2020-03-19, 22:50
Medlem
Kan dom gå in och sänka pensionerna? Jag har bara en liten del i premiepensionen, den förstår jag sänks men inkomstpensionen är ju intjänad, den går väl inte att sänka? Och tjänstepensionen har ju för "själve fan" mina båda arbetsgivare betalat in. Dom kan väl inte sänkas men stå stilla?

Min privata pension kommer nog att sänkas, där heter det "återtag" det är ju bara en del som är "garanterad".

Fy FAN detta är inte virusets fel, det är inte Kina-ambassadörens fel, det är politikernas fel som inte kunde förutse att hela skiten är en bubbla.
Citera
2020-03-19, 22:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kiya123
Bra att den diskussionen nu tar fart i media. Hela nedstängningen av samhället är fullkomligt sanslös En miljon skolbarn får sin utbildning förstörd med allt vad det innebär för att sjukvården är full pga neddragningar.
Detta är sanslöst, att man offrar alla och ev får 20% arbetslöshet för att tillfälligt rädda 75+ och multisjuka i en sjukdom som är här för att stanna. Efter nästa vecka måste samhället startas upp igen.

Blir också förbannad. Det här funkar ju inte. Helt orimligt. Lås in pensionärerna så är det bara och köra på som vanligt. Folk märker inte ens att det blir sjuka när de är sjuka av corona. Ska vi låta folk dö av svält för att slippa en sjukdom som i princip är den lindrigaste sjukdomen som finns.

Jag förstår inte detta. Jag måste vara helt dum i huvudet, då det känns så verklighetsfrämmande.
Citera
2020-03-19, 22:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Förklarade? Hon var ju hysterisk. Pengar är allt som betyder något för henne, det var uppenbart.

I klartext sade hon att om inte regeringen sätter ett mål för när samhället kan öppna igen så kommer företag pga osäkerheten att slå igen/konka med massarbetslöshet som följd. Det gäller i hela världen inte bara Sverige.
Svårt att välja mellan total isolering pga virus jämfört med att tillåta verksamheter att starta igen med risk för dödsfall.

Exempel 1
* Vi tillåter endast hastigheter för bilar på max 30km/h överallt i hela Sverige för att spara x antal liv per år.
* Vi tillåter hastigheter på max 120 km/h trots att x antal personer kommer att dö per år.

Exempel 2
* Vi förbjuder helt intag av alkoholhaltiga drycker för att spara x antal liv per år.
* Vi tillåter intag av alkoholhaltiga drycker trots att x antal personer kommer att dö per år.
Citera
2020-03-19, 22:55
Medlem
Haddock93s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kiya123
Bra att den diskussionen nu tar fart i media. Hela nedstängningen av samhället är fullkomligt sanslös En miljon skolbarn får sin utbildning förstörd med allt vad det innebär för att sjukvården är full pga neddragningar.
Detta är sanslöst, att man offrar alla och ev får 20% arbetslöshet för att tillfälligt rädda 75+ och multisjuka i en sjukdom som är här för att stanna. Efter nästa vecka måste samhället startas upp igen.

Du tänker inte steget längre, det handlar inte om att vara rädda 75+..

Om sjukvården kollapsar handlar det om att rädda alla 40+ och yngre med underliggande problem som diabetes, högt blodtryck m.m. Har kommit en hel del rapporter som säger att viruset är farligt för yngre med.

Sen kan viruset få otroliga samhällskonsekvenser om det sprider sig, poliser kommer inte kunna jobba i full bemanning (smörgåsbord för kriminella att länsa butiker), sjukvårdspersonal blir sjuka, annan samhällskritisk personal blir sjuka. Kom ihåg att man inte återhämtar sig på 1 vecka utan kan ligga i 1 månad i vissa fall.

Tror du alla världens regeringar stänger samhället för att det är kul? Tror du verkligen alla världens regeringar bryr sig om gamla i 75+? Nej det gör man inte man bryr sig om ekonomin mer. Detta innebär att man ser en stor risk för stora samhällskonsekvenser av att både stänga ner samhället men även att låta viruset härja fritt.

Eftersom marknaden är global och ALLA länder stängt ner sina samhällen precis (bara det pekar ju på allvaret!!!), så spelar de Inge roll om Sverige har allt öppet, vad ska vi jobba med? Vilka ska vi exportera till när världen går in i depression?

