2020-03-19, 18:05
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Duerf
Dödstalen kommer börja gå upp rejält nästa vecka och ett par veckor efter det. Det är som ett oåterkalleligt tåg på väg mot våra sjukhus. Jag har väldigt svårt att se börsen gå upp under den här perioden.

Sedan när dödstalen börjar klinga av kan en helt ny optimism uppstå.
Jag skulle påstå att dödstalen är ren matematik och ganska enkla att räkna ut. Antingen tar du Sydkorea-siffrorna, de verkar mest aktuella för Sverige. Eller så tar du worst case Italien-siffrorna. Någonstans däremellan hamnar Sverige. Sannolikt på Sydkoreas nivå, i Italien har det hänt något som inte verkar hända i andra Europa-länder, möjligen Spanien.

Själv tror jag inte dödssiffrorna spelar roll för börsvärdet. Det är 10% skräcken hos människor som gör att de inte vågar lätta på plånboken. Och 90% de idiotiska politiska besluten som stoppar handeln.
Citera
2020-03-19, 18:08
Medlem
AldoRaines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av otello
10% må vara extrema siffror, men många bolag är i princip opåverkade av nedgången, vissa går tom bättre.

Allt är guld och gröna skogar! Förnekelsen är total
Citera
2020-03-19, 18:57
Medlem
Londons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jnilsson
Är du i farten igen? Och nu med halmgubbar. Se upp för svallande känslor om du skall hålla på med aktier. Vi har att göra med en epidemi, inte en lågkonjunktur som uppstått p.g.a. problem i världsekonomin.

Aktier är enda tillgången med avkastning dit alla vill tillbaka innan de sista högbelånade eller svagsinta skakats ur.

Inte problem i världsekonomin? Du har missat nyheter om att företag varslar och permitterar redan nu? Sats stänger igen sina gym. HM stänger butiker i sina viktigaste länder. Volvo lastvagnar stoppar produktionen. Du har missat att såväl EU som FED pumpar in miljarder i stödpaket? Varför då om det inte finns några problem?

Tror din analys av nuläget i bästa fall är biased av dina dåliga investeringsbeslut.

Min arbetsgivare som är en institutionell investerare viktade ner exponering mot aktiemarknaden och ökade exponering mot skog och infrastruktur i vintras. Gissa varför. Priset på aktier var högt redan före Corona.

På detta kom Covid-19. Idag är c:a 17 av 100 000 stockholmare smittade senast jag kollade. Hur tror du staden, sjukvården och näringslivet mår när den siffran är 5 000 av 100 000?
Citera
2020-03-19, 19:08
Medlem
Clay79s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AoE3#1
Vilket Cert vart det? Skicka länk

Får inte fram den nu. Blev inte rik men det var inte idiotiskt...
Citera
2020-03-19, 19:14
Medlem
AoE3#1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clay79
Får inte fram den nu. Blev inte rik men det var inte idiotiskt...

Denna bullen verkar vara den bästa för TESLA

Tesla bröt precis dagshögsta

https://www.avanza.se/borshandlade-produkter/certifikat-torg/om-certifikatet.html/1052809/bull-tesla-x5-von9
Citera
2020-03-19, 19:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av turion1
Nybörjarfråga nr2 då

jag har märkt att börsen faller under första halvan under dagen för att sedan mot slutet innan stängning har de flesta aktiker hämtat sig någorlunda å i vissa fall tillomed vänt tillbaka till plus.

Hur kommer det sig att kurvan är så ?

Jag tror inte att hela förklaringen ligger i att vi följer usa lika slaviskt som vi gjorde förr om åren. Vid så här stora svängningar som vi sett nu dom senaste veckorna är det både robotar och det mänskliga psyket som löper amok, lägg där till massa olika underliggande papper som fler har tillgång till och som driver på allt ytterligare. I det korta perspektivet överreagerar nästan alltid börsen. Personligen tycker jag det är en av dom mest säkra strategierna om man vill göra snabba affärer, att spekulera i att en aktie som tex ericsson inte stänger på plus eller minus 15% utan att den framåt stängningen går tillbaka till mer blygsamma (men ändå extrema) plus eller minus typ 7-8%.
Citera
2020-03-19, 19:31
Medlem
Clay79s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AoE3#1
Denna bullen verkar vara den bästa för TESLA

Tesla bröt precis dagshögsta

https://www.avanza.se/borshandlade-produkter/certifikat-torg/om-certifikatet.html/1052809/bull-tesla-x5-von9
Cool!

