2020-03-20, 01:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gabrielle2
Har inte sagt att jag är dödssjuk. Har beskrivit symtom. Inget mer än så. Glad att det inte börjat utan mer att jag haft. Behöver inte oroa mig för det.
Det jag skrev var att det inte är någon ide att gå till sjukhus för att ta COVID- 19 prover.
Det är bara att stanna hemma vid symtom.
Akuten åker du till när det är akut så att säga.
Inte för att be om ett test.
Många kommer att bli sjuka, många är redan sjuka, många är sjuka utan symtom.
Något du också får räkna med. Hoppas du inte blir ett av dödsoffren bara.
Har du gjort spirometri någon gång?
Om du klarat en bra kurva så vet du hur det känns att dra in allt du har och blåsa ut allt vad du kan. Idag om jag gjorde det skulle jag inte ha en lika bra kurva. Men jag är säker på att det går åt rätt håll. Där har du svaret på din fråga om lungkapacitet.
Ja det är ganska naturligt när man har varit sjuk. Det får dock mina klockor att ringa när du använder sånt språk. Normalt får man hög feber vid corona.

Är realistisk så vet att jag inte kommer dö. Risken är minimal. Är dock rädd för dem som faktiskt kan dö, de äldre och då mina föräldrar.

Nu talar Tegnell om att åtgärder tar tid för att vissa klnsekvemser som om han är ett offer. Jaa man kan ju undra varför vi är där vi är.. varför kunde vi inte bara stängt gränserna vid första fallen?!? Då skulle vi inte behövt vänta nu. Man måste ju objektivt sett se att Tegnell har flera döda på sina händer?
Citera
2020-03-20, 01:02
Medlem
Maxteds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bajjamannen87
Tycker det är intressant att jämföra Tyskland och Frankrikes siffror då de verkar fått smittan typ samtidigt.

Tyskland: 15320 smitt, 44 död, 115 recov

Frankrike: 10995 smitt, 372 död, 1295 recov

Alltså nästan 10 ggr fler döda i Frankrike, men mer än 10 ggr fler friskförklarade.

Kan det va så att Frankrike friskförklarat för tidigt och därför så många fler döda?

Frankrike har egentligen nästan 10 gånger fler smittade än Tyskland.
Citera
2020-03-20, 01:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AutDisceAutDiscede
Är säker på att Sveriges myndigheter bestämt att sluta med att räkna smittade, hur mången och hur spridningen ser ut - allt för att sedan, i efterspelet, slippa stå till svars för att spridningen och därmed antalet döda kunde minimerats. Man vill helt enkelt mörka hur spridningen gått till och mellan vilka interaktioner.
Löfvens uttalelse "ikke i skolene smitten spres", hva har han bygget den uttalelsen/påstanden på?
Citat:
23:38 i går
LÖFVEN: - IKKE I SKOLENE SMITTEN SPRES
Sveriges statsminister Stefan Löfven lover torsdag kveld flere tiltak for å bekjempe coronasmitten, men sier at grunnskoler og barnehager ikke kommer til å stenges nå.

– Jeg hører mange som sier “ikke steng skolene, det vil påvirke selskapet vårt”. Så hører jeg de som sier “steng skolene”. Alle beslutninger vi tar er basert på råd fra helsemyndighetene. Rådene fra Folkhälsomyndigheten (Sveriges FHI) er at vi ikke trenger å stenge skolene, sier han.
https://direkte.vg.no/coronaviruset/videos/194212
Citera
2020-03-20, 01:03
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Du har inte testats, tror dig veta att du har Covid-19 och med detta påstår du att AT har lurat dig att Covid-19 inte är så smittsamt.

