2020-03-19, 23:08
Medlem
nobbenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Talespin
Tack så mycket Tegnell.

Undrar om Tegnell fortfarande anser att det är låg risk för smittspridning i Sverige?

Haha, han kommer att bli en av de mest hatade personerna i svensk historia.
Förtjänar läggas in i huvudtråden också TEXT TV tuff kritik mot Tegnell
(FB) Folkhälsomyndigheten & Anders Tegnell
Citera
2020-03-19, 23:08
Medlem
Finns det någon vettig dokumentär om Sars-cov-2? Såg en på 45 min som e på svt och NRK, men finns det fler som e lite mer färska?
Citera
2020-03-19, 23:09
Medlem
blobben!!!s avatar
40% arbetslöshet om någon månad om inte nedstängningen hävs omedelbart. Låter som att krisen blir värre än 90-talet. Det bästa av allt är att det blivit sagt hundratals gånger att nedstängningen inte räddar liv. Flera generationer framöver kommer få lida av den här dårskapen.
Citera
Medlem
IAmAMisanthropics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prismatix
De sitter i Guangzhou

Aha. De kanske börjar i liten skala för och se om det får fäste igen. Skulle iofs jag också göra.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Javisst. Men det är samma prov som tas från personerna. De kör både influensa och Covid på dessa prover från vecka 10.

Kanske att Norge är 40% av folkmängden av Sverige?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xfiles
Har detta publicerats här?

Coronavirus Growth in Western Countries: March 17 Update

Here’s the coronavirus growth rate through Tuesday. France and Germany remain precisely on the Italian flight path. The US has moved slightly above it, possibly due to more widespread testing. Sweden continues to level out, suggesting that they’re doing something right.

Källa: rådata från John Hopkins via länken nedan
https://www.motherjones.com/kevin-drum/2020/03/coronavirus-growth-in-western-countries-march-17-update/

De skriver att Sverige gör något rätt...
...ja, vi testar inte fullt ut längre...
Citera
2020-03-19, 23:10
Medlem
Idiotsveriges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av feemaxxx
Grovt sett finns två huvudstrategier

1. Låt smittan ha sin gång, ju snabbare desto bättre för att uppnå flockimmunitet.
Sjukvården kommer att bli överbelastad, man måste prioritera. De som redan står med ett ben i graven utsorteras och kommer sannolikt att dö-

2. Stoppa smittan: Utegångsförbud, isolering, skolor stängda, arbetsplatser stängda. kankse man får det någorlunda under kontroll.
Sedan räcker det med EN patient zero och vi måste repetera ovan.. arbetslöshet, ekonomisk stagnation, fallande bostadspriser - you name it. Detta tills ett vaccin kan utvecklas, testas och GODKÄNNAS.
Vi pratar här om månader eller år. Hur många klarar av att "överleva" utan lön ett halvår? Jag kan lova er, när det kommer hårt mot hårt, kommer bankerna att ta vad de kan - er bostad!!!

Frågan är nu: vilken strategi kör vi?

Ett mardrömslut, eller en mardröm utan slut?

Kina valde alternativ 2, och det tog slut efter 3 månader. Idag får de bara nya infekterade ifrån Inresor från andra länder. Även dessa tar de hand om fort via obligatorisk karantän i 2 veckor.

Att sitta inne och spela tv-spel ett par månader kanske är bättre än att offra en stor del av landets befolkning, eller?
Citera
2020-03-19, 23:10
Medlem
IAmAMisanthropics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Taskpungen
Är han medveten om att Sverige inte testar lika många som Italien, Spanien och Tyskland?

Garanterat inte, t o m Tegnell fattar ju att det blir illa rätt snart nu.
Citera
2020-03-19, 23:11
Medlem
RoyalSthlms avatar
Jag undrar hur det går för som andra länderna ekonomiskt. Alla företagare skriker ju efter åtgärder i Sverige. Är det lika illa för dom som det är här i Sverige.
Citera
Medlem
BonerBatmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lost.Villain
Kommit rapporter från Italien om att de oftast inte fungerar.
Ja, respiratorer verkar vara en sista anhalt innan döden med denna sjukdom. Hamnar man där är man så gott som död om det inte sker ett mirakel. På ett sjukhus i Italien hade de inte lyckats rädda någon med hjälp av respirator. Mer än 100 personer hade dött. Personalen var helt förstörd över att inget hjälpte vad de än försökte.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vedträ
Ok, du hittar på mao.
Nu är jag inte inblandad i er dispyt, men att kosten är viktig för välbefinnandet, för immunförsvaret osv finns det många forskningar på. Problemet är kanske att dessa trycks ner ganska fort av de forskare som har sin avlöning från t ex läkemedelsföretag och där blivit professorer.
Själv har jag minskat mina cancermarkörer med hälften genom en vettig kost, och det är i varje fall tillräckligt bevis för mig.
Citera
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AnythingGoes
Det är ju för att vi inte testar? Tegnell gissar ju över 100,000 smittade idag, inom detta lands gränser.

Hur ser kurvan för antalet döda ut i Sverige, den kan ju i någon mån återspegla spridningen i Svergie, åtminstone inom riskgruppen?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in