det verkade som systrarna Karin och Pia inte hade någon nära relation då Pia kastades ut när hon var 18år.

Verkar som Karin var föräldrarnas favoritbarn. De flyttade med till Uppsala när hon började studera juridik. De flyttade även till Stockholm när Karin gjorde det samt bodde nära henne hela tiden.
HOl var inte Karins första make, hon var tydligen gift med en Hans-Viktor innan Henrik från 1994-1996.
Senast redigerad av kate88 2020-03-20 kl. 17:30. Anledning: Mer info
Citera
2020-03-20, 17:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kate88
Intressant att HOL särbo heter Elisabeth trots att vissa envist hävdade att det var Mar*a Nise*l.

Det verkade som systrarna Karin och Pia inte hade någon nära relation då Pia kastades ut när hon var 18år.

Verkar som Karin var föräldrarnas favoritbarn. De flyttade med till Uppsala när hon började studera juridik. De flyttade även till Stockholm när Karin gjorde det samt bodde nära henne hela tiden.
HOl var inte Karins första make, hon var tydligen gift med en Hans-Viktor innan Henrik från 1994-1996.

Hans-Viktor verkar ha kommit lindrigt undan )
Citera
2020-03-20, 17:51
Medlem
Citat:
Lite tur kan man lugnt säga HOL har men lite klantigheter i trapphuset. Framförallt tänker jag då på att han underskattade idrottaren och jägarsoldaten HOLs förmåga att sätta hårt mot hårt. Det blev ju inte bra.

Det är inget lönnmordförsök vi snackar här alltså.
Ja HOL ska verkligen ha all cred i världen för att han vågade attackera dom flesta hade blivit rädda och sprungit iväg eller inte gjort något. Och jävligt mycket tur.

Men visst var detta ett lönnmordförsök. Men problemet är bara att det misslyckades. Hur man kan misslyckas med en så enkel sak som att bara skjuta någon rakt upp och ner är märkligt. När dom invandrarna skjuter på varandra så misslyckas det ju för att dom skjuter på avstånd eftersom dom ju inte vet när personen ska lämna sin lägenhet som Billy visste att HOL skulle göra. Vilken jävla klantskalle!!
Citera
2020-03-20, 19:30
Medlem
develis avatar
Citat:
FUP s.110 Förhör med granne.

Detta kan vara incidenten som HOL berättar om i förhör angående kalabalik på "bostadsrättsföreningsmöte". Men detta verkar vara mer en fest i huset. Borde vara samma tillfälle för inte kan väl polis ha tillkallats två gånger till nåt sånt föreningsrelaterat?

Annars kommentarer överflödiga känns det som.
Det är troligen samma. .
En till nämner händelsen och ett annat vittne indirekt.
Hon har även anklagat nån att ha skurit sönder barnens barnvagnar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in