2020-03-20, 01:16
Medlem
King Pins avatar
Fantastisk artikel om hur man bäst stoppar smittan.

https://medium.com/@tomaspueyo/coronavirus-the-hammer-and-the-dance-be9337092b56
Citera
2020-03-20, 01:16
Medlem
Revejs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lallisen
Jag har för mig att sars fick spridning lokalt i Hongkong på grund av dålig ventilation, är det samma skit med den här jävla sjukan?
Det vet jag ju inte men man misstänker att många på kryssningsfartygen smittades genom att viruset färdades runt i ventilationen. Det är ganska läskigt och oväntat om det stämmer, hur ser det då ut på företagen?

Men nu är jag egentligen inte så orolig för dessa personer, visst kan detta påverka hela avdelningar och företag kortsiktigt men det är enda att hålla riskgrupperna friska som i allra högsta grad måste vara prio ett.
Citera
2020-03-20, 01:19
Medlem
Agent.Provocateurs avatar
Citat:
Vad är du för en liten sittkissare?
De gamla ska tacka oss för de uppoffringar vi gör nu som vi kommer att lida av långt efter de är döda.
Det vore betydligt bättre om vi höll dom hemma istället för att stänga hela landet till ingen nytta.

Då vet du inte vilka uppoffringar de gamla gjort en gång i tiden, och jag lovar dig att det både är och var mer stake i dem än vad det är i dig. Du finns till p.g.a dom, jävla idiot. Tacka istället alla som var på semester i alperna för att vi fick hit skiten.
Senast redigerad av Agent.Provocateur 2020-03-20 kl. 01:21.
Citera
2020-03-20, 01:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bombayduck1
Lite info om hur det är att ha skiten. Kanske redan har postats?

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/0nx2eA/16-personer-forteller-slik-er-det-aa-vaere-smittet

Citat:
Ursprungligen postat av Tumidanda
Nej, du har fel.

Det är uppenbart att det MÅSTE smitta genom luften, annars hade det aldrig spridit sig så snabbt.

https://thehill.com/policy/healthcare/487110-tests-indicate-coronavirus-can-survive-in-the-air

Visst är det så.
Jag citerar från länken ovan:

– Jeg trodde ikke jeg skulle bli syk. Jeg tok ikke på hånden til ektemannen min engang. Vi har en stor leilighet, og han bodde på en annen fløy.

Det finns också något absurt i att regimen säger att bara man tvättar händerna så är man säker - men man måste tvätta dem i 30 sekunder. Hur säkert känns det liksom?

Om man blir smittad av minsta dropp partikel (ex handsvett) kan man nästan säga att det smittar genom luften . Det är omöjligt skydda sig mot att beröra en yta där en sjuk kan ha tagit om man sen måste tvätta händerna 30 sekunder.
Citera
2020-03-20, 01:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Revej
Det vet jag ju inte men man misstänker att många på kryssningsfartygen smittades genom att viruset färdades runt i ventilationen. Det är ganska läskigt och oväntat om det stämmer, hur ser det då ut på företagen?

Men nu är jag egentligen inte så orolig för dessa personer, visst kan detta påverka hela avdelningar och företag kortsiktigt men det är enda att hålla riskgrupperna friska som i allra högsta grad måste vara prio ett.

Kan bli stökigt om de får nån hostande uteliggare som klampar i ett fläktrum på ett äldreboende.
Citera
2020-03-20, 01:20
Medlem
Revejs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tumidanda
Nej, du har fel.

Det är uppenbart att det MÅSTE smitta genom luften, annars hade det aldrig spridit sig så snabbt.

https://thehill.com/policy/healthcare/487110-tests-indicate-coronavirus-can-survive-in-the-air
Fel!
Viruset kan inte flyga. Om någon hostat i en hiss kan det kvarstå ett litet tag men det du tänker på är när viruset smittar från person till person VIA döda ytor, till exempel ett dörrhandtag.

