2020-03-19, 14:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av steam machine
Att glädjas åt människors olycka borde man försöka låta bli... Stora delar av min vänskapskrets är vanliga människor som jobbar inom restaurang och annan affärsverksamhet som vi nu ser drabbas enormt hårt. Det är inga förmögna människor, men dom har haft möjlighet att göra precis som så många andra eftersom systemet har sett ut som det gör. Liksom mig och många andra i tråden har du säkert vänner och familj omkring dig som drabbas av det här.

Kontors- och affärslokaler stod redan tomma runt om i Sverige innan det här. Det som förmodligen kommer ske nu är att fastighetsbolagens värde kommer att justeras ner och belåningsgraden öka, vilket resulterar i högre räntor... Det kommer slå mot hela marknaden.

För oss som varit skeptiska kan det upplevas som en vinst, men glöm inte bort att det finns oerhört många förlorare som egentligen aldrig varit med i spelet på rättvisa villkor... Ingen gillar en dålig vinnare, så försök hålla ansiktet utåt för din och andras skull iaf.

Och till liksom-fb, jag orkar inte ta argumentationen med dig då det bara blir en massa cirkelargument och halmgubbar... Måste ändå ge dig credd till att du inte ger upp!

ALLA jag känner har kollat på mig som jag varit helt galen när jag frågat vad deras plan är om en i familjen blir av med jobbet eller om räntan går upp till 5-6%. De svarar "men varför skulle det hända"

Att bostadsmarknaden faller ihop är BARA positivt för alla inblandade på lite sikt. Jag har full respekt för att vissa drabbas på mikronivå, men att människor inte har vett att rätta munnen efter matsäcken är faktiskt deras eget fel. Precis som det är pokerspelarens fel som förlorar.
2020-03-19, 14:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
ALLA jag känner har kollat på mig som jag varit helt galen när jag frågat vad deras plan är om en i familjen blir av med jobbet eller om räntan går upp till 5-6%. De svarar "men varför skulle det hända"

Att bostadsmarknaden faller ihop är BARA positivt för alla inblandade på lite sikt. Jag har full respekt för att vissa drabbas på mikronivå, men att människor inte har vett att rätta munnen efter matsäcken är faktiskt deras eget fel. Precis som det är pokerspelarens fel som förlorar.

Jag förstår dig, och jag håller med dig. Jag är medveten om att vi är i n.eko-forat och här pratar vi om makro. Jag kan lova dig att dina varningar kommer ringa i umgängets skallar lång tid framöver.
Mitt personliga tips till dig är att utfallet förmodligen kommer ge dig bekräftelse på att du hade rätt, låt det räcka där. Låt ditt kapital skänka dig en inre trygghet, men försök att vårda ditt humankapital också

offtopic, jag vet... Men ack så viktigt för framtida affärer på alla plan.
2020-03-19, 14:45
Medlem
Citat:
Jag förstår dig, och jag håller med dig. Jag är medveten om att vi är i n.eko-forat och här pratar vi om makro. Jag kan lova dig att dina varningar kommer ringa i umgängets skallar lång tid framöver.
Mitt personliga tips till dig är att utfallet förmodligen kommer ge dig bekräftelse på att du hade rätt, låt det räcka där. Låt ditt kapital skänka dig en inre trygghet, men försök att vårda ditt humankapital också

Off-topic.
Jag ser faktiskt hellre att mina barn har möjlighet att köpa något på en normal marknad om vi ska prata mikro. Det trumfar min sympati för de som belånat sig över öronen.

On-topic. Jag var faktiskt på ett par visningar innan cirkusen startade. Det var proppat med folk. ETT av de 6 objekten jag kollade på hann säljas. Resten är borttagna eller kvar på hemnet. Kollegan hann sälja sin BR i Sthlm city för 10k per kvm. Häromdagen köpte han utan budgivning för 7k i samma område. Anekdotiskt men ändå en indikation..
Senast redigerad av flanders 2020-03-19 kl. 15:19.
2020-03-19, 14:48
Medlem
Citat:

Bra synpunkter. Jag har också(dumt nog) försökt vänta ut marknaden och sett diverse dårar i min omgivning bli rika av bara farten så nog finns en revanschlust men du har helt rätt i det du skriver.
2020-03-19, 16:28
Medlem
Citat:
Att glädjas åt människors olycka borde man försöka låta bli... Stora delar av min vänskapskrets är vanliga människor som jobbar inom restaurang och annan affärsverksamhet som vi nu ser drabbas enormt hårt. Det är inga förmögna människor, men dom har haft möjlighet att göra precis som så många andra eftersom systemet har sett ut som det gör. Liksom mig och många andra i tråden har du säkert vänner och familj omkring dig som drabbas av det här.

Kontors- och affärslokaler stod redan tomma runt om i Sverige innan det här. Det som förmodligen kommer ske nu är att fastighetsbolagens värde kommer att justeras ner och belåningsgraden öka, vilket resulterar i högre räntor... Det kommer slå mot hela marknaden.

För oss som varit skeptiska kan det upplevas som en vinst, men glöm inte bort att det finns oerhört många förlorare som egentligen aldrig varit med i spelet på rättvisa villkor... Ingen gillar en dålig vinnare, så försök hålla ansiktet utåt för din och andras skull iaf.

