2020-03-19, 20:56
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Lost.Villain
4-5 veckor kanske.

100 döda om 4-5 veckor?

Själv tror jag vi är uppe i 30 döda om 4 dar.

60 döda om en vecka.

Och hundra döda om max 14 dagar.
Citera
Medlem
eternussermos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RadhusRoland
När kommer vi i Sverige upp i hundra döda?
På tisdag, tror jag!
Citera
Medlem
gabrielle2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KlappMungon
Exakt vad är det du anser att "experterna" sagt som skulle motbevisas av ovanstående fall?

Jag har aldrig hört någon "expert" säga att inga friska unga eller medelålders kommer bli svårt sjuka och dö.

Det är kanske så att hört vad du vill höra snarare än vad de faktiskt sagt?
Man väljer att säga de "flesta" är äldre och då behöver man inte säga mer om den saken och sedan kan man säga som du säger. Det är ingen som sagt att inte..
Och så babblar man bort allt och nä det har jag aldrig sagt och jo det har jag sagt.
Ord kan man svänga med hur mycket som helst.
Senast redigerad av gabrielle2 2020-03-19 kl. 20:59.
Citera
2020-03-19, 20:57
Medlem
Om nu inte alla dessa forskare och experter som kritiserar Tegnell och Folkhälsomyndigheten i den berömda mejltråden "inte vill gå i en öppen konflikt" med myndigheten så är man fan lika jävla skyldiga till detta spektakel som de kritiserade!
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enelalm
Så rimligtvis planar vår kurva ut (enl denna källa) mycket pågrund av att vi testar färre antar jag. Någon får gärna rätta mig om jag har fel.

Per capita så testar Sverige ungefär som Tyskland.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CityBangBang
Italien kommer bli ett ungt och nästintill pensionärsfritt land med andra ord..

Ja och med överskott av kvinnor 👍
Citera
Medlem
Bara släpp skiten fritt, vad är det för straff för att arrangera ett event över 500? Sugen och dra ihop något trött på att vi förstör vår ekonomi för att äldre människor dör.
Citera
2020-03-19, 20:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 0xCAFEBABE
Jag undrar hur myndigheterna kan uppskatta spridningen i samhället med 500 stickprov? 500 är en ganska liten del av ~10 000 000. Dessutom antar jag att distributionen bör vara uniformt fördelad, för att minimera fel. Men vad det är kan man ju inte veta om man inte har facit i hand. Tar man två stickprov blir det 0%, 50% eller 100%. En ganska stor spridning. Ju fler stickprov, ju bättre. Det konvergerar mot korrekt resultat. Men 500 låter ändå ganska lite.
Tas det stikkprøver i Sverige?
I Norge testes kun de som er alvorlig syke og som samtidig har symptomer på luftveisinfeksjon + helsepersonell testes. Ingen stikkprøver. (Hvis jeg ikke har misforstått).
Citera
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rad-i-Kalle
Okay, så taktiken är att chansa?
Det låter betryggande, framförallt som 10 miljoner ska hänga med i hans nycker.
Inte så betryggande nej.

Att 10 miljoner tvingas till detta är dock regeringens ansvar. AT är epidemiolog, inte virolog.

Regeringen borde givetvis ha motat Ole i grind. Vi vet inte vad detta är för virus.
Citera
Medlem
godhetsapostelns avatar
Bergamo stängde den 9e mars. Sverige har ännu inte vidtagit några som helst återgärder för att platta ut siffrorna (man skall tydligen prata ner dom). Jag har svårt att se att sverige skulle kunna undvika samma utveckling som i Italien.
Citera
2020-03-19, 20:59
Medlem
KlappMungons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CityBangBang
.. men seriöst då, du har förmodligen mi8ssat att man lägger patienterna i magläge för att undvika alltför mycket slembildningar som sedan rinner ner i luftvägarna; så enkelt ser du!

Väldigt enkelt men inte rätt. Anledningen har med mekanik och anatomi att göra. Den del av lungorna som är "underst" blir lite ihoptryckta och fungerar inte så bra.

Anatomiskt så har man helt enkelt "mer lunga" mot ryggsidan än mot framsidan eftersom hjärtat tar upp ganska stor plats framtill.

Lägger man patienterna på mage så blir det helt enkelt mer lunga som inte är ihoptryckt och dåligt fungerande.

Här är en bild: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4173887/figure/f1-crj-21-4-213/

(prone betyder liggande på mage, supine betyder liggande på rygg)
Citera
2020-03-19, 20:59
Medlem
Lost.Villains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Suranappar
Bara släpp skiten fritt, vad är det för straff för att arrangera ett event över 500? Sugen och dra ihop något trött på att vi förstör vår ekonomi för att äldre människor dör.

Antar du inte har några äldre anhöriga du bryr dig om?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in