2020-03-20, 15:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wakkawalla
Du menar att det fungerar så bra i Italien?

Nej, det dom gjorde i Italien i början fungerade inte alls.
Konstigt nog var det exakt samma som Sverige gör nu !

Men en stad i Italien har lyckats bekämpa viruset, genom masstestning, isolering ... testning, testning, testning

https://news.sky.com/story/coronavirus-experiment-in-northern-italian-town-halts-all-new-infections-after-trial-11959587
Citera
Medlem
MrAndress avatar
Tror skolorna måste stänga snart. Hämtade mitt barn förut från en mindre skola i en större stad.
Och dom var bara 30% av personalen där, resten var sjuka. Mitt barn har ej haft någon lärare i skolan idag utan en fritidspedagog har fått vara stand in.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JeffreyEpstein
Det här handlar om liv och död.
Vi måste besegra döden.

Pengar kommer sen det är inte viktigt just nu.

Haha, herregud, du visar verkligen på hur korkad du är.😂😂
Pengar är liv. Behandling av cancer, mat, tak över huvudet...
Är du helt borta?
Citera
2020-03-20, 15:46
Medlem
Vasterass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krillolero
Antal döda per miljon invånare i COVID-19 (siffror från imorse)

57,9 Italien
17,6 Spanien
15,4 Iran
6,5 Luxemburg
5,6 Frankrike
5,0 Schweiz
4,4 Holland
2,3 Kina
2,2 UK
1,8 Sydkorea, Belgien
1,6 Danmark
1,3 Norge
1,1 Sverige
0,7 USA, Österrike
0,6 Irland, Grekland
0,5 Tyskland
0,4 Portugal, Bulgarien
0,3 Japan, Australien, Kanada, Irak
0,1 Polen, Turkiet, Ungern
0,0 Brasilien

Denna fakta i kombination med spridningshastighet borde till och med göra en idiot orolig.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Bra översikt o snyggt gjort. En med döda också?
Tack

Här är även "dödskartor":
20 Mars
19 Mars
18 Mars
Citera
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Diskuterarn
Så du tror på fullaste allvar att vi i värsta fall kan ha 172 miljoner dödsfall i slutet av juli?

Jag skulle väl säga att med de begränsningar och kontroller som är införda nu är det väl ganska osannolikt men det är definitivt inte omöjligt, i synnerhet om begränsningarna minskar eller inte implementeras i andra delar av världen.
Citera
Medlem
Ratis avatar
Dödsfallen utanför Kina har äntligen börjat plana ut.

https://gisanddata.maps.arcgis.com/apps/opsdashboard/index.html#/bda7594740fd40299423467b48e9ecf6
Citera
2020-03-20, 15:47
Medlem
-DaRude-s avatar
Tycker mer och mer att Sverige agerar nyktert i förhållande till andra länder som bara stänger ned som symboliska åtgärder. Samhället måste få leva vidare.

Här har de en ganska sund inställning. Däremot kan de inte fixa sjukvården, vilket man kan tycka att de borde med tanke på att de har våra pengar och vi betalar bland de högsta skatterna i världen. Resursbrist? Pengabrist? De ska dem fixa bara. Annars är det stöld.

En annan sak, vad tror ni händer när 40-50% av svenskarna är arbetslösa? Kriminaliteten som ni tycker är hög idag, oj vad ni kommer få åka av. Ni kommer inte ens vara trygga i era egna bostäder.

Samhället kommer explodera och alla välfärdsinsatser med det, problemen kommer att dyka upp i era egna hem. Vanliga svenskar som tidigare inte sett problemen kommer att vakna upp i en riktig jävla mardröm. Det är därför jänkarna börjat bunkra med vapen - de är smartare för de ser vad nedstängningen och ekonomin kommer leda till om man inte byter strategi.

En kraschad världsekonomi, massarbetslöshet och en systemkollaps mitt i allt kommer att bli många resor värre än pandemin någonsin kan bli. De som dött kommer vara glada att de slapp se det.
Citera
Medlem
30 döda i Nederländerna i dag, dom hade 18 döda i går. Tycker det är mycket på de lilla landet
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Estramus
Haha, herregud, du visar verkligen på hur korkad du är.😂😂
Pengar är liv. Behandling av cancer, mat, tak över huvudet...
Är du helt borta?

Dina pengar kommer du inte ha någon nytta av när du ligger i graven!
Citera
2020-03-20, 15:48
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Diskuterarn
Precis. Om man justerar för befolkningsmängden så ligger vi väldigt dåligt till. Varför visa en uträkning med hög validitet som visar hur läget faktiskt är, då förstör man ju "Sverigebilden".

Så resonerar de stora mediehusen, inklusive regeringen och FHM som vill bygga flockimmunitet tills folk har lungorna fulla med virus.
Har du hör ordet flockimmunitet i offentligheten under denna vecka?

Nej, de har övergivit hela strategin.
Citera
2020-03-20, 15:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av robocop999
Säg det som det är.
Det är möjligt att vår expertis framstår som bättre än Italiens, Spaniens, Tyskland, Frankrike, Californien (plus 9876 länder till) ja.

Kul att du valde ut Kalifornien istället för USA eftersom landet USA inte alls har samma åsikt.
Det kringgick du smidigt.
I övrigt så stödjer jag Sveriges taktik ja.
Oavsett vad andra länder gör eller gjort så anser jag att Sverige gjort vettiga avvägningar.

I övrigt säger mig något att du inte anser att 9876 länders expertis om klimatkrisen är lika tung att lyssna på om jag får gissa vilt...

Jag anser det kunna vara en styrka att ta egna beslut ibland.
Endast döda fiskar följer strömmen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in