2020-03-19, 23:15
Medlem
IAmAMisanthropics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DikT
Frågan är vad man menar - konkret - att Sverige gör rätt?
Är teorin alltså att vi lyckas bättre med att stoppa spridningen genom att göra minst av alla?!

Vi kan nog utgå ifrån att artikelförfattaren inte tittat närmare alls.
Citera
2020-03-19, 23:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av .-fuckYUO-.
1. Om du syftar på siffror från Kina så är mitt förtroende för diktaturen nära noll. De ljuger när de tror att det kan gynna dem, mycket enkelt. De som inte upprätthåller där borta fasaden försvinner.

2. Man har väl inget behov av att ljuga för sig själv gällande Corona?

Varför skulle man vilja göra det? Om något så skulle det ju snarare vara skadligt.

Och ja — det är skadligt att överdriva också (poäng:
allt som inte utgår utifrån verkligheten är sämre).

Nu är det så att forskare har (länge) sagt att 40-70% av jordens befolkning lär ha smittats innan årets slut. Och jag ser inte varför de skulle ha fel — särskilt inte när folk säger att man ska ignorera den risken.

En klar majoritet kommer att klara sig fint, och vi lär ha fått bukt med behandling väl långt innan dess. Hur många som dör hänger mest på hur länge vi kan fördröja det från att drabba riskgrupper

På vilket sätt gynnas jag av att stoppa huvudet i sanden? Visst, det värmer säkert för stunden, men det kostar mycket mer sen.

1. Jag litar inte heller på kinas diktatur men i det är fallet så tror jag det stämmer. Regimen har för mycket på att förlora om det skulle visa sig att det inte stämmer.
Citera
2020-03-19, 23:16
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IAmAMisanthropic
Vem bryr sig i det här läget? Det har ju precis börjat. Vi vet ju hur kurvorna ser ut, vi alla ligger några veckor, kanske en månad efter Italien t ex.

Jag bryr mig, och jämför Norge vs Sverige, inte Italien.

Hur långt efter Norge ligger vi, har du någon uppgift om det, källa?
Citera
Medlem
Lost.Villains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BonerBatman
Ja, respiratorer verkar vara en sista anhalt innan döden med denna sjukdom. Hamnar man där är man så gott som död om det inte sker ett mirakel. På ett sjukhus i Italien hade de inte lyckats rädda någon med hjälp av respirator. Mer än 100 personer hade dött. Personalen var helt förstörd över att inget hjälpte vad de än försökte.

Ja, ungefär det har jag hört från bekanta där. Så antalet respiratorer i Sverige kanske man inte ska gnälla på för mycket i sammanhanget?
Citera
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Idiotsverige
Kina valde alternativ 2, och det tog slut efter 3 månader. Idag får de bara nya infekterade ifrån Inresor från andra länder. Även dessa tar de hand om fort via obligatorisk karantän i 2 veckor.

Att sitta inne och spela tv-spel ett par månader kanske är bättre än att offra en stor del av landets befolkning, eller?

Sitt du inne och spela tv spel, försök inte tvinga landets män till att göra det.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Javisst. Men det är samma prov som tas från personerna. De kör både influensa och Covid på dessa prover från vecka 10.
Med risk för att vara jobbig, men FHM's egna Pdf från i fredags säger att enbart 2 grupper testas, akuta inlagda patienter med feber och/eller luftvägsproblem, och vårdpersonal med samma kriterier.

https://www.folkhalsomyndigheten.se/publicerat-material/publikationsarkiv/p/provtagningsindikation--misstankt-fall-av-covid-19/

De säger inget om sentinel ute i samhället.
Är det ett fall av missad uppdatering (de skriver själva att de uppdaterar sin pdf)?
Har du någon bra länk med den infon, jag hittade inte.
Citera
2020-03-19, 23:17
Medlem
Idiotsveriges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Alternativt har Kina bara hamnat i orkanens öga.

