2020-03-19, 21:02
Medlem
Haloumis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
I ärlighetens namn..

När man är 21, hur mycket tänker man på en "influensa", när det vankas sprit o könsumgänge ?

(samma scener finner du i Europa)

Jag är väl införstådd med det. Men jämför bilderna från Paris. Där knullar man i smyg då antar jag.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av chloemm
Har du lagt märke till att smittade och dödsfall ökar? Ser du någon skillnad för 2 veckor sen?.

Vänta till det dör 10.000/dygn
Det är ju svårt att veta saker om framtiden. Just nu pekar siffrorna på att corona är 2-3 gånger värre än influensa. Men dödsfallen ökar fortfarande, så 2-3 gånger är nog en minimisiffra. Och den är baserad på en situation där man tagit till extrema åtgärder som utegångsförbud för att sakta ned smittspridningen. Så visst kan corona med okontrollerad spridning mycket väl vara 10 gånger, eller mer, värre än influensa - det är fullt möjligt.
Citera
Medlem
Skillys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rad-i-Kalle
Jag tror att det börjar i inlägget länkat nedan, följ sen vår diskussionshistorik ditt dryga jäkla dumhuvud så kanske poletten trillar ner för dig.

Och jag upprepar frågan jag haft sen dess: När blir vi immuna?
Ditt svar (hitintills) är: om 3 veckor, kanske.
Vidhåller du det, så kan vi låta diskussionen vila till torsdag 9 april och gör en avstämning då?

(FB) Dödligt virus från Kina orsakar panik (2019-nCoV, SARS-CoV-2, COVID-19)

Du undrar inte när vi blir immuna. Du undrar när vi uppnår flockimmunitet i Sverige. Om du lär dig att uttrycka dig så blir det lättare för folk att svara på dina frågor.

Och svaret på den frågan är ju onekligen väldigt svår att svara på. Det beror helt och hållet på hur vi låter smittan löpa genom samhället. Och vad vi gör för att sänka eller öka den spridningshastigheten. Ingen kan svara på den frågan i dagsläget. Vilket du säkert redan visste och leker lekar.

Det tar däremot upp till ca 3 veckor för kroppen att uppnå immunitet från det att kroppen smittas. Vilket inte har något med flockimmunitet att göra.
Citera
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ewew
Om nu inte alla dessa forskare och experter som kritiserar Tegnell och Folkhälsomyndigheten i den berömda mejltråden "inte vill gå i en öppen konflikt" med myndigheten så är man fan lika jävla skyldiga till detta spektakel som de kritiserade!

Exakt

Stundtals önskar jag att Tegnell lämnar över bollen med orden gör det själv , tror dock att få eller ingen vågar ta över ansvaret, ty därtill är de ynkliga fega kräk.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jagskatilltuppen
Om barnen är hemma riskerar de att få spö, bli utan mat och göra sina föräldrar galna eftersom de inte egentligen tål att umgås med sina barn. Det verkar vara tunga argument för att inte stänga skolan.

Om så är fallet har Sverige fan betydligt större problem än corona. Är svenska föräldrar de med hjälplösa och patetiska på jorden?

Edit: jag hemma med fem ungar pga hosta. Vi har det mysigt. Börjar skolan klockan åtta och jag har undervisning i tre timmar.
Om barn far illa i hemmet måste orosanmälan göras. Ska sjuka behöva dö i Corona pga överbelastad sjukvård pga att några barn inte blivit omhändertagna av sociala myndigheter som sig bör. Det ena borde inte utesluta det andra. Man kan väl både stänga skolor och omhänderta barn som far illa i hemmet. Barn far illa av att mor och farföräldrar dör också. Och kanske andra nära och kära.
Citera
2020-03-19, 21:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sanne
Hur har vi Svenskar agerat tycker du? Trots all den erfarenhet ifrån både Kina och Italien, så har jag inte sett någonting ifrån våra myndigheter, bara massa mummel om olika scenario dag för dag. Det är helt konstigt.
Håller med vad du säger, ingen beredskap finns.
Om de kommer dö lika många vet jag inte men smittade kommer ju öka mycket i Sverige. Hundra tusen påstår vissa redan idag.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cameltotem
Sverige verkar ju väldigt lugna med att alla ska få det i Sverige bara inte samtidigt.

Det jag inte förstår dock är ju att 4% dör av det.

Så det är ju all fall hundra tusentals människor i Sverige som kommer att dö.

Är det lösningen?

Dom spara massor med pengar men tror du att vi kommer få det bättre... nähe du allt kommer bara hamna rätt i fickan på dom som redan är ofattbart rika. Du och jag kommer inte märka ett skit. jag tror det är därför man inte vill spärra av något... man försöker ju inte ens stoppa det här för om man hade så hade man åtminstone förbundit onödigt resande för länge sedan.

Man har ju i stället snarare sagt att lev som vanligt men tvätta händerna som enda budskap.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lost.Villain
Antar du inte har några äldre anhöriga du bryr dig om?

Äldre människor är ute och handlar vid 17. Förstår inte varför ska jag bry mig om dem ändå skiter i det?
Citera
Medlem
Man-At-Armss avatar
Citat:
WASHINGTON DC. Unga vuxna i USA har visat sig vara mer utsatta för coronaviruset än man tidigare trott, enligt USA:s smittskyddsmyndighet.

Nära 40 procent av patienter som lagts in på sjukhus är mellan 20 och 54 år enligt nya siffror.

https://www.expressen.se/nyheter/stor-andel-unga-bland-sjukhusfall-i-usa-/
Citera
2020-03-19, 21:04
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IAmAMisanthropic
Influensasäsongen är längre än tre månader, och skulle bara de mest extrema åren ens närma sig 2500. De vet du också.
Jaja, fortsätt med dina skygglappar du, ignorera det som sker runtom oss, det har du gjort länge här nu. Hittills har du inte haft många rätt. Men jag hoppas du får det nu.

Ingen har haft några rätt eftersom det inte finns en tillräckligt lång period att bedöma från. Säsongsinfluensan har sin huvudsakliga period från mitten på december till mitten på mars.
Citera
Medlem
blobben!!!s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av godhetsaposteln
Bergamo stängde den 9e mars. Sverige har ännu inte vidtagit några som helst återgärder för att platta ut siffrorna (man skall tydligen prata ner dom). Jag har svårt att se att sverige skulle kunna undvika samma utveckling som i Italien.
Enligt Sydkorea så hjälpte inte karantänen för fem öre. Det enda som hjälpte var att testa så många som möjligt.

Att stänga ned samhället är meningslös populism.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MmeDupin
9953 står det nu för mig.
Men tror du verkligen på den informationen?
Jag tror på minst det dubbla, utan foliehatt.
Med foliehatt, det tiodubbla.

Jag menade 1000 på en dag, sen finns det nog självklart massa dödsfall som troligtvis bar pga Corona som inte blev registrerat så.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in