2020-03-20, 10:31
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avel
Jag läser allt. Som jag skrev så ville jag inte lägga mig i debatten. Bara visa på vad som också kan tillmätas betydelse.
Det finns ingen diskussion att lägga sig i ens.

Det går finfint att tiga, ändra sig, ljuga, börja prata plötsligt. Frågan är hur det uppfattas.
Givetvis har ÅK bevisbördan oavsett om förklaringsbörda uppstår, nåt som kan påverka vid sammantagen bedömning om det uppfattas som efterkonstruktion, att försöka anpassa sina uppgifter efter vad som kommer fram.

Hur som haver så framstår inte BR trovärdig i mitt tycke.

Hovrätten, Trippelmord Uddevalla 2015:
Citat:
.En tilltalad har rätt att inte uttala sig alls och är inte skyldig att på något sätt underlätta åklagarens uppgift.
Detta hindrar emellertid inte att det, sedan åklagaren lagt fram bevisning rörande ett visst förhållande, i vissa fall kan ligga en förklaringsbörda på den tilltalade.

När en tilltalad vid skilda tillfällen lämnar motstridiga uppgifter, rättar sina uppgifter efter vad som framkommer vid utredningen eller lämnar uppgifter som kan avfärdas som undanflykter eller lögner kan detta ofta ha betydelse vid bevisvärderingen. Att en tilltalad
vägrar att besvara en viss fråga trots att han rimligen utan svårighet bör kunna ge klart
besked bör kunna beaktas liksom att en part underlåter att anföra motbevisning trots att
han eller hon borde kunna göra detta. (Se Fitger m.fl., Rättegångsbalken s. 35:34 och
59 med hänvisningar.)
Senast redigerad av develi 2020-03-20 kl. 10:36.
Citera
2020-03-20, 10:42
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Combival
Hon har många problem som man får hoppas att hon tar tag i snarast. Psykiska problem går inte att bota med alkohol som hon tycks tro. Diverse trauman och förluster gör inte saken bättre. Hennes problem har fått växa och frodas genom åren. Förmodligen får HOL skulden för allt ont som händer henne. Allt är hans fel. Han måste bort. Så tänker en galen människa. Hon borde tas in med hjälp av LPT innan hon ställer till med mer skada. Hon har ställt till med tillräckligt nu.
Låter om en personlighetsstörning som hon lyckats hålla i schack innan alkoholproblemen eskalerar.
Manipulativ och förslagen å ena sidan, utom kontroll, aggressiv och provokativ å andra sidan.
Citera
2020-03-20, 11:08
Medlem
Det här är helt sjukt! Kan någon länka FUP som det hänvisas till?
Citera
2020-03-20, 11:48
Medlem
Vilka av huvudpersonerna kommer att närvara på rättegången (som verkar vara mest
för pressen) ?
Citera
2020-03-20, 11:49
Medlem
¨Har inte orkat läsa men enkel fråga: Finns det något som talar för annan anstiftare än Karin?
Citera
2020-03-20, 12:01
Medlem
Alexfoleys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Bror Duktig.

Jag har full koll på vem som har bevisbördan så du kan sluta sväva iväg bort i rågen.

Jag diskuterar förklaringsbörda och att ändra åsikt allt eftersom info blir tillgänglig.