Ja, men lite märkligt ändå att du väljer att vara negativ om Kina jämt medans du tar motsatt ståndpunkt när det gäller Sverige. Vi gör alla rätt medans de gör alla fel, trots att alla data pekar på motsatsen. Lever du i landet uppochner kanske?
Citera
2020-03-19, 23:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av shinker
Nä det är inte så det ligger till Vi har idag mellan 15000 till 100000 smittade. Siffran på 1400 är folk som bekräftats via provtagningar. Så ta dina 10% och torka dig i arslet... Då behöver du inget toapapper. Träskalle
Det är klart att hur övertydlig man än är finns det alltid något miffo som har problem med att förstå.
Detta handlar om utfallet, och då enligt officiella siffror är döda 9982 och återhämtade 86676, då blir det antalet döda över 10 %. Sedan förstår alla att detta knappast gäller sett till verkligheten men enligt officiella siffror är det så. Kanske svårt för en idiot som dig att förstå men det är som det är.
Citera
2020-03-19, 23:18
Medlem
gabrielle2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lifeinplastic
Ja, men en del verkar få det i skov också. Dvs de blir bättre och sen sämre igen. Jag jobbar i vården men har inte träffat ngn med covid än, så det är alltid intressant att höra sånt här (även om det inte skulle vara Covid). Saturationsmätare brukar vara en liten grej man tex sätter över fingret för att se hur bra lungorna mår (hur mycket syre som tas upp i blodet).
Mitt har gått i skov.Men mellan varje skov blir det bättre med hostan. Det som är är att det känns som att lungkapaciteten blivit sämre.
Sprungit mycket så jag vet hur det känns efter ett längre lopp. Ibland känns det som jag sprungit ett lopp. Är väl inte okej ännu då.
Glad att den hemska torrhostan börjat försvinna i allafall den gör ont i hela bröst och rygg och inget lossnar när du hostar.
När du hör någon börjar torrhosta hela tiden, blir hes och skrovlig, inte snorig eller nått sådant, utan endast torrhosta med stickning och klia i halsen då kan det vara covid-19.
Det är ju så sjukt nu så man måste sätta diagnos på sig själv när ingen annan gör det.
De borde kunna skicka hem ett testkit till alla. Då kan man stanna hemma om det visar utslag osv. Sprider inte smittan vidare mm.
Citera
Medlem
IAmAMisanthropics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prismatix
De är optimistiska och har samma info som vi - dvs att smittan har drastiskt tappat kraft i Kina. Så är vi lurade är även de lurade, men det återstår att se!

I det här fallet tror jag inte att vi blivit lurade faktiskt. Att Kina igen börjat med sitt politiska fulspel mot bl a både USA och Sverige, att de börjat skicka utrustning till Europa, startat upp lite osv tyder ju på att de tror sig ah det under kontroll. Men som sagt, jag skulle också öppna upp försiktigt för att se om det håller i sig eller om smittan kommer igen.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blobben!!!
40% arbetslöshet om någon månad om inte nedstängningen hävs omedelbart. Låter som att krisen blir värre än 90-talet. Det bästa av allt är att det blivit sagt hundratals gånger att nedstängningen inte räddar liv. Flera generationer framöver kommer få lida av den här dårskapen.

Om vi inte klarar 8-10 veckor i karantän. Hur ska vi klara en invasion eller att vi hamnar i krig? Pengar är inte allt. Nedstäningen är ju när 60% kommer bli smittade. För att sen få tid att kurera sig. Tar tid att få bort viruset i hemmet och ur kroppen. Eller vill du se en miljon döda svenskar i höst?

Ryssland lär agera och ta mer mark när de märker hur svaga vi i ERUOPA är nu.
Citera
Medlem
Det vore ju egentligen inte särskilt svårt att kombinera karantän med massiva immunitetstester och en app där ens immunitet bekräftas och kan valideras.

Finns ingen anledning att tvinga människor som inte sprider smittan att stanna hemma. Liksom att Londonborna vande sig vid ständiga bombräder under kriget kommer folk snart tröttna på att sitta inne, i vårvärmen, och ge blanka fan i flunsan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in