2020-03-16, 20:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Talespin
Nej, det kommer att bli värre än 2008. Allt pekar mot det i nuläget.
Jag skulle dock ha svårt att inte gå in mycket vid 2010 nivå. Men jag väntar nu iaf,skulle vara tråkigt att missa tåget, men men
Citera
2020-03-16, 20:22
Medlem
Cameltotems avatar
Sån där OMX bear grej, är de bara klicka på köp och sen sälja eller? Orkar inte läsa på massa
Citera
2020-03-16, 20:24
Medlem
DRAVKCABs avatar
Konspiration on. Undrar om det är några förutom Kineserna som skulle kunna dra igång en pandemi som en del i en global ekonomisk krigsföring? Är det några som sitter på enorma kapitaltillgångar så är det väl Kineserna och dom skulle ju med fördel kunna utnyttja situationen att lägga enormt med tillgångar under sig och absorbera företag på löpande band samt att slå ut konkurrenter på den globala världsekonomin. Är det några som aspirerar på världsherravälde så är det dom. Är det inte så att Kineserna verkar klara av denna pandemi lite väl lätt? Vilka är det som köper på sig nu? Är det någon eller några som har koll? Är Kineserna först ut med vaccin??
Konspiration off.
Senast redigerad av DRAVKCAB 2020-03-16 kl. 20:29.
Citera
2020-03-16, 20:34
Medlem
YP4XQs avatar
Sadlade om min premiepension idag faktiskt. Legat på AP7 Räntefond 100% men den är nu 45% och de andra fått sig sina procent igen.... Var kanske dumt man vet ju dock aldrig tajmingen!
Citera
2020-03-16, 20:44
Medlem
TheAlamos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cameltotem
Sån där OMX bear grej, är de bara klicka på köp och sen sälja eller? Orkar inte läsa på massa
Måste hitta var man blankar. "Sell" på engelska så blanda inte ihop det med att likvidera en position bara.
Citera
2020-03-16, 20:56
Medlem
Knuxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DRAVKCAB
Konspiration on. Undrar om det är några förutom Kineserna som skulle kunna dra igång en pandemi som en del i en global ekonomisk krigsföring? Är det några som sitter på enorma kapitaltillgångar så är det väl Kineserna och dom skulle ju med fördel kunna utnyttja situationen att lägga enormt med tillgångar under sig och absorbera företag på löpande band samt att slå ut konkurrenter på den globala världsekonomin. Är det några som aspirerar på världsherravälde så är det dom. Är det inte så att Kineserna verkar klara av denna pandemi lite väl lätt? Vilka är det som köper på sig nu? Är det någon eller några som har koll? Är Kineserna först ut med vaccin??
Konspiration off.

Kineserna sitter redan på ett vaccin men vägrar släppa det innan börskraschen är ett faktum och Dow Jones är nere 50%
Konspiration off
Citera
2020-03-16, 20:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jof
Det finns anledning att tro att detta med Corona är en epidemisk masshysteri.

Om det är så får man förhålla sig till det. Hur lång tid tar en sådan? Innan den går över?
Vad får en sådan att gå över?
Lärdom av tidigare sådana. Aidsrädslan hade likheter med en sådan. Ingen talar om den nu. Fast det är en del som dör av den nu med.
Om vi har bra svar på dessa frågor kan vi också bedöma när det är bra att gå in och köpa.
Men redan nu kan man väl säga att hysterin inte kommer att angripa basala ekonomiska värden (fundamenta). Så sitta lugnt i båten skulle man därför kunna göra.

Men med det sagt så är just hysteri en viktig marknadspåverkare och inget att leka med. Marknaden styrs av förhoppningar och rädsla.

Nån som har svar på frågorna. Gissningar?

Eller så är det en pandemi som kommer svepa över världen (vilket alla experter tror). Detta ger att börsen bör börja uppåt efter något halvår-år.

Vilka bolag kan man köpa så länge? Hittar knappt något.

När det blir en stark trend uppåt pumpar jag in varenda korvöre jag har i de branscher som drabbats hårdast men klarat sig.

Mest i restaurang/bemanning och resebyråer med en stabil grund. Riktiga bjässar till företag som överlevt skiten. Köper nog en fastighet då jag tror den marknaden också gått ner.

De som drabbats hårdast men ändå överlevt går jag in tung som fan.

Har ca 2 miljoner och ser mon chans för livets jätteklipp.

Synpunkter på ovan?
Citera
2020-03-16, 21:00
Medlem
Utopia.s avatar
Citat:

Du behöver svara på ett quiz om tillgången första gången så att de vet att du läst på. Men ja, det är typ så det fungerar.

Det du bör känna till är att hävstången (X2, X5, X15…) kan medföra kraftiga svängningar jämfört med att enbart köpa den underliggande tillgången. Och om du håller en position över flera dagar i en marknad som går i sidled så kommer ditt kapital att urholkas successivt pga. hur daglig hävstång fungerar.

Certifikaten fungerar inte heller riktigt som vanliga aktiemarknader, då det finns en market maker som förser likviditet.
Senast redigerad av Utopia. 2020-03-16 kl. 21:03.
Citera
2020-03-16, 21:04
Medlem
Cameltotems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheAlamo
Måste hitta var man blankar. "Sell" på engelska så blanda inte ihop det med att likvidera en position bara.

Om jag köper en OMX med riktning kort, då blankar jag väl? Precis som jag skulle "sälja" en lång?
Citera
2020-03-16, 21:07
Medlem
Snubchurps avatar
Citat:

Det är alltså väldigt långt kvar till botten. Att köpa de kommande 2 månaderna eller nåt är som att kasta pengarna i sjön.

Behåll och logga ut. Logga in om nått år igen.

Måste alla ha sån förbaskad panik. Eller egentligen förvånar det mig inte eftersom de flesta som befinner sig på börsen idag inte är vana att hålla en aktie mer än maximalt en vecka.
Citera
2020-03-16, 21:09
Medlem
TheAlamos avatar
Citat:
Om jag köper en OMX med riktning kort, då blankar jag väl? Precis som jag skulle "sälja" en lång?
Ja. Köp en kort så blankar du.
Citera
2020-03-16, 21:11
Medlem
Citat:

Det är alltså väldigt långt kvar till botten. Att köpa de kommande 2 månaderna eller nåt är som att kasta pengarna i sjön.
Vad pekar på det? Kom gärna med lite argument. Annars blir det BARA en gissningslek.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in