2020-03-19, 23:36
Medlem
ZlatanStatyns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prismatix
I ett långsiktigt perspektiv ÄR pengar allt, tyvärr. Tänk själv, hade du önskat att Sverige hade haft fler överlevare under spanska sjukan eller att vi gått ur den starkt ut ett ekonomiskt perspektiv? Människoliv är dessvärre inte mycket värt i historien men pengar föder mer pengar. Se bara på alla som dött i världskrigen, de är en bortglömd klump
Och snart är du också en bortglömd sörja i Kinavirusets spår.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bulletproofsoul
Varför skulle det vara helt omöjligt att de unga får jobb igen när epidemin dragit förbi? Har alla unga begått självmord eller knarkat ner sig? Varför blir en hel generation förstörd?

Jag var runt 20 år när 90-talskrisen slog till. Ingen av mina kompisar hade jobb. Släktingar, föräldrar, kompisar och klasskamrater, alla gick arbetslösa för en kortare eller längre tid. Det var egentligen en tid av möjligheter. en del pluggade vidare. En del sadlade om. Vissa reste ut i världen. Många i min generation faktiskt som inte skulle ha studerat på universitet om inte 90-talskrisen slagit till. Andra startade eget och hakade på den begynnande IT boomen. Kreativiteten och idéerna flödade. Ingen tog egentligen skada av att gå arbetslösa ett tag och erfarenheten gav oss skin på näsan och en medvetenhet om att allt inte bara går spikrakt upp i himlen hela tiden. Dessutom i ett land som Sverige finns a-kassa och möjligheter till vidareutbildning m.m. så vad finns det att vara rädd för? Är det egentligen inte så att ingen under 40 år har upplevt en riktig ekonomisk kris och det är därför man får en sådan våldsam ångest just nu?

Det som däremot var annorlunda då var att Sverige var bättre rustat för allt. Det fanns marginaler och styrka i offentlig sektor, arbetsförmedling och hos kommuner. Det finns idag inte av olika anledningar

Du verkar inte ha förstått hur samhällsekonomin är uppbyggd idag.
Allting är integrerat globalt.
Produktionslinjerna hos företagen spänner över flera världsdelar. Stänger man gränser och sätter städer i karantän - helt i onödan - så stoppar allt.
Ett gigantiskt experiment utan dess like. Utan att det gör någon nytta.

100-tals miljoner världen över kommer att bli arbetslösa.
Miljoner företag går i konkurs.
Folk blir ruinerade. Skuldsatta utan tillgångar.

MASSKRIMINALITET väntar.

Allt för att rädda några multisjuka 85-åringar som inte bidrar med något.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Prismatix
I ett långsiktigt perspektiv ÄR pengar allt, tyvärr. Tänk själv, hade du önskat att Sverige hade haft fler överlevare under spanska sjukan eller att vi gått ur den starkt ut ett ekonomiskt perspektiv? Människoliv är dessvärre inte mycket värt i historien men pengar föder mer pengar. Se bara på alla som dött i världskrigen, de är en bortglömd klump

Nja det är en värdering. resurser är allt som en nation har ett värde, sen finns det ett värde i ekologi/miljö och sedan ser en del ett mer värde i det sociala/vänner/familj. Vi har bra resurser att vara självständiga i 10 år framöver och fylla ladorna med handelsvaror att handla med. globalisterna kommer ju se sina liv förstörda.. det är ju en sak som är säker. Men vi lever i en demokrati och det är spännande tider som väntar...
Citera
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
När man jämför siffror och utvecklingstakt mellan länder ska man komma ihåg två saker:

A. Antalet döda ger en mycket sannare bild än antalet smittade. Den senare siffran beror enbart på testkapacitet eller hur länder väljer att testa. Döda har man normalt mycket bättre koll på (förutom i rena utvecklingsländer som Iran eller Indien).

B. För att se den exponentiella utvecklingen per dag måste man titta över ett antal dagar. Enskilda dagar hoppar, på grund av rapporteringsvägar eller slumpen när siffrorna är låga.

För varje död går det ungefär 1500 smittade just nu (eftersom det ökar exponentiellt och det är några veckor mellan smitta och död). Därför är relationen mellan kända smittade och döda en bra indikation på hur bra koll landet har, snarare än att visa dödligheten.
Citera
2020-03-19, 23:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZlatanStatyn
Och snart är du också en bortglömd sörja i Kinavirusets spår.

Kanske det men det hoppas jag verkligen inte
Citera
Medlem
Ogunquits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gusselby
Jo, såg det. Det är klart att det blir katastrof för ekonomin. Mycket sorg för en del.