Och till liksom-fb, jag orkar inte ta argumentationen med dig då det bara blir en massa cirkelargument och halmgubbar... Måste ändå ge dig credd till att du inte ger upp!

Vad vinner man?
2020-03-19, 17:50
Medlem
GlennvonGoteborgs avatar
Stämmer det att banken kan tvinga en att sälja sin fastighet om värdet på
fastigheten understiger ett visst värde?

Så även om man kan betala räntor och amorteringar men värdet rasat så kan man alltså bli tvungen att sälja?
Senast redigerad av GlennvonGoteborg 2020-03-19 kl. 18:08.
2020-03-19, 17:51
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GlennvonGoteborg
Stämmer det att banken kan tvinga en att sälja sin fastighet om värdet fastigheten på understiger ett visst värde?

Så även om kan betala räntor och amorteringar men värdet rasat så kan man alltså bli tvungen att sälja?
Är också nyfiken. Tycker att så länge man gör rätt för sig så borde det vara lugnt.
2020-03-19, 18:22
Medlem
Epistemologens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bortamatchen
Eftersom alla värden är relativa så är det något som behöver öka i värde rent matematiskt.

Så fungerar det inte. Aktiemarknaden har totalkraschat. Inget annat har ökat i värde. När tulpaner kraschade i Holland så ökade inget annat i värde. Det som händer i kontraktioner som denna är att värden förstörs. Det därför centralbanker och regeringar kan pumpa ut triljoner i ekonomin utan att att det blir den minsta tillstymmelse till inflation.

För en vecka sedan publicerade DN som brukligt förtjusta artiklar om hur härligt höga priserna är. Nu låter det annorlunda. De har sålt många annonser på sådan journalistik, ämnad för alla som gnuggat händerna över sin arbetsfria inkomst. De på så sätt har bidragit till att lura unga in i skuldsättning. Det gäller att vara på rätt sida av historien.
2020-03-19, 19:44
Medlem
Citat:

Så även om man kan betala räntor och amorteringar men värdet rasat så kan man alltså bli tvungen att sälja?

Det krävs att det rör sig om något annat än en allmän prisnedgång. Jag har inte koll å om det finns nån praxis på vad som är att anse som en allmän prisnedgång lr inte.

Konsumentkreditlagen

33 § Kreditgivaren har rätt att få betalning i förtid endast om det har gjorts förbehåll om detta i avtalet och
1. konsumenten sedan mer än en månad är i dröjsmål med betalning av ett belopp som överstiger tio procent av kreditfordran,
2. konsumenten sedan mer än en månad är i dröjsmål med betalning av ett belopp som överstiger fem procent av kreditfordran och dröjsmålet avser två eller flera poster som förfallit vid olika tidpunkter,
3. konsumenten på något annat sätt är i väsentligt dröjsmål med betalning,
4. säkerhet som ställts för krediten har avsevärt försämrats, eller
5. det står klart att konsumenten genom att avvika, skaffa undan egendom eller förfara på något annat sätt undandrar sig att betala sin skuld.

Om säkerhet som ställts för krediten utgörs av förbehåll om återtaganderätt, har kreditgivaren rätt till betalning i förtid på grund av försämrad säkerhet endast om konsumenten uppsåtligen eller genom grov vårdslöshet har orsakat att säkerheten avsevärt försämrats.

Kreditgivaren har rätt till betalning av en bostadskredit i förtid på grund av försämrad säkerhet endast om säkerheten har avsevärt försämrats till följd av någon annan orsak än en allmän prisnedgång på den relevanta marknaden.
2020-03-19, 19:48
Medlem
Hur som helst så spelar ingen "bostadsbubbla" någon roll om man bor kvar!? Det är när man flyttar det kan bli knepigt MEN å andra sidan så är väl det man köper skitbilligt? Jag var med tidigt 90-tal så det är min känsla:-)
2020-03-19, 20:36
Medlem
Imnshos avatar
Nu är det dags att börja kika lite på Hemnet för den där representativa bostaden jag vill ha. Priserna ligger nog alltför högt ett bra tag till, men när bolånetorskarna fått svettats lite över sommaren i och med den ofrivilliga permitteringen så blir det nog affär.

Enda problemet är väl att gå på visning när man riskerar att få viruset.

Svenne Banan med fru blir nog glad att det finns några likvida personer kvar som vill befria honom från barlasten (jättelånet). Blir till att omlokalisera till miljonprogram. Synd bara att det är fullt med kaosbabbar där som har hyrorna fullt betalt via bidrag, samt besittningsrätten på sin sida.

Nåja, den här tråden har funnits i tio år, och torskarna har hela tiden förnekat bubblan. "Hur mäter man upp den", "har det spruckit än", "räntan förblir låg och det är evig högkonjunktur" osv. argument.
2020-03-19, 20:37
Medlem
CC75s avatar
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av constant
Är också nyfiken. Tycker att så länge man gör rätt för sig så borde det vara lugnt.

Svar nej. Banken kan inte tvinga dig att sälja även om värdet på din säkerhet är lägre än ditt lån. Sköter du dina betalningar och åtaganden till banken är det lugnt.

// CC

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in