Citat:
Ursprungligen postat av
Browser
Då läste du väl detta stycke också va?
Så för att återupprepa det som sagts så är det ett sällsynt krav som sällan åberopas.
Tittar man dessutom på EU konventionen om rättvis rättegång så framstår det som uppenbart. Att man fantiserar sedan om att B måste ha förklaringsbörda är pinsamt.
Måste ha förklaringsbörda? Skärp dig för fan och läs vad som skrivs.
Det handlar om trovärdighet.
I 24:8 förnekar BR brott och säger att det är sjukt.
Han vidareutvecklar det i nästkommande förhör:
H: Jag tycker det är sjukt, jag tycker det är sjukt.
FL: Och berätta för mig så att jag förstår.
H: Nej, men, jag har inget att kommentera.
FL: Nej
FL: Vad är det du tycker är sjuk då?
H: Att jag sitter här.
FL: Att du är misstänkt för det?
H: Ja, ja.
Han diskuterar sen att hans kriminella förflutna ligger honom i fatet och tillägger att han suttit häktat ett par ggr innan och faktiskt friats.
Fortsatt förnekande av brott.
20 februari presenteras en sammanställning av bevisning inklusive DNA varav BR:s DNA är 4+ på HOLs knogar samt finns via nagelskrap likaväl.
Han kör fortsatt ingen kommentar - den tekniska bevisningen är ytterst besvärande jämfört med avsatt DNA på väggar.
Han kan med all rätt köra sitt ingen kommentar men det börjar röra sig åt en förklaringsbörda. Oavsett om ÅK har bevisbördan, oavsett om han tiger sig genom förhör och hela rättegången - så kan ett försök till förklaring vara till hans fördel med andra ord.
Vilket hans advokat lär ha diskuterat med honom.
Varför finns Billys DNA under HOLs naglar och på knogar..
Men det kan bli långsökt också. Det beror givetvis på vad han säger i förhållande till allt annat. Att justera efter att ha läst FUP, tagit del av förhör och teknisk bevisning, är kanske inte en höjdare alla gånger.
10 mars ändrar han sig tvärt och begär förhör på eget bevåg - efter att ha tagit del av Fu via delgivning.
Nu är det inte bara sjukt och hans kriminella bakgrund som föranleder att han sitter häktad.
Han ändrar sig och han ändrar uppsåt relaterat till ÅK häktningsframställan.
Han skulle bara hota - med osäkrat vapen. Som säkerhetsåtgärd. Mot en advokat som är på väg till jobbet. Väldigt troligt utan vapen.
Att skott råkar bara gå av. Ett par ggr. Den klickar troligen också. Siktar mot benen och träffar huvudet. Typ.
Han vägrar sen uppge varför (motiv) han skulle hota HOL (ingen kommentar) .
Billys trovärdighet bedöms likaväl som DNA, vittnesmål, HOLs beskrivning, krim.teknisk utredning osv.
.