2020-03-19, 23:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Det är kanske dit man ska styra kosan när dammet lagt sig?

Javisst om det nu inte vara är ett överskott av 70 åringar och därutöver ;-)
Citera
2020-03-19, 23:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
https://www.folkhalsomyndigheten.se/smittskydd-beredskap/utbrott/aktuella-utbrott/covid-19/aktuellt-epidemiologiskt-lage/
Som jag trodde då, det förekommer ingen som helt sentinel testning ute i samhället, vilket ju var hela grejen med min oroginalkommentar.

Från länken du gav:

Citat:
Den 13 mars förändrades provtagningsstrategierna för covid-19. Initialt provtogs personer som vistats i områden med känd smittspridning av covid-19 men sedan den 13 mars provtas framförallt personer med symptom förenligt med covid-19 infektion som är i behov av inneliggande sjukhusvård samt personal inom sjukvård och äldreomsorg

Dvs bara de 2 grupper jag nämnt.
Citera
2020-03-19, 23:23
Medlem
bulletproofsouls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vitalio
Du har helt rätt.
Endast multisjuka som dött i Sverige.

Men man offrar en hel generation unga och produktiva på några veckor.

Varför skulle det vara helt omöjligt att de unga får jobb igen när epidemin dragit förbi? Har alla unga begått självmord eller knarkat ner sig? Varför blir en hel generation förstörd?

Jag var runt 20 år när 90-talskrisen slog till. Ingen av mina kompisar hade jobb. Släktingar, föräldrar, kompisar och klasskamrater, alla gick arbetslösa för en kortare eller längre tid. Det var egentligen en tid av möjligheter. en del pluggade vidare. En del sadlade om. Vissa reste ut i världen. Många i min generation faktiskt som inte skulle ha studerat på universitet om inte 90-talskrisen slagit till. Andra startade eget och hakade på den begynnande IT boomen. Kreativiteten och idéerna flödade. Ingen tog egentligen skada av att gå arbetslösa ett tag och erfarenheten gav oss skin på näsan och en medvetenhet om att allt inte bara går spikrakt upp i himlen hela tiden. Dessutom i ett land som Sverige finns a-kassa och möjligheter till vidareutbildning m.m. så vad finns det att vara rädd för? Är det egentligen inte så att ingen under 40 år har upplevt en riktig ekonomisk kris och det är därför man får en sådan våldsam ångest just nu?

Det som däremot var annorlunda då var att Sverige var bättre rustat för allt. Det fanns marginaler och styrka i offentlig sektor, arbetsförmedling och hos kommuner. Det finns idag inte av olika anledningar
Senast redigerad av bulletproofsoul 2020-03-19 kl. 23:28.
Citera
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gusselby
Jo, såg det. Det är klart att det blir katastrof för ekonomin. Mycket sorg för en del.

Snart har vi de komiska experterna härinne i ekonomi-forat, klagandes på alla utom sig själva. De går från självutnämnda experter i epidemiologi till experter i ekonomi. Fenomenala i samhällsvetenskap och statsvetenskap och gud vet allt är de såklart också . Ska man skratta eller ska man gråta?
Antar att du tillhör en av de där självutnämnda experterna. ”Man känner andra som man känner sig själv.”
Inne och ”krishanterar”?
Citera
Medlem
Idiotsveriges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xfiles
Har detta publicerats här?

Coronavirus Growth in Western Countries: March 17 Update

Here’s the coronavirus growth rate through Tuesday. France and Germany remain precisely on the Italian flight path. The US has moved slightly above it, possibly due to more widespread testing. Sweden continues to level out, suggesting that they’re doing something right.

Källa: rådata från John Hopkins via länken nedan
https://www.motherjones.com/kevin-drum/2020/03/coronavirus-growth-in-western-countries-march-17-update/

Artikelförfattaren verkar inte känna till att de lägre siffrorna som presenteras härifrån beror på att vi testar mindre, inte att vi gör något rätt.

