Citat:
Ursprungligen postat av
Bortamatchen
Det som sker är snarare en omfördelning av köpkraft.
Jobbar du in en bransch som drabbas negativt så är du rökt. Drabbas inte ditt jobb så är det i princip jackpot eftersom din relativa köpkraft går i taket.
Det pumpas in massor med billiga krediter. Så klarar du kraven på eget kapital så blir det underbart billigt. Resten får bo på gatan.
Skulle tro att priserna i kronor räknat ligger mer eller mindre still eftersom man pumpar in krediter i lagom nivå för att hålla just detta. Har man råd med en extra 1a så har man i regel redan ett rum som kan användas till arbete. Man köper inte en lägenhet för ett par månaders användande.
Folk kommer inte flytta till oisolerad sommarstuga när det är minusgrader. Har man ett jobb som kan utföras hemma så vill man ha bra internetlina och arbetsplats. Inte heller sparka ut inneboende som täcker del av kostnaden i ett så osäker läge. Själva sjukdomen är långt ifrån lika farlig som det ekonomiska blodbad som kommer.
Tja det är tufft för så gott som alla. Alla som investerat på börsen, mig själv inkluderad, har nog en klump i halsen nu. Vilka branscher drabbas inte negativt? Amazon?
Jo att vi inom 100 år har ett enda företag i världen är inte omöjligt och då gäller det att jobba där. Amazon är framtiden. Detta förutsåg Marx. Kapitalismen kommer förgöra sig själv just genom uppköp och minskande konkurrens. Nu har vi ju bara monopolsituationer i specifika branscher vilket är illa nog.
Överdriver jag? All lyckad entrepenörskap (ungefär 1 på 10.000 klarar sig så länge så de blir ekonomiskt intressanta) köps upp av ett jättekonglomerat.
Men om monopolet inte var branschspecifikt utan sträckte sig över alla branscher och alla länder? Disney frackar olja? Det händer redan.
Nu är jag inte speciellt alarmistisk av mig men vad händer med alla som inte kan eller vill jobba åt det enda bolaget? Vad händer om Disney går in i fastighetsbranschen? Vad händer om det privata väktarbolaget i Texas ägs av samma bolag som driver det privata fängelset i Texas? Deras affärsmodell går ut på att de får betalt per fånge. Detta är ingen dystopi, det är vad som sker i Texas just nu. Exakt det scenariot.Det affärsmässigt bästa är ju då att spärra in så många som möjligt.
På en annan skala men enligt samma princip fungerar ju privatskolorna i Sverige. Ju fler elever, desto mer pengar. Ju slappare undervisning, desto fler elever.
vi får väl se vad som händer, detta virus kan visa sig vara ett slut på rovkapitalismen men det kan lika gärna vara ett slut på demokratin (det lilla som finns kvar av den).
Nu tror jag inget av det kommer att hända och den svenska fastighetsbranschen kommer trumma på i sin egen lilla bubbla, hittills har det ju gått bra.
Om det blir problem kan vi ju, mot all ekonomisk logik, utöka rut o rot och utöka ränteavdragen och bankerna kan hjälpa till med amorteringsfria lån. Sverige kan då bli ännu mer utskrattat. Reinfeldtregeringen trodde de var så klipska när de avskaffade Fastighetsskatten mot alla ekonomiska råd. Dessutom behöll man ränteavdragen på samma nivå.Ja herregud, inte konstigt priserna skenat.
Inte konstigt om folk med miljoner investerade i sitt eget boende ha ha är nervösa. Staten kommer göra sitt yttersta för att krångla er ur krisen om det blir någon men nån gång ska slaget stå. Priserna ska ner betydligt. Om det ens sker i denna generation eller nästa får vi se men det finns faktiskt inget som motiverar dessa priser förutom politiska beslut.
Har småhusägare i Sverige en aning om vad fastighetsskatten om året hade varit för ett liknande boende i USA? Ni skulle fan trilla av stolen om ni visste.