2020-03-19, 23:27
Medlem
IAmAMisanthropics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Vi har väl inhemsk spridning i både Norge och Sverige?

I Sverige har vi det i alla fall, och har man inte det i Norge just nu lär ju deras siffror se jäkligt illa ut vad det lider, jämfört med Sverige.

Jo, det har i princip alla länder. Norge bekräftade sin en vecka före Sverige typ. De testar ju dock mycket mer än vad vi gör så de kommer säkert se ut som de har fler i statistiken, när det säkert är rätt lika egentligen.
Citera
2020-03-19, 23:27
Medlem
blobben!!!s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rad-i-Kalle
Och vad tror du dårskapen med ökad smittspridning leder till?
Nästan alla företag kan överleva en månad utan inkomst. Väldigt få kan överleva 18 månader (vilket isoleringsmetoden kräver).

Det gäller att få det överstökat så fort som möjligt. Det är en värre influensa, inte böldpesten.
Citera
2020-03-19, 23:28
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle81
Tycker vi följer italiens kurva ganska bra på antal döda. 21 februari hade de 1 död. 26 februari 12 döda. Väldigt likt Sverige denna vecka.

Om vi följer samma kurva som italien på antal döda så blir de närmaste dagarna, totalt antal döda; imorgon 17, sen 21, 28, 41,52, 79,107, 148,197, 233, totalt nästa helg.

Så får vi se om vi får en annan utveckling i Sverige av någon grund.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/K39wPM/coronalarmet-fran-fjallen-kan-bli-som-i-italien

Det gör inte att antalet minskar
Citera
Medlem
singularitets avatar
Risk för hyperinflation enligt expert i aktuellt. Det är det värsta som kan inträffa. Vi måste jämföra med Tyskland på 30-talet. Folk måste förstå allvaret i detta säger Kerstin Hessius,VD för tredje AP fonden. Vi riskerar en depression med massarbetslöshet upp till 40% med ingen efterfrågan i ekonomin" Hon menar att en hel geration håller på att förlora sin framtid och att det måste finnas mer effektiva sätt att begränsa risken för överfulla sjukhus än att stänga ner hela ekonomin.

Karolinska i huddinge får nu in unga personer som behöver intensivvård som är sjuka i covid-19 enligt Katja Fågelberg som är intensivvårdssköterska på sjukhuset.

Expert i SwebbTV, nationalekonom Klaus Bernpaintner, menar att det kanske fungerar för privatpersoner att låna upp ännu mera pengar och sätta pengarna på banken och binda räntan. DVS du lånar upp så du kan betala dina räntor i ett par år. Men risken är att banken säger att du får sälja istället om du äger exempelvis en bostad.

Det här scenariot har diskuterats på flashback i flera år. Jag är mycket förvånad om det saknas en bra plan att bekämpa pandemier som inte innebär risk för hyperinflation som kan observeras redan i början av utbrottet av smitta i Sverige. Största problemet är inte pandemin just nu även om den är akut. Största problemet är att folk är rädda för att bli kallade för rasister om de inte är PK.

Källa:

SVT aktuellt, kl 21:00, 3 mars 2020, https://www.svtplay.se/video/24741358/aktuellt/aktuellt-19-mars-21-00?start=auto

Ger Corona en global kris? Nationalekonom Klaus Bernpaintner ger sin bild, 3 mars 2020, https://www.youtube.com/watch?v=1Qw2CBSgCEM
Citera
Medlem
Hobbybondes avatar
Jag gick fram till idag med förhoppningen att FHM hade en uttänkt plan på när de tänkte gå in med åtgärder för att plana ut kurvan, någon form av "bästa läge"..

Men nu inser jag att det är inte alls så.. Jag misstog mig helt. De tänker alltså bränna igenom befolkningen på kortast möjliga tid, men samtidigt försöka minska paniken. Man har alltså beslutat sig för att antigen offra tiotusentals svenskars liv, eller om man insåg tidigt att vi inte hade en chans ändå..

100 000 smittade och ingen åtgärd.. De tycker inte det är värt att sätta Stockholm i karantän. Inget verkar riktigt vara FHMs smak.

Min uppriktiga fråga är, vilka åtgärder tänker dom sig ska platta ut kurvan? För om de samtidigt tror att vi har 100 000 eller mer smittade så vore det ju ett jävligt bra tillfälle att börja platta ut den där kurvan nu.
Citera
2020-03-19, 23:29
Medlem
von Hindenburgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Idiotsverige
Artikelförfattaren verkar inte känna till att de lägre siffrorna som presenteras härifrån beror på att vi testar mindre, inte att vi gör något rätt.