Måste säga att den här BROR DUKTIG verkar ju helt efterbliven emellanåt!
Vissa saker har HEN inte koll på överhuvudtaget utan det är mest paragrafer och lagtext utan att begripa den faktiska betydelsen.
Jag har suttit med vid åtskilliga förhör/ utredningar och i rättssalar innan jag tog klivet in i den privata sektorn.
Håller med dig i din diskussion.
Personer som under hela utredningstiden säger ingen kommentar för att sedan ändra sig efter att ha läst hela förundersökningen har tappat sin trovärdighet fullständigt.
Hade Billy varit någorlunda smart så hade han försökt anpassa sin historia innan han läste utredningen men det kunde han inte då han inte visste exakt hur dna bilden såg ut.
Det här beteendet genomskådas av domstolen i de flesta fall och hans story är inte värd mycket så här i efterhand.
Sen kan man ju diskutera bevisbörda hit och dit men det behövs inte i detta fallet.
Domstolen kommer beakta hans historia med ytterst liten trovärdighet till skillnad mot om han lagt den i ett tidigare skede.
Trovärdigheten spelar en mycket stor roll bland lagar och paragrafer.
Citera
2020-03-20, 12:58
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NyFlashbackaren
Det här är helt sjukt! Kan någon länka FUP som det hänvisas till?
(FB) Brottmålsadvokat Henrik Olsson Lilja skjuten i Stockholm 6/9 -19. Länkar i trådstart.
Citera
2020-03-20, 13:21
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alexfoley
Måste säga att den här BROR DUKTIG verkar ju helt efterbliven emellanåt!
Vissa saker har HEN inte koll på överhuvudtaget utan det är mest paragrafer och lagtext utan att begripa den faktiska betydelsen.
Jag har suttit med vid åtskilliga förhör/ utredningar och i rättssalar innan jag tog klivet in i den privata sektorn.
Håller med dig i din diskussion.
Personer som under hela utredningstiden säger ingen kommentar för att sedan ändra sig efter att ha läst hela förundersökningen har tappat sin trovärdighet fullständigt.
Hade Billy varit någorlunda smart så hade han försökt anpassa sin historia innan han läste utredningen men det kunde han inte då han inte visste exakt hur dna bilden såg ut.
Det här beteendet genomskådas av domstolen i de flesta fall och hans story är inte värd mycket så här i efterhand.
Sen kan man ju diskutera bevisbörda hit och dit men det behövs inte i detta fallet.
Domstolen kommer beakta hans historia med ytterst liten trovärdighet till skillnad mot om han lagt den i ett tidigare skede.
Det blir inte lätt om vederbörande utgår från halmgubbar, för att sen komma med sina pådyvlade lektioner.
Självklart så krävs bevisning, det är A och O för rättsäkerhet. Det finns DNA bland annat.
KL skapar tvivel konstant kring sin person, ett annat exempel.
Ska en åtalad kontra det som ÅK kommer med så lär det vara trovärdigt. De gör givetvis sannolikhetsbedömning.
Annars kan han likaväl fortsätta tiga genom hela Huf.

Skapa tvivel lär vara kanon då alternativa gärningspersoner levereras men föga om sig själv.
.
Antar det var beslag som var förlängt en månad från den 17:e. Stod i Expressen att hon var fortsatt misstänkt.
Citera
2020-03-20, 13:33
Medlem
Alexfoleys avatar
Citat:
Det blir inte lätt om vederbörande utgår från halmgubbar, för att sen komma med sina pådyvlade lektioner.
Självklart så krävs bevisning, det är A och O för rättsäkerhet. Det finns DNA bland annat.
KL skapar tvivel konstant kring sin person, ett annat exempel.
Ska en åtalad kontra det som ÅK kommer med så lär det vara trovärdigt. De gör givetvis sannolikhetsbedömning.
Annars kan han likaväl fortsätta tiga genom hela Huf.

Skapa tvivel lär vara kanon då alternativa gärningspersoner levereras men föga om sig själv.
.
Antar det var beslag som var förlängt en månad från den 17:e. Stod i Expressen att hon var fortsatt misstänkt.

Hon är fortfarande misstänkt tillsammans med M.R och kommer så förbli en längre tid framöver.
Det begriper varje normalbegåvad person som är insatta och lite pålästa bortsett från alla de som är närstående till henne!
Citera
2020-03-20, 13:37
Medlem
develis avatar
Citat:
Hon är fortfarande misstänkt tillsammans med M.R och kommer så förbli en längre tid framöver.
Det begriper varje normalbegåvad person som är insatta och lite pålästa bortsett från alla de som är närstående till henne!
Och de som låtsas.
Citera
2020-03-20, 13:46
Medlem
Citat:
Det finns ingen diskussion att lägga sig i ens.

Det går finfint att tiga, ändra sig, ljuga, börja prata plötsligt. Frågan är hur det uppfattas.
Givetvis har ÅK bevisbördan oavsett om förklaringsbörda uppstår, nåt som kan påverka vid sammantagen bedömning om det uppfattas som efterkonstruktion, att försöka anpassa sina uppgifter efter vad som kommer fram.

Hur som haver så framstår inte BR trovärdig i mitt tycke.

Hovrätten, Trippelmord Uddevalla 2015:

Bara lite for the record. FUP s. 438

FL: Nej.Mm. Det var den ytterligare informationen som jag har kring DNA:t, tänker jag. Så. Du vill inte säga någonting kring det?

Billy: Nej.

FL: Nej

FL2: Du tycker inte att det kräver någon typ av förklaring, alltså förklaringsbörda?

Billy: Ingen kommentar i alla fall.

FL2: Eller kommer det i rättegången sen?

Billy: Jag vill inte kommentera det heller.

FL2: Nej, men jag menar bara för du förnekar brott...

Billy: Mm.
Citera
2020-03-20, 13:49
Medlem
Citat:
Nej nej nej helt fel. Trovärdigheten sjunker endast om han först sagt något och sedan ändrat historien. Det är ju därför dom erfarna inte svarar på några frågor.

Juridiskt ska det inte ha någon betydelse att man inte medverkat under förundersökningen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in