2020-03-19, 18:15
Medlem
halvfestligts avatar
Om nån på Aftonbladet eller Expressen läser här, kan ni göra uppföljningar på de första fallen som ni intervjuade, dvs nu när det gått ett par veckor - för att se hur de mår nu? Vore intressant. Inte bara Kjell Mo (som jobbar som utbildare åt försvaret...) Tack.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TonyDR
Helt fel. Sverige kan ha hundratusentals smittade
+
Hade sverige testat misstänkta hade det inte varit så många. Hur många är det nästa månad? 500000? Nästa år? 2 miljoner?

Ja kanske 100miljoner vem vet...vilka andra länder testar alla med influensa symptom för corona?
Citera
Medlem
godhetsapostelns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FarbrorAgge
Experter kritiserar Anders Tegnell i intern mejldiskussion

Kritiken mot Folkhälsomyndigheten och statsepidemiolog Anders Tegnell är betydligt skarpare än vad som tidigare varit känt. Det framgår av en intern mejlkonversation mellan en grupp kända forskare och experter som SVT Nyheter tagit del av.
– Det här är blodigt allvar, säger Fredrik Elgh, docent i virologi till SVT Nyheter under torsdagen.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/experter-kritiserar-anders-tegnell-i-intern-mejltrad-blodigt-allvar
Att tegnell är helt ute och cyklar har ju de flesta på flashback förstått utan specialutbildning.
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av defenseur
Jag har ingen aning. Det är något som inte ens de mest initierade vågar svara på ännu. Inte offentligt, i alla fall.

Det som Robert Koch Institut verkar ha som policy att säga, det är att vi med lite tur kan ha ett vaccin nästa år, kanske inom ett år. Men troligen hoppas de, innerst inne, på att det ska gå lite snabbare.

Jag förstår inte hur det kan ta sådan tid när det gäller befintliga vaccin dock. Helt nya, visst. Där är det mycket effekter som skall studeras över tid.

Samma rädsla verkar finnas med befintliga antivirala läkemedel. Där förstår jag inte alls varför dom inte bara provar hejvilt på patienter som blivit bortprioriterade p.g.a triage. Ge dom en chans åtminstone, går det inte så var dom rökta ändå. Fungerar det kanske dom överlever och dessutom räddar livet på ett stort antal människor.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av butterfly9797
Jag som är ung och frisk. Hur stor är risken att jag dör om jag får viruset?
Så gott som 0 risk.
Eller, definera ung?
Citera
Medlem
HGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Suranappar
Räcker ju till alla om inte folk köper och säljer, där borde vi införa en lag olagligt att sälja sjukhusmaterial som privatperson.

Tror att det blir svårt. Vi lever ju i en så kallad marknadsekonomi vilket vi ser dagligen. Just nu vill alla ha munskydd och handsprit.
Citera
2020-03-19, 18:16
Medlem
sannes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av O.Dalman
Nej det var det inte. Det var så många bekräftat smittade. Det är något helt annat än faktiskt smittade

Ja det har du rätt i O.Dahlman

Det var cirka 94 bekräftade fall

Citera
Medlem
Vasterass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av butterfly9797
Jag som är ung och frisk. Hur stor är risken att jag dör om jag får viruset?

Tyvärr omöjligt att säga just nu, problemet blir om du möter en muterad version var viruset.
Nu har jag delgivit det värsta scenariot, så svaret blir just nu att du klarar dig men om du möter en muterar version av viruset så kan det innebära en betydligt allvarligare situation.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TonyDR
De symtom som finns för corona så man gjort i andra länder för att stoppa smittan, Sverige har testat knappt 50% av italienarna gjorde och ser vi på italien ökar smittade och döda varje dag nu.

Återigen det är fortfarande förkylningssymptom. Alla länder ser bara stickprov, om de inte testar alla med förkylningssymptom.

Italien hade samhällspridning och sjukhusspridning långt innan de började med större testningar.
Citera
2020-03-19, 18:17
Medlem
Idiotsveriges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Payback66
Det vi sagt hela tiden här på Flashback, skandal att vi har bättre koll än ansvariga myndigheter.
Idioten måste sparkas och sen tas hand om, skicka DP på honom, vi på Flashback kan skramla.

Många av dessa Läkare och experter finns ju redan här i tråden, tro det eller ej. Att man är anonym gör ju knappast att man måste vara någon idiot, det kan snarare vara en fördel om man vill få ut vad man vet till allmänheten utan att riskera anseende och sitt goda namn.
Citera
Medlem
Agent.Provocateurs avatar
Om vi inte följer rekommendationer i dagsläget så kommer det att bidra till en enorm börda på sjukvården, det är ju logiskt.
Smitta ner de äldre och dom kommer att hamna på intensiven, sen när yngre behöver läggas in så blir det katastrof. Det kommer inte att finnas tillräckligt med platser. Läkare och sköterskor kommer att gå på knäna. Utarbetade med större risk att själva bli smittade, osv.
En livsfarlig spiral, så ju mindre vi tänker på alla andra, desto värre kommer det att bli.
Jag hoppas att vi svenskar klarar av detta och inser att vi kommer kommer att behöva leva annorlunda åtminstone i nåt år framåt. Det är mina gissningar.
Citera
Medlem
Ingen som tänkt lite tvärtom, vilka skall ta hand om alla barn som har föräldrarna på IVA?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in