2020-03-20, 01:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gabrielle2
Exakt så är det. Och det känns som det blir nedsatt minst 30 % under värsta attackerna och sedan bättre men inte helt bra. Får se hur allt slutar.
Blir allt bättre så tror det löser sig.
Men säg att det skulle vara planterat Då vore det ett utsökt sätt att kunna kontrollera befolkningen.
Citera
Medlem
Slashkens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fernebo
Nån teori om varför så många yngre intensivvårdas i Norge?

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/dO2XbO/coronaviruset-11-personer-under-50-aar-i-intensivbehandling
Astmatiker kanske?
Citera
Medlem
Revejs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MissBobby
Dumskalle. Det smittar via luften.
Fel. Du ska posta någon källa till dina tokigheter eller posta i konspirationstråden.

Viruset smittar:

Genom utandningsluften, detta vill man inte på i sig. Typiskt från utandningar eller hostningar, nysningar kan vara möjligt i sällsynta fall.

Mellan personer via döda ytor. Man går på offentlig toa, tvättat händerna länge och väl men på vägen ut smittar man handen via dörrhandtaget. Sen kliar det i ögat eller näsan och så är det kört.

Sen kan det naturligtvis smittas via djur också men det är nog marginella risker.
Citera
Medlem
Oscaris avatar
4,12% dödlighet nu. Stiger rejält.
Källa: BNO News
Citera
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CurbinDill
Så länge butikerna har mer varor att ställa upp på hyllorna så är det bra att folk förbereder sig för det värsta. För det som händer i längden är att färre människor kommer behöva röra sig ute bland folkmassorna ifall pandemin slår till ordentligt.

En annan positiv sak med att folk köper fler varor är att affärerna får en möjlighet att anpassa sig enligt den fria marknadens principer.

För övrigt så är vi alla egoister. Vi har ett ansvar att ta hand om våra liv och öka våra chanser att överleva och planera inför katastrofer. Den typen av beteende är hårdkodat i våra gener.

Vi kan förstås dela med oss av våra resurser. Så de som har mat när det värsta händer kan dela med sig till de som är utan.

Människor som saknar förmåga att planera inför framtiden kommer inte att klara sig särskilt bra. Dessa människor har historiskt sett dött ut. Är det önskvärt att underlätta för dessa människor att propagera sitt levnadsmönster vidare? Deras existens är i det stora hela helt irrelevant för resterande livsformer och det enda krav som bör ställas till deras fördel är att kunna leva utan onödigt lidande för att i slutändan dö ut.

Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Olyckor och missbruk snarare än sjukdomar gissar jag. Trafikolyckor, våld, skjutvapen och droger ligger nog bakom de flesta fallen.

Det sista vi behöver nu är ju en ökning i de här grupperna.
Citera
2020-03-20, 01:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lotavos
Jag vet inte riktigt vad jag ska säga, enligt experten "Fredrik Elgh" så kommer det mest troligt att bli flera tusentals dödsfall i Sverige långsiktigt av detta virus. Det ser jag faktiskt som extremt orimligt med tanke på att vi haft 11 dödsfall nu på ca 1.5 vecka och självklart är inte "det värsta" över ännu men att tro att vi ska få en ökning på så 300x-500x under 1 år ser jag som helt osannolikt. Jag menar, det har legat stabilt på samma antal dödsfall nu i ca 1 vecka och om det nu skulle bli så pass mycket värre så borde rimligen antalet döda per dag att ha ökat i betydligt snabbare takt än det varit.

Jag räknar kallt med att det hela landar i något liknande som influensan 2018 och att det blir runt 1000 dödsfall men det är bara en ren gissning egentligen, är inte det här extremt överhypeat av media?

Google eksponentiell vekst
Citera
2020-03-20, 01:43
Medlem
fernebos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slashken
Astmatiker kanske?

Är astma mycket vanligare i Norge än i Italien.

Min poäng är att i Italien så har runt 10% av de som behövt intensivvård varit under 50. I Norge är det 30%. Antalet utan underliggande sjukdomar överensstämmer dessutom med antalet unga som intensivvårdas.
Citera
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JymdKjam
I både Italien och Spanien så röker folk extremt mycket mer än oss. Rökning är en försvårande faktor i alla medicinska sammanhang.

Detta är en sanning, men också ett val. Vi är rökta.
Citera
Medlem
Revejs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tumidanda
Jo, viruspartiklar svävar runt på små osynliga droppar och kanske även på dammkorn. Massa forskare och experter från tunga universitet och instanser i USA har nyligen konstaterat att viruspartiklar svävar runt i luften och är "viable" (funktionsdugliga och smittsamma om de andas in!) i flera timmar.

Kineser har hela tiden hävdat att det smittar genom luften. Befinner du dig i samma rum, eller på samma buss, som en smittad som bara sitter och andas så kan du bli smittad.

Det hjälper inte att "tvätta händerna" när du andas in viruspartiklar som svävar runt i luften i ett rum där en smittad har varit.
Fast detta är nog mest teoretiskt, du behöver vara exponerad en ganska rejäl stund för att det ska börja finnas någon risk.

Får du ett smittat dammkorn i näsan borde det ju bara vara till fördel, likt ett vaccin, men låter inte så troligt.
Citera
2020-03-20, 01:44
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Eral
Så fort de lättar ordentligt på restriktionerna så kommer det börja spridas igen.

Är något sagt när det sker? Lär ju bli samma sak för övriga världen. Men kina ligger ju typ 3-4 veckor före alla andra
Citera
Medlem
BrunoC-2.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hejhejvidica
Fantastisk intervju i ämnet coronavirus.

https://www.youtube.com/watch?v=AxQjtzakGu4

Fjärde Statsmakten nr 43 med Peter Abelin,Det visar sig att antalet som dör av Corona är försumbart i jämförelse med andra stora dödsorsaker. Totala antalet döda i Corona motsvarar antalet avlidna av andra orsaker globalt under en timme.
Har Abelin rätt i vad som sägs ?

Ligger tråden fel ber jag mod flytta den till lämplig plats,tack.

"Ey walla, bara som infuensan, bror!".

Ja..., förutom.

Att det nu är ca 10 000 döda på bara 3 månader trots strikta res- och karantänsåtgärder av ett flertal nationer.

Hur många hade varit döda idag utan några restriktioner alls?
Sen är ju 10 000 bara kända dödsfall. I vissa fall har ju folk avlidit så pass snabbt att man inte kunnat säkerställa att det var av just corona och det är nog inte bara Kina som mörkat med talen. Vem vet hur det egentligen sett ut i Iran och i länder i Afrika etc...

Sen alla dödsfall som inte direkt kan härledas till Kung Flu men en äldre patient som inte fått optimal vård för att sjukvårdspersonal helt enkelt är för överbelastade.
Citera
Medlem
Revejs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lallisen
Med viss insikt i ventilation vill jag nog hävda att tanken med äldre svenska lägenhetshus är att luften kommer in vid fönstren i varje lägenhet och dras ut genom ventilerna sen genom ventilationstrummor ut på taket. Om nån kopplar på en fläkt i ett sånt system kan utluften tryckas tillbaka till alla andra lägenheter.
Vem då " någon"?
Ser inte detta som särskilt sannolikt..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in