Nej då är de lika bra att dra i nödbromsen, ta den ekonomiska smällen som alla andra länder gör, döda viruset och sen bygga upp alla världens ekonomier igen.
Citera
2020-03-19, 22:56
Medlem
Jag vill ventilera något som är enormt icke politiskt korrekt;
Det talas om att folk från storstäderna inte skall fira påsk i fjällen eller andra ställen utanför storstäderna. En bra tanke, eftersom vi behöver hårda tag mot coronaviruset. Men, då undrar jag, eftersom de lärda sagt att från nästa vecka kommer vi se en ökning av smittade just i storstadsregionerna, vilka är dessa smittade. Uppenbarligen via någon matematisk formel och empirisk kunskap från Italien och Spanien kan man förutse detta. Jo, jag erkänner min okunnighet, men undrar likväl....kan man fokusera på de som enligt alla formler kommer drabbas? Om man vet vilka som kommer drabbas, kan man då förbjuda alla dem att resa under påsken? Kan man med detta tillåta alla andra att resa och därmed minimera förlusterna för hotel och skidanläggningar och slippa uppsägningar?
Om detta fungerar, vore det inte bra för samhället och skattepengar?
Citera
2020-03-19, 22:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nilzoz
I klartext sade hon att om inte regeringen sätter ett mål för när samhället kan öppna igen så kommer företag pga osäkerheten att slå igen/konka med massarbetslöshet som följd. Det gäller i hela världen inte bara Sverige.
Svårt att välja mellan total isolering pga virus jämfört med att tillåta verksamheter att starta igen med risk för dödsfall.

Exempel 1
* Vi tillåter endast hastigheter för bilar på max 30km/h överallt i hela Sverige för att spara x antal liv per år.
* Vi tillåter hastigheter på max 120 km/h trots att x antal personer kommer att dö per år.

Exempel 2
* Vi förbjuder helt intag av alkoholhaltiga drycker för att spara x antal liv per år.
* Vi tillåter intag av alkoholhaltiga drycker trots att x antal personer kommer att dö per år.

Herregud företagande har i alla tider handlat om att hantera osäkerhet. Tror du bönderna vet exakt hur skörden blir nästa år? Problemet är att bönderna sparar under de sju bra åren för att ha till de sju dåliga åren. Problemet med svenska företagare är att de inte sparar någonting och dessutom skuldsätter sig privat upp över öronen.
Citera
2020-03-19, 23:07
Medlem
Om någon är intresserad av en okulär besiktning från Stockholms epicentrum, dvs vid Sergels torg, så kan meddelas att igår var det vid lunchspaningen 0 respektive 0 kunder i varenda butik. Vi talar H&M Lindex, Intersport och så vidare. Gjorde motsvarande span på lunchen idag och då var det i alla fall någon, ibland två, kunder inne i samma affärer. Tillfällighet eller litet trendbrott?

You tell me! Ingen vet någonting om någonting i detta läge. Kommer halva befolkningen vara död om ett halvår? Kommer halva befolkningen vara uppsagd om ett halvår? Kommer varenda jävla marknad krascha? Kommer alla undra what the fuck the fuzz was about om ett halvår?

Det finns inga svar och inga s.k experter som kan tillföra något. Unchartered territory. Jag säger som Al Pacino i En kvinnas doft

"I'm in the fucking dark here".

Själv tvättar jag händerna så jävligt att jag blev tvungen att idag köpa en fuktbevarande handkräm enär annars min hud skulle generera öppna sår inom kort. Jag tvättar mina händer samtidigt som jag tvår dem för vad som komma skall. Fy satan vilket stålbad som väntar!!!! Rätt eller fel. Och vad händer när det inte längre finns pengar att pytsa ut till de "särskilt socialdemokratiska områdena"?

Mamma Mia.... 😱
Citera
2020-03-19, 23:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SnoringBulldog
Herregud företagande har i alla tider handlat om att hantera osäkerhet. Tror du bönderna vet exakt hur skörden blir nästa år? Problemet är att bönderna sparar under de sju bra åren för att ha till de sju dåliga åren. Problemet med svenska företagare är att de inte sparar någonting och dessutom skuldsätter sig privat upp över öronen.

