2020-03-20, 01:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Revej
Fel!
Viruset kan inte flyga. Om någon hostat i en hiss kan det kvarstå ett litet tag men det du tänker på är när viruset smittar från person till person VIA döda ytor, till exempel ett dörrhandtag.

Just därför det är så viktigt med god handhygien.

Jo, viruspartiklar svävar runt på små osynliga droppar och kanske även på dammkorn. Massa forskare och experter från tunga universitet och instanser i USA har nyligen konstaterat att viruspartiklar svävar runt i luften och är "viable" (funktionsdugliga och smittsamma om de andas in!) i flera timmar.

Kineser har hela tiden hävdat att det smittar genom luften. Befinner du dig i samma rum, eller på samma buss, som en smittad som bara sitter och andas så kan du bli smittad.

Det hjälper inte att "tvätta händerna" när du andas in viruspartiklar som svävar runt i luften i ett rum där en smittad har varit.
Citera
2020-03-20, 01:29
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lallisen
Inför den länken kan jag inte annat göra än bocka och buga och önska dig en fin kväll och ett långt liv.

Tack vem du nu är tack!

Jag önskar dig detsamma min vän - godspeed!
Citera
Medlem
MikeHanlons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mrmoonlights
Myndigheterna gör åt helvete för lite. Se till att samma karantänsregler gäller i övriga landet som gäller i Stockholm. Det är dåraktigt att tro att smittan sprids långsammare i övriga landet. Särskilt när man ändå inte vill sätta Stockholm i karantän.

Gör som alla andra länder. Och gör Jimmie Åkesson till statsminister, det är fullt möjligt med det parlamentariska läge som råder. Han är den enda som faktiskt har en fungerande hjärna, rasist eller inte.

Vad är det för karantänsregler i Stockholm du syftar på?
Citera
Medlem
Citat:
Om vi nu stannar kvar i vent-spåret, vilken typ av ventilation kan viruset spridas i?
Kan tänka mig man har ganska kraftfulla saker på en stor passagerarfärja, men en vanlig kontors- eller hotellventilation då?

Har svårt att se hur viruset skulle kunna färdas särdeles effektiv där, någon som kan bringa klarhet i detta? Borde finnas filter som stoppar i princip allt ju.

Med viss insikt i ventilation vill jag nog hävda att tanken med äldre svenska lägenhetshus är att luften kommer in vid fönstren i varje lägenhet och dras ut genom ventilerna sen genom ventilationstrummor ut på taket. Om nån kopplar på en fläkt i ett sånt system kan utluften tryckas tillbaka till alla andra lägenheter.
Citera
2020-03-20, 01:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av americandadfan
Så vad tror ni ? Har kina mer eller mindre fått stopp på spridningen ? Eller kommer den åter öka på nytt när folk börjar jobba? Eller att den kommer blossa upp i större delar i landet? Skulle ju inte skada om några miljoner kineser dog

Så fort de lättar ordentligt på restriktionerna så kommer det börja spridas igen.
Citera
2020-03-20, 01:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kentuckyfry
Tycker hela det här spektaklet börjar tappa momentum nu. Börjar bli uttråkad. Till och med Aftonbladet känner sig tvungna att krydda med lite extra skrämselpropaganda "SÅ MÅNGA KAN DÖ!!", "EN NYSNING KAN INNEBÄRA DÖDEN ÄVEN FÖR FRISKA".

Lugna dig ett par dagar. Det här är bara början.
Citera
2020-03-20, 01:33
Medlem
freeriderXIIs avatar
Från den artikel King Pin länkade.

Citat:
the South Korea Foreign Minister explains how her country did it. It was pretty simple: efficient testing, efficient tracing, travel bans, efficient isolating and efficient quarantining.

Det säger sig självt att rent hypotetiskt om vi skulle kunna testa alla svenskar då skulle de sjuka kunna identifieras och isoleras. Man borde i alla fall testa så mycket man kan och även lägga resurser på att utveckla billigare test så att fler kan testas. Inte ge upp.
Citera
2020-03-20, 01:33
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ingen som missat något, skolorna kan stängas när tiden är rätt för det, däremot har vissa stängt för tidigt, i strid med sina experterna råd, vilket ökat spridningen bland våra riskgrupper då mor- och farföräldrar pressats sitta barnvakt.

