Citat:
Ursprungligen postat av
Vitalio
Du har helt rätt.
Endast multisjuka som dött i Sverige.
Men man offrar en hel generation unga och produktiva på några veckor.
Varför skulle det vara helt omöjligt att de unga får jobb igen när epidemin dragit förbi? Har alla unga begått självmord eller knarkat ner sig? Varför blir en hel generation förstörd?
Jag var runt 20 år när 90-talskrisen slog till. Ingen av mina kompisar hade jobb. Släktingar, föräldrar, kompisar och klasskamrater, alla gick arbetslösa för en kortare eller längre tid. Det var egentligen en tid av möjligheter. en del pluggade vidare. En del sadlade om. Vissa reste ut i världen. Många i min generation faktiskt som inte skulle ha studerat på universitet om inte 90-talskrisen slagit till. Andra startade eget och hakade på den begynnande IT boomen. Kreativiteten och idéerna flödade. Ingen tog egentligen skada av att gå arbetslösa ett tag och erfarenheten gav oss skin på näsan och en medvetenhet om att allt inte bara går spikrakt upp i himlen hela tiden. Dessutom i ett land som Sverige finns a-kassa och möjligheter till vidareutbildning m.m. så vad finns det att vara rädd för? Är det egentligen inte så att ingen under 40 år har upplevt en riktig ekonomisk kris och det är därför man får en sådan våldsam ångest just nu?
Det som däremot var annorlunda då var att Sverige var bättre rustat för allt. Det fanns marginaler och styrka i offentlig sektor, arbetsförmedling och hos kommuner. Det finns idag inte av olika anledningar