Du har en poäng där och företagarna i Sverige kanske har inte den insikten.
Nu är det ju också en speciell situation som ingen kan förbereda sig för. Att plötsligt bli av med 90% av sina intäkter. Ingen hade ju kunnat förutse detta.
MEN trots allt, om man har som ambition att vi ska ha bibehålla vårt välfärdssamhälle så behövs åtgärder här och nu.
Annars kan man såklart säga att alla företag och privatpersoner får skylla sig själva, med konsekvenser som följd.
Citera
2020-03-19, 23:13
Medlem
Har kollat kvällens Aktuellt.
Både Hessius och Jacke hade vettiga synpunkter och argument anser jag.
Framförallt det som Hessius tryckte på - samhället måste komma igång igen. Annars kommer de statliga krisåtgärderna till näringslivet endast lindra symptomen?
Citera
2020-03-19, 23:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Runningonempty
Om någon är intresserad av en okulär besiktning från Stockholms epicentrum, dvs vid Sergels torg, så kan meddelas att igår var det vid lunchspaningen 0 respektive 0 kunder i varenda butik. Vi talar H&M Lindex, Intersport och så vidare. Gjorde motsvarande span på lunchen idag och då var det i alla fall någon, ibland två, kunder inne i samma affärer. Tillfällighet eller litet trendbrott?

You tell me! Ingen vet någonting om någonting i detta läge. Kommer halva befolkningen vara död om ett halvår? Kommer halva befolkningen vara uppsagd om ett halvår? Kommer varenda jävla marknad krascha? Kommer alla undra what the fuck the fuzz was about om ett halvår?

Det finns inga svar och inga s.k experter som kan tillföra något. Unchartered territory. Jag säger som Al Pacino i En kvinnas doft

"I'm in the fucking dark here".

Själv tvättar jag händerna så jävligt att jag blev tvungen att idag köpa en fuktbevarande handkräm enär annars min hud skulle generera öppna sår inom kort. Jag tvättar mina händer samtidigt som jag tvår dem för vad som komma skall. Fy satan vilket stålbad som väntar!!!! Rätt eller fel. Och vad händer när det inte längre finns pengar att pytsa ut till de "särskilt socialdemokratiska områdena"?

Mamma Mia.... 😱

Folk kommer inte behöva tvål. Folk kommer behöva anti-depressiva.

Tiotusen varslade. Flera hundra tusen varslade inom kort. Arbetslöshet på 10, 20, 30 - ja till och med 40% pratades om i Aktuellt.
Citera
2020-03-19, 23:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av svenkennet
Har kollat kvällens Aktuellt.
Både Hessius och Jacke hade vettiga synpunkter och argument anser jag.
Framförallt det som Hessius tryckte på - samhället måste komma igång igen. Annars kommer de statliga krisåtgärderna till näringslivet endast lindra symptomen?

Spelar ingen roll vad Sverige gör ensamt. Utan export/import är det kört.
Globalism och frihandel gör en beroende. Mysigt, eller hur?

90-talet gällde det hundratals miljader i stödpaket.
Finanskrisen gällde det tusentals miljarder i stödpaket.
Nu krävs 10 000-tals miljarder i stödpaket.

Och nästa gång?

Lika bra att systemet kollapsar totalt. Att återuppväcka det döende landet ännu en gång, med konstgjord andning och defibrillering - nej...
Senast redigerad av blueberrycake 2020-03-19 kl. 23:20.
Citera
2020-03-19, 23:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nilzoz
Annars kan man såklart säga att alla företag och privatpersoner får skylla sig själva, med konsekvenser som följd.

Är väl en utmärkt idé, vart går nivån för dumhet? Folk skrattar åt lyxfällan episoder där nån stolle tagit sms lån för 100 000 och köpt mobiltelefoner samtidigt som de som skrattar går och tar ett bostadslån på 7 ggr sin årsinkomst för de har minsann ett superbra jobb som ”social media influencer officer”

Vart ska man dra gränsen för idioti och hur många gånger ska man rädda folk. Förr eller senare kraschar det och då är det ju så jävla mycket vettigare att låta det krascha när alla andra länder kraschar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in