Såvida han inte menar att rätt lösning här är att sticka huvudet i sanden likt en struts.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Idiotsverige
Ja, men lite märkligt ändå att du väljer att vara negativ om Kina jämt medans du tar motsatt ståndpunkt när det gäller Sverige. Vi gör alla rätt medans de gör alla fel, trots att alla data pekar på motsatsen. Lever du i landet uppochner kanske?

Var har jag varit negativ mot Kina? Problemet är i längden att bara en bråkdel i Kina har smittats totalt sett. Om viruset skulle ha utrotats så skulle det varit lugnt läge men som den spridits är det inte möjligt. Det kommer alltså tillbaka någon gång och visst kan man försöka vänta in ett vaccin, om det fungerar. Oavsett är de i stormens öga just nu.
Citera
2020-03-19, 23:24
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Centauri
Att massa improduktiva multisjuka 85-åringar dör.
Och det är din allra högsta önskan?
Citera
2020-03-19, 23:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Centauri
Att massa improduktiva multisjuka 85-åringar dör.

Exakt, dem har gjort sitt låt dem dö så vi andra kan leva vidare.
Citera
2020-03-19, 23:25
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IAmAMisanthropic
Tja, fast den jämförelsen blir ju intressant först om nån vecka när vi kan se hur många som kommer in akut. Det här är ju nånstans lugnet före stormen, om man tittar på Italien, vilket vi ändå bör göra till viss del.
Vi ligger nog rätt lika Norge, någon nämnde ungefär 5-7 dagar efter, sportlov nästan samtidigt osv. Minns ej den källan dock, någon av DN eller AB vill jag minnas.

Vi har väl inhemsk spridning i både Norge och Sverige?

I Sverige har vi det i alla fall, och har man inte det i Norge just nu lär ju deras siffror se jäkligt illa ut vad det lider, jämfört med Sverige.
Citera
2020-03-19, 23:27
Medlem
feemaxxxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Idiotsverige
Kina valde alternativ 2, och det tog slut efter 3 månader. Idag får de bara nya infekterade ifrån Inresor från andra länder. Även dessa tar de hand om fort via obligatorisk karantän i 2 veckor.

Att sitta inne och spela tv-spel ett par månader kanske är bättre än att offra en stor del av landets befolkning, eller?

Frågan är som det verkligen tagit slut.. eller om det snart kommer en ny våg.

Som sagt, det är frågan. Vad är det riktiga? Tiden får utvisa.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dompan75
Som jag trodde då, det förekommer ingen som helt sentinel testning ute i samhället, vilket ju var hela grejen med min oroginalkommentar.

Från länken du gav:

Dvs bara de 2 grupper jag nämnt.

Fel igen. Sentielprovtaning för influensa och nu också Covid är något helt annat.

https://www.folkhalsomyndigheten.se/mikrobiologi-laboratorieanalyser/mikrobiella-och-immunologiska-overvakningsprogram/sentinelovervakning-influensa/
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Malew
Om vi inte klarar 8-10 veckor i karantän. Hur ska vi klara en invasion eller att vi hamnar i krig? Pengar är inte allt. Nedstäningen är ju när 60% kommer bli smittade. För att sen få tid att kurera sig. Tar tid att få bort viruset i hemmet och ur kroppen. Eller vill du se en miljon döda svenskar i höst?

Ryssland lär agera och ta mer mark när de märker hur svaga vi i ERUOPA är nu.

I ett långsiktigt perspektiv ÄR pengar allt, tyvärr. Tänk själv, hade du önskat att Sverige hade haft fler överlevare under spanska sjukan eller att vi gått ur den starkt ut ett ekonomiskt perspektiv? Människoliv är dessvärre inte mycket värt i historien men pengar föder mer pengar. Se bara på alla som dött i världskrigen, de är en bortglömd klump
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in