Snart har vi de komiska experterna härinne i ekonomi-forat, klagandes på alla utom sig själva. De går från självutnämnda experter i epidemiologi till experter i ekonomi. Fenomenala i samhällsvetenskap och statsvetenskap och gud vet allt är de såklart också . Ska man skratta eller ska man gråta?
.
Jag tror jag gråter just nu.
Citera
Medlem
JymdKjams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Centauri
Att massa improduktiva multisjuka 85-åringar dör.

Det talas hela tiden om dessa multisjuka åldringar, men aldrig får man höra HUR och VAR de blev smittade!? De har knappast åkt slalom i Alperna vecka 9, de torde heller inte hänga på stan för att där ta del av den så kallade samhällsspridningen. Vi har heller inte som i Italien fått in sjukdomen i vårdkedjan. Gissar att några av gamlingarna är iranier och varit på besök i gamla hemlandet, men knappast alla.

Så om vi tar de 12 döda - hur har de blivit smittade???
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av ParMobil
Tror inte vi får samma kurva som Italien av olika anledningar.
Det ena är att vi har fångat upp det mycket tidigare. Många många företag har tagit action. Hemmajobb osv. Stockholm är ju faktiskt ganska folktomt. Det är annat än Milano och alperna var vid samma tidpunkt. Vi har infört besöksförbud på äldreboenden osv. Tänk på att medelåldern på de döda i Italien hittills är extremt hög.

Sen vet ju ingen hur stor skillnad detta kan göra, men vi får ju hoppas att det inte är helt verkningslöst.

Håller inte med dig. Italien hade i början främst fall runt milano och Venedig.

De gjorde krafinsatser med karantän direkt i små orter. Stängde skolor. Resturanger stängde 18,00.

Sverige har absolut inte gjort mer än Italien för att stoppa spridning, snarare mindre.

Sverige har också redan en smitta mer jämnt spridd över hela landet än vad Italien hade i början.

Medelåldern i italien var hög ja, det kan rädda oss. Tyvärr följer kurvan alltför väl italiens just nu.
Citera
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gabrielle2
Mitt har gått i skov.Men mellan varje skov blir det bättre med hostan. Det som är är att det känns som att lungkapaciteten blivit sämre.
Sprungit mycket så jag vet hur det känns efter ett längre lopp. Ibland känns det som jag sprungit ett lopp. Är väl inte okej ännu då.
Glad att den hemska torrhostan börjat försvinna i allafall den gör ont i hela bröst och rygg och inget lossnar när du hostar.
När du hör någon börjar torrhosta hela tiden, blir hes och skrovlig, inte snorig eller nått sådant, utan endast torrhosta med stickning och klia i halsen då kan det vara covid-19.
Det är ju så sjukt nu så man måste sätta diagnos på sig själv när ingen annan gör det.
De borde kunna skicka hem ett testkit till alla. Då kan man stanna hemma om det visar utslag osv. Sprider inte smittan vidare mm.
Hur långt har du mellan skoven, och hur länge varar ett skov? Hur många skov har du haft?

Är det samma för de andra smittade du nämnde? Kön på de andra två?
Citera
2020-03-19, 23:38
Medlem
gabrielle2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Temporary84
Tror ju att jag haft det och under sjukdomen kändes det som uppskattningsvis som trettio procents nedsättning. Skulle säga att jag som frisk nu har 10% nedsättning. Men det är klart som du säger, kanske blir en till våg?
Dock känns det som att jag återhämtar nån procent eller två för var dag så nedsättningen kanske inte är permanent.
Exakt så är det. Och det känns som det blir nedsatt minst 30 % under värsta attackerna och sedan bättre men inte helt bra. Får se hur allt slutar.
Citera
Medlem
Refunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .-fuckYUO-.
Som vad?

De skördar organ från människor, kritiker försvinner, ägnar sig åt etnisk och religiös förföljelse m.m.

Ja, de till och med mörkar mörkar sjukdomar (Covid-19, så sent som för 3 månader sedan)

Så vad menar du med att de skulle vara rädda förlora om de ljög om antalet smittade?
När även flockhälsomyndigheten och andra professorer inom epidemiologi tror på Kinas siffror så finns där någon form av förtroende oavsett vad du säger. Omvärldens förtroende för Kina går inte att jämföra med förtroendet för Iran till exempel.
Citera
Medlem
bulletproofsouls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Suranappar
Sett ur ett evolunärt perspektiv har jag ett större värde än dem äldre och dig, jag planerar barn med min flickvän. Jag vill ge mitt barn en bra uppväxt, näringsrik mat samma gäller hela vår befolkning och jorden. Du tänker endast på dig själv och parasiter till äldre, visst jag vill inte att nån ska dö men jag vill att vår art ska leva vidare. Därför är du grön du tänker bara på dig själv och på dina nära och kära.

Ha ett moget språkbruk härinne. De du kallar parasiter är de som byggt upp det här samhället och jobbat häcken av sig för att du och jag ska kunna ha det jävligt bra på alla sätt
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in