Såvida han inte menar att rätt lösning här är att sticka huvudet i sanden likt en struts.

Det är i och för sig inte sant om man frågar FHM och liknande. Då heter det ju att alla länder gör likadant mer eller mindre. Det är av en anledning som Sydkorea pekas ut som annorlunda där de faktiskt testat i stor skala.
Citera
2020-03-19, 23:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle81
Tycker vi följer italiens kurva ganska bra på antal döda. 21 februari hade de 1 död. 26 februari 12 döda. Väldigt likt Sverige denna vecka.

Om vi följer samma kurva som italien på antal döda så blir de närmaste dagarna, totalt antal döda; imorgon 17, sen 21, 28, 41,52, 79,107, 148,197, 233, totalt nästa helg.

Så får vi se om vi får en annan utveckling i Sverige av någon grund.

Tror inte vi får samma kurva som Italien av olika anledningar.
Det ena är att vi har fångat upp det mycket tidigare. Många många företag har tagit action. Hemmajobb osv. Stockholm är ju faktiskt ganska folktomt. Det är annat än Milano och alperna var vid samma tidpunkt. Vi har infört besöksförbud på äldreboenden osv. Tänk på att medelåldern på de döda i Italien hittills är extremt hög.

Sen vet ju ingen hur stor skillnad detta kan göra, men vi får ju hoppas att det inte är helt verkningslöst.
Citera
2020-03-19, 23:31
Medlem
von Hindenburgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av singularitet
Risk för hyperinflation enligt expert i aktuellt. Det är det värsta som kan inträffa. Vi måste jämföra med Tyskland på 30-talet. Folk måste förstå allvaret i detta säger Kerstin Hessius,VD för tredje AP fonden. Vi riskerar en depression med massarbetslöshet upp till 40% med ingen efterfrågan i ekonomin" Hon menar att en hel geration håller på att förlora sin framtid och att det måste finnas mer effektiva sätt att begränsa risken för överfulla sjukhus än att stänga ner hela ekonomin.

Jag har ett förslag som dock är off topic här men det kommer minska arbetslösheten i Sverige.

Citat:
Ursprungligen postat av singularitet
Karolinska i huddinge får nu in unga personer som behöver intensivvård som är sjuka i covid-19 enligt Katja Fågelberg som är intensivvårdssköterska på sjukhuset.

Klart. Även om yngre människor i allmänhet klarar sig bättre kommer många unga individer råka illa ut.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gabrielle2
Jag börjar undra om covid- 19 tar bort en viss del utav lungkapaciteten efteråt. Nästan som kol.
Tänk om det inte ger immunitet som man tror det skall göra, men inte vet, och det kommer igen. Vad händer då?
Ingen vet vad som händer.
Vad är det egentligen för skit som flyger runt i luften och går så snabbt fram.
Kan det verkligen gå så jävla fort utan att man " hjälpt" viruset på traven.
Tror ju att jag haft det och under sjukdomen kändes det som uppskattningsvis som trettio procents nedsättning. Skulle säga att jag som frisk nu har 10% nedsättning. Men det är klart som du säger, kanske blir en till våg?
Dock känns det som att jag återhämtar nån procent eller två för var dag så nedsättningen kanske inte är permanent.
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av chloemm
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/K39wPM/coronalarmet-fran-fjallen-kan-bli-som-i-italien

Det gör inte att antalet minskar

Fast dödsfallen från svenska fallen kommer nog om tre veckor, de som dör närmaste veckan har nog haft det 14 dagar. Eller 8 dagar från sYmtom till mål säger de i italien, varav 4 sista på sjukhus.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bombayduck1
1. Jag litar inte heller på kinas diktatur men i det är fallet så tror jag det stämmer. Regimen har för mycket på att förlora om det skulle visa sig att det inte stämmer.
Som vad?

De skördar organ från människor, kritiker försvinner, ägnar sig åt etnisk och religiös förföljelse m.m.

Ja, de till och med mörkar mörkar sjukdomar (Covid-19, så sent som för 3 månader sedan)

Så vad menar du med att de skulle vara rädda förlora om de ljög om antalet smittade?
Citera
2020-03-19, 23:32
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frk Nyfiken
Sverige har Inte stängt ner det mesta eller? I Norge är frisörer, kiropraktorer, psykologmottagningar, resturanger m.m stängt. Folk uppmanas att fixa tänderna själva hemma. Tror att det är stor skillnad mot Sverige?! Hur det går, tja det återstår att se.

Jo det verkar finnas en skillnad. Hur den påverkar återstår att se. Vår "boss" Tengell anser ju att det blir mer samhällsdöd om man man stänger ner allt. Om det är smart återstår att se.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in