Tror det måste vara denna. Som sagt, åt rätt håll, men går till jobbet imorrn ändå...
Citera
2020-03-19, 19:45
Medlem
jnilssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av London
Inte problem i världsekonomin? Du har missat nyheter om att företag varslar och permitterar redan nu? Sats stänger igen sina gym. HM stänger butiker i sina viktigaste länder. Volvo lastvagnar stoppar produktionen. Du har missat att såväl EU som FED pumpar in miljarder i stödpaket? Varför då om det inte finns några problem?

Tror din analys av nuläget i bästa fall är biased av dina dåliga investeringsbeslut.

Min arbetsgivare som är en institutionell investerare viktade ner exponering mot aktiemarknaden och ökade exponering mot skog och infrastruktur i vintras. Gissa varför. Priset på aktier var högt redan före Corona.

På detta kom Covid-19. Idag är c:a 17 av 100 000 stockholmare smittade senast jag kollade. Hur tror du staden, sjukvården och näringslivet mår när den siffran är 5 000 av 100 000?
Men snälla, du upprepar ju dig bara. Vi insåg ju att vi hade två helt olika teorier om konjunkturer och enades om att vara oense: (FB) När går ni in på börsen och fyndar efter Corona?
Citera
2020-03-19, 19:50
Medlem
pazeras avatar
Qliro group. kolla om tre månader,
Citera
2020-03-19, 20:00
Medlem
AoE3#1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clay79
Cool!

Tror det måste vara denna. Som sagt, åt rätt håll, men går till jobbet imorrn ändå...

Tesla kan vara ledaren som får upp hela börsen.. Ruskigt stark dag för Tesla.
Citera
2020-03-19, 20:08
Medlem
Tammers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blueberrycake
4-7% är under 60 år.
Underliggande sjukdom är tex högt blodtryck (25% av befolkningen i Sverige)

Dödstalen i Sverige kommer bero på hur fort spridningen exploderar. Varken du eller jag kan uttala oss med säkerhet. Men med en medel-prognos, likt Norges, kommer trycket på Sveriges få IVA-platser bli extremt. Blir det såpass högt som i medelprognosen kommer det utestänga även de prioriterade grupperna. Vilket i sin tur kommer innebär att dödstalen bland yngre kommer bli mycket, mycket höga.

Ska vi chansa? Hur mycket ska vi riskera? Hur mycket är isåfall 10 000-tals unga, friska människors liv värda? Och ja, de skulle överleva om IVA-platserna inte ockuperas. Men vid för högt tryck och får många smittade, så blir även ett par procent ett väldigt stort antal. Och ser vi på kurvorna i Italien och Spanien så ökar de mycket mer för yngre och friska ju längre tiden går.

Sverige har betydligt färre vård- OCH intensivvårdsplatser än Italien.

Jag förstår hur du tänker; är det värt allt detta? Det mynnar ut i en etisk diskussion till slut. Hur mycket ska vi chansa? Hur mycket är liv värda? Både äldre och yngres liv...
En stor del av Sveriges befolkning är gamla, så visst kommer en stor spridning att påverka landet. Främst då genom belastningen på vården, brist på vårdplatser, all personal som kommer att krävas. För att inte tala om begravningsplatser o d...
Det jag menar är att produktionskapaciteten inte borde påverkas så mycket, eftersom yngre människor som jobbar knappt verkar drabbas alls.
Citera
2020-03-19, 20:19
Medlem
Tammers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zuttarn
Swedbank får böta 4 miljarder
Stackars dom. Det kanske t o m blir lägre aktieutdelning är de har räknat med. Det är hårt att äga en bank i dessa Coronatider. Andra människor blir av med jobbet och företag går omkull, men bankerna får sänkt aktieutdelning. Här borde ju staten och skattebetalarna gå in och skjuta till pengar så att bankernas ägare inte får för lite i utdelning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in