Ser du inte själv hur jäkla fel ute du är i din argumentation så är det synd om dig, jävla klappmongo, gå och häng dig i närmsta lyktstolpe så gör du världen en tjänst..
Har du verkligen läst igenom kommentaren du kommenterade? Eller skjuter du från höften?
AT har inte talat klarspråk, och en sån person ska man inte överlåta ett lands ledning i en kris som kan bli den allvarligaste på länge.
Citera
2020-03-20, 01:03
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bulletproofsoul
Någon som tror på ett scenario med hyperinflation så som det nämdes i Aktuellt? Det vore ett mardrömsscenario. Alla lågkonjunkturers moder. Depression.

Ska man börja växla till sig dollar redan imorgon...?

Om alla gör det så har du just det som ett brev på posten.
Citera
2020-03-20, 01:04
Medlem
Revejs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tumidanda
Den enda rimliga förklaringen till att det smittar så lätt och så snabbt är att det smittar genom luften. Flera experter säger att detta virus sprids genom smittade personers utandningsluft. Dessa viruspartiklar kan sen sväva runt i ett rum i flera timmar, enligt en amerikansk rapport som kom här om dagen.
Fel! Vilken rapport..
Det du tänker på är spridning via ventilationskanaler.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bajjamannen87
Tycker det är intressant att jämföra Tyskland och Frankrikes siffror då de verkar fått smittan typ samtidigt.

Tyskland: 15320 smitt, 44 död, 115 recov

Frankrike: 10995 smitt, 372 död, 1295 recov

Alltså nästan 10 ggr fler döda i Frankrike, men mer än 10 ggr fler friskförklarade.

Kan det va så att Frankrike friskförklarat för tidigt och därför så många fler döda?

Man kanske kan titta lite på åldersfördelningen i båda länder?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Det skall aldrig mer komma tillbaka. Världen måste lära sig en gång för alla hur man hanterar smittspridning. Det är inte så svårt egentligen om man har utrustning och att man vidtar kraftfulla åtgärder i god tid så att man isolerar viruset. En lärdom är naturligtvis att man kan stoppa allt flyg till och från ett land där man har en farlig smitta. Nu har man ju mer eller mindre stoppat allt flyg i världen och det har inte blivit någon katastrof.

Verkar flygas rätt friskt.
https://www.flightradar24.com/49.94,117.49/2
Citera
2020-03-20, 01:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Det räcker. Jag skulle inte heller skjuta några barn, vem fan vill det? Men man kan skälla på dem, "gå hem" fungerar rätt bra om du har en bössa i handen. Det är inte barnen jag oroar mig för. Sen är det ju bara att ringa polisen som plockar upp dem.

Tror det enklaste sättet att hålla knattarna hemma är att se till att internet fungerar och stänga spelcafeer så de sitter en och en framför datorn.
Crashar internet kommer nog välla ut i samhället och börja dricka folköl sniffa lim och råna pensionärer som vi gjorde back in the days.
Citera
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rad-i-Kalle
AT har inte talat klarspråk, det tycker jag kan vara snäppet än att luras. Luras man så kan man i varje fall kontrollera sanningshalten, och ställa personen till svars. En person som inte talar klarspråk kommer man inte åt, för hen kan gömma sig bakom otydligheterna.

Mycket möjligt, fortfarande inte vad jag har kritiserat en annan skribent för.

Att påstå att man sannolikt har Covid-19 och med denna sannolikhet påstå att viruset smittar lättare än AT säger är ett argumentationsfel.

Du får gärna sista ordet om du känner ett behov av det, för min del är den här diskussionen avslutad, hej hej.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pollarn
För att inte tala om kronkursen då och långsiktiga räntan vi kommer att få.
Ni har nog rätt. Får gå hem ikväll utan långsikterighet,
Citera
2020-03-20, 01:07
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lallisen
Tror det enklaste sättet att hålla knattarna hemma är att se till att internet fungerar och stänga spelcafeer så de sitter en och en framför datorn.
Crashar internet kommer nog välla ut i samhället och börja dricka folköl sniffa lim och råna pensionärer som vi gjorde back in the days.

Internet håller redan på att krascha, Netflix drar ner på kvaliteten på filmerna. Det andra kan vi hantera. Jag rånade inte pensionärer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in