Just därför det är så viktigt med god handhygien.
Citera
2020-03-20, 01:24
Medlem
Revejs avatar
Citat:
Kan bli stökigt om de får nån hostande uteliggare som klampar i ett fläktrum på ett äldreboende.
Om vi nu stannar kvar i vent-spåret, vilken typ av ventilation kan viruset spridas i?
Kan tänka mig man har ganska kraftfulla saker på en stor passagerarfärja, men en vanlig kontors- eller hotellventilation då?

Har svårt att se hur viruset skulle kunna färdas särdeles effektiv där, någon som kan bringa klarhet i detta? Borde finnas filter som stoppar i princip allt ju.
Citera
2020-03-20, 01:25
Medlem
gabrielle2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grelin1999
Det är ju lätt för regimförsvarare som dig att använda argumentet att vi inte testats. Nä det finns ju inte möjligheten att testas!

Enkel logik säger att när en sjukdom är den mest smittsamma och man har symptom på den, så är det mest sannolikt man har den. Det kallas Occams rakkniv.

Så du tror inte att Corona är mer smittsamt än förkylning eller influensa? Men det är ju bara något du tror isf baserat på statliga desinformatörer. Allt tyder snarare på att Corona är betydligt mer smittsamt. Jag har inte hört talats om att hela fotbollsklubbar blivit sjuka på detta sätt tidigare, liksom världsledare, skådespelare med mera. Det tycks snarare som att ni regimförsvarare har bevisbördan på er sida.
Ja den är mycket mer smittsam och smittar många snabbt Så snabbt att man inte hinner med förloppet eller efterbörden. Finns ju en anledning varför det kallas pandemi.
COVID-19 har ingen likhet med influensa. Den som har sjukdomen vet skillnaden.
Helt rätt. Du får inte testas. Den som får COVID-19 vet att det är något annorlunda med sjukdomen än vid andra influensor.
COVID-19 är mer inriktad på lungor och luftrör.
Finns de som inte känner något.
Finns de som blir frisk snabbt.
Finns de som får värre symtom.
Finns de som klarar sig.
Finns de som dör.
Regimförsvarare är de som hånar, skrattar, pekar finger, osv.
Dem vill jag hosta rakt i nyllet, helst rakt in i munnen😂
Citera
2020-03-20, 01:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Det låter som en plan! Till skillnad mot Tegnell så har du i alla fall en plan.

Edit:
https://www.youtube.com/watch?v=FjV8SHjHvHk

Inför den länken kan jag inte annat göra än bocka och buga och önska dig en fin kväll och ett långt liv.

Tack vem du nu är tack!
Citera
2020-03-20, 01:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Revej
Fel!
Viruset kan inte flyga. Om någon hostat i en hiss kan det kvarstå ett litet tag men det du tänker på är när viruset smittar från person till person VIA döda ytor, till exempel ett dörrhandtag.

Just därför det är så viktigt med god handhygien.
Dumskalle. Det smittar via luften.
Citera
2020-03-20, 01:27
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Talespin
Faktum är att vi förmodligen måste göra som Kina för att få kontroll över det här.

Ja, det betyder att många företag kommer att konka, men vill vi få bort viruset eller inte?

Det ”recept” som nu får företagen att gå i konkurs kommer inte på något sätt få bort viruset. Dom tågen har för länge sedan lämnat perrongen.
Citera
2020-03-20, 01:27
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Jag som har några år under bältet, född på sjuttiotalet, kan meddela att jag av princip håller med dig, dagens ungdom är bortskämd för de har inte åkt en mil på skidor i motvind till skolan som jag gjorde varje dag blablablaa etcetcetc.

Men jag har även noterat att varje generation, varje ny förälder, har strävat efter och gjort stora uppoffringar för att ge den bästa möjliga miljön och de bästa möjliga förhållandena för sina barn.
Varför ska vi se ned på det?
Det har varit en mänsklig strävan sen innan vår tideräkning. Våra föräldrar har bara genomfört deras föräldrars dröm osv.

Varför har man inte strävat efter att göra sina barn så motståndskraftiga mot den skit vi lever i som vi bara kan? DET är en förälders uppgift! Har ni missat det?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in