Bara för man vill visa sig handlingskraftig, vore bättre att inte visa sig så okunnig.

Har du belägg för det? Om man är någorlunda tänkande så pratar man ihop sig med grannen till exempel.
Citera
2020-03-20, 01:34
Medlem
Lotavoss avatar
Jag vet inte riktigt vad jag ska säga, enligt experten "Fredrik Elgh" så kommer det mest troligt att bli flera tusentals dödsfall i Sverige långsiktigt av detta virus. Det ser jag faktiskt som extremt orimligt med tanke på att vi haft 11 dödsfall nu på ca 1.5 vecka och självklart är inte "det värsta" över ännu men att tro att vi ska få en ökning på så 300x-500x under 1 år ser jag som helt osannolikt. Jag menar, det har legat stabilt på samma antal dödsfall nu i ca 1 vecka och om det nu skulle bli så pass mycket värre så borde rimligen antalet döda per dag att ha ökat i betydligt snabbare takt än det varit.

Jag räknar kallt med att det hela landar i något liknande som influensan 2018 och att det blir runt 1000 dödsfall men det är bara en ren gissning egentligen, är inte det här extremt överhypeat av media?
Citera
2020-03-20, 01:34
Medlem
gabrielle2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tumidanda
Jo, viruspartiklar svävar runt på små osynliga droppar och kanske även på dammkorn. Massa forskare och experter från tunga universitet och instanser i USA har nyligen konstaterat att viruspartiklar svävar runt i luften och är "viable" (funktionsdugliga och smittsamma om de andas in!) i flera timmar.

Kineser har hela tiden hävdat att det smittar genom luften. Befinner du dig i samma rum, eller på samma buss, som en smittad som bara sitter och andas så kan du bli smittad.

Det hjälper inte att "tvätta händerna" när du andas in viruspartiklar som svävar runt i luften i ett rum där en smittad har varit.
Läst någonstans att virusen kan vara funktionsdugliga i fler dagar, bra ord förövrigt, jag brukar säga levande och det är de ju inte.
Är de tillräckligt många är de funktionsdugliga längre. Varför det är så vet jag inte. Jag tänker mig att de lever på varandras funktionsduglighet eller annat konstigt.
Visst kan väl coronavirus vara funktionsdugliga i fler dagar utan värd eller har jag helt fel.
Citera
2020-03-20, 01:35
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Idiotsverige
Att om vi stänger skolorna så blir det svårt att komma åt de gamla, efterssom säkraste sättet att bli av med dem men ändå få det att se ut som man gjort vad man kan är via smittvägen:
Barn -> Föräldrar som arbetar på vårdhem -> Vårdtagare(pensionär, AKA målet)

Sen kan man stå där och dra den vanliga ursäkten som går hem hos svenska folket "vi såg inte detta komma" och därmed komma undan. Win-win.

Ditt nick är väldigt talande. Jag vill inte leva med att jag tog livet av mina föräldrar.
Citera
2020-03-20, 01:36
Medlem
fernebos avatar
Nån teori om varför så många yngre intensivvårdas i Norge?

Citat:
Totalt 34 koronapatienter togs in på intensivvård den 17 mars, enligt undersökningen. 22 av dessa patienter hade ytterligare sjukdomar såsom cancer, astma och andra hjärt-, lung- och kärlsjukdomar.

Detta är uppdelningen efter ålder:

0-24 år: 2 patienter
25-49: 9 patienter
50-75: 18 patienter
Över 75: 5 patienter

26 av de inlagda patienterna med koronainfektion var män, medan åtta patienter var kvinnor. 16 patienter vårdas i respirator.

Totalt 104 patienter med koronaviruset är inlagda på norska sjukhus, visar VGs översikt. Inte alla dessa patienter behöver intensivvård.

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/dO2XbO/coronaviruset-11-personer-under-50-aar-i-intensivbehandling
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in