2020-03-20, 15:41
Medlem
Tammers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clay79
Och vilka äger aktieägarna tänker du? Du tror väl inte att alla som äger aktier är rika?
De som äger bankerna. Bankerna hör till de som ger högst utdelningar, Nordea, Swedbank, SEB och Handelsbanken toppar listan varje år. De brukar göra en sammanlagd vinst på över 100 miljarder/år, och utdelningarna blir därefter.
Citera
2020-03-20, 15:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skohornet
Dum fråga kanske, men jag försöker köpa en ETF (metaller) från USA på Avanza. Får dock felmeddelandet "detta värdepapper går endast att sälja". Vad kan det bero på? 100 oroliga personer i kön till kundtjänst, så dit kommer man väl inte fram idag

Du måste skriva under ett avtal för att köpa värdepapper från USA.

testa att googla: avtal för utlandshandel avanza
Citera
2020-03-20, 15:52
Medlem
Skohornets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ProvV
Du måste skriva under ett avtal för att köpa värdepapper från USA.

testa att googla: avtal för utlandshandel avanza

Jo det har jag gjort, och köpt en del värdepapper därifrån. Men tydligen verkar det inte vara tillåtet att köpa ETF:er därifrån längre.

Bästa sättet att köpa sig in på silver/guld på Avanza då?
Citera
2020-03-20, 16:07
Medlem
kattsvins avatar
Citat:
Jo det har jag gjort, och köpt en del värdepapper därifrån. Men tydligen verkar det inte vara tillåtet att köpa ETF:er därifrån längre.

https://www.nordnet.se/marknaden/ovriga-certifikat/16127916-xetra-gold

Om du kan tänka dig nordnet, tror inte avanza har ETF för guld/silver.
Citera
2020-03-20, 16:29
Medlem
Citat:

Aha, då kan jag tyvärr ej hjälpa till.

Som tidigare skrev, tror inte man kan köpa guld där ifrån?
Citera
2020-03-20, 16:31
Medlem
Skohornets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kattsvin
https://www.nordnet.se/marknaden/ovriga-certifikat/16127916-xetra-gold

Om du kan tänka dig nordnet, tror inte avanza har ETF för guld/silver.

All right, tack! Nä det verkar inte bättre än så. Tyvärr har ju folk hamstrat på sig mycket av det fysiska. Papperssilvret i sin tur verkar så jävla billigt just nu
Citera
2020-03-20, 16:34
Medlem
Citat:

Det är numera förbjudet inom EU att köpa Amerikanska ETF:er, då politikerna föredrar att du handlar värdepapper från deras kompisar i de europeiska storbankerna.

https://www.avanza.se/borshandlade-produkter/certifikat-torg/om-certifikatet.html/1010568/guld-ava
https://www.avanza.se/borshandlade-produkter/certifikat-torg/om-certifikatet.html/1010566/silver-ava
Citera
2020-03-20, 16:40
Medlem
kattsvins avatar
Citat:
All right, tack! Nä det verkar inte bättre än så. Tyvärr har ju folk hamstrat på sig mycket av det fysiska. Papperssilvret i sin tur verkar så jävla billigt just nu

Ja jag var för sen på bollen när det gäller det fysiska, Xetra utlovar visserligen 1:1 ratio i guld och fysisk leverans på begäran men jag är fortfarande tveksam till detta, speciellt i en massiv kris. Väntar på svar från deras kundservice angående leveransinformation till Sverige.

Jag själv har inte gått in i silver pga minskad användning inom industrin ett tag framöver men prickar man rätt kan man nog göra sig mer pengar där än på guld.
Citera
2020-03-20, 16:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haddock93
Nytt krispaket på 125 miljarder, vart kommer alla dessa pengar ifrån?

Riksbanken skapar pengar ur tomma intet...
Citera
2020-03-20, 16:53
Medlem
Skohornets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av typhoon
Det är numera förbjudet inom EU att köpa Amerikanska ETF:er, då politikerna föredrar att du handlar värdepapper från deras kompisar i de europeiska storbankerna.

https://www.avanza.se/borshandlade-produkter/certifikat-torg/om-certifikatet.html/1010568/guld-ava
https://www.avanza.se/borshandlade-produkter/certifikat-torg/om-certifikatet.html/1010566/silver-ava

Tack! Tyvärr ser det ju inte alls lika lockande ut som de amerikanska motsvarigheterna.
Citera
2020-03-20, 16:54
Medlem
Jaha, jag tänkte redogöra för min spännande utflykt till Lund! Det är sällan jag är i en sådan stor stad.

Nåväl, på elgiganten vid Nova var där inte mycket folk. Säljarna stod i klungor och snackade skit. Parkering vid gallerian var halvfull och normalt en fredag eftermiddag är där knökfullt. Jag tror där var färre bilar än under Lehman-kraschen.

På systemet på Traktorvägen vid Mobilia va det ändå ganska mycket folk. Där ligger ju även en hel del livsmedelsaffärer och det verkade vara bra kåmmerz.

ICA i Eslöv var väl som vanligt, lite mindre kanske för en fredag. Toapappret var inte helt länsat men de kom med en massa pallar med nytt. De hade satt upp skyltar med att man skulle vara hänsynsfull. Betänk dem som inget skithuspaper har!!

Anderssons Gatukök (el classico) hade lite strökunder. Det var inte stendött, men fredag eftermiddag brukar det var bättre ruljangs. Max har stora annonser om extrapris på sin meny i lokaltidningen, det har jag nog aldrig sett.

Det märks det är lågkonjunktur.

Men jag fick med mig vin och ölkorv hem plus en TV, så mig går det ingen nöd på!!

Nu skiter jag i Corona och börs!!

Själv har jag 14 rullar kvar nu! Nåde er om det är slut när jag behöver handla!!
Citera
2020-03-20, 16:58
Medlem
Skohornets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kattsvin
Ja jag var för sen på bollen när det gäller det fysiska, Xetra utlovar visserligen 1:1 ratio i guld och fysisk leverans på begäran men jag är fortfarande tveksam till detta, speciellt i en massiv kris. Väntar på svar från deras kundservice angående leveransinformation till Sverige.

Jag själv har inte gått in i silver pga minskad användning inom industrin ett tag framöver men prickar man rätt kan man nog göra sig mer pengar där än på guld.

Ja jag har en del fysiskt silver och guld också, men vart sugen på mer när jag såg hur mycket silvret kraschat senaste veckan. Men om man köper mynt t.ex så kostar de ju fortfarande 17-40€ styck där jag har kikat. Känns ju inte som nån reac direkt
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in