2020-03-19, 18:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av f30malmo
Om skolorna stänger skulle de tas igen eventuellt på sommarlovet (tvivlar dock på att situationen är stabil då).

Tror dock de flesta barn förutom riktigt stökiga adhd-barn hade klarat av att sköta distansundervisning också. De som inte klarar det skulle kanske vara i en av de skolor som oavsett kommer hållas öppna.

I övrigt finns det inga måsten för barn, förutom att inte tända eld på huset typ.

Vi kan inte ha distansundervisning OCH ta igen tid på sommarlovet. Ska lärarna dubbelarbeta tycker du?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TonyDR
Nej jag satt det finns nog 10000 corona smittade i Sverige. Genom att testa kan man stoppa smittan.

Ja men för att hitta dessa måste du testa alla med förkylningssymptom eftersom symptomen är desamma
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Realtesto
Jag brukar avfärda liknande sådana här kommentarer med att det är konspirationsteorier- men jag kan understryka att allt du säger tyvärr stämmer.
(Att du som "sickcunt" röstat på sossarna är förresten oförlåtligt- hoppas du lärt dig din läxa nu)

Det är tyvärr mycket sant. Märkte att jargongen på nyhetsrapporteringen har ändrats radikalt senaste dagarna. För någon dag sen rapporterade samtliga nyhetskanaler antal döda/smittade per timme i princip, nu är det snarare "6 positiva saker med Corona", "Positiva resultat från läkemedelsföretag för vaccin". Samtidigt som rapporteringen av nya fall och dödsfall inte följer den normala utvecklingen.

Jag kan samtidigt förstå varför staten gör på det här viset. Visar man verkligheten kommer ingen bege sig till sitt jobb, folk kommer bunkra upp med mat, läkemedel och andra förnödenheter, folk kommer att sälja av sina värdepapper och det kommer råda kaos i samhället på de flesta fronter. Istället minskar man rapporteringen, hänvisar till studier som säger att 99% av de döda är folk över 75 år. Nu rapporterades det ett fall där offret är 27 år gammalt utan några bakomliggande sjukdomar och då viftar man undan det med "undantagsfall" det är de där 1% som de har lämnat som marginal för att kunna avfärda liknande fall till.
Citera
Medlem
FarbrorAgges avatar
Experter kritiserar Anders Tegnell i intern mejldiskussion

Kritiken mot Folkhälsomyndigheten och statsepidemiolog Anders Tegnell är betydligt skarpare än vad som tidigare varit känt. Det framgår av en intern mejlkonversation mellan en grupp kända forskare och experter som SVT Nyheter tagit del av.
– Det här är blodigt allvar, säger Fredrik Elgh, docent i virologi till SVT Nyheter under torsdagen.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/experter-kritiserar-anders-tegnell-i-intern-mejltrad-blodigt-allvar
Citera
Medlem
sannes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Det tar i genomsnitt ca 14/16 dygn från insjuknande till död. Hur många konstaterade fall hade vi för två veckor sedan? Det är nämligen dom som avlider nu. Samt hur såg den populationen ut då som då främst insjuknade?

.

Det var cirka 94 smittade då i Sverige.

https://www.coronakartan.se/tidslinje/
Citera
2020-03-19, 18:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Och vad kännetecknar ett misstänkt Corona-fall när det finns samhällsspridning?
De symtom som finns för corona så man gjort i andra länder för att stoppa smittan, Sverige har testat knappt 50% av italienarna gjorde och ser vi på italien ökar smittade och döda varje dag nu.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av defenseur
Snyggt!
Med hjälp av den grafen kan du ju förutsäga utvecklingen, och dessutom (när den dagen väl kommer) rapportera när det blir ett efterlängtat trendbrott!

Länkade fel i mitt senaste svar. Menade att https://i.ibb.co/CKf00ZL/nyprog.png visar den exponentiella extrapoleringen 6 dagar fram. Särskilt mycket längre tid än det är det ju inte lämpligt att applicera expontiell växt, snarare se på en slags sigmoidfunktion.
Citera
Medlem
BigDingDongs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Är det minnescellerna som försvinner eller är det viruset som har muterat, kanske både och, när immuniteten upphör, du kan förklara det för alla som inte vet.
Nej, jag kan tyvärr inte redogöra för detta på ett enkelt sätt men det kan bero på mutation eller dåligt fungerande minnesceller eller båda orsakerna precis som du skriver. Virus kan också vara så lika den smittades egna celler att immunförsvaret helt enkelt inte upptäcker dem.
Citera
Medlem
godhetsapostelns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trogskalle
Jag orkar inte ens tänka på alla bortförklaringar som våra politiker kommer att komma med efter detta är över.
Det tror jag inte eftersom media skyddar dom mot befolkningen dom föraktar. Aldrig svåra frågor...aldrig följdfrågor på uttalande.
Citera
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Realtesto
Sjukvården är byggd för att klara av alla de sjukdomar som redan finns. Vi har personal och utrustning för att klara av det vanliga läget. Vid krig eller som nu när en pandemi bryter ut riskeras sjukvården överbelastas så att det sjukvården tidigare klarade av inte gör det längre. Intensivvårdsplatserna kommer att bli överfulla och det påverkar även de med sjukdomar vi redan haft länge.
Låter vi viruset härja fritt skulle 10 tusentals dö pga av kraschad sjukvård- och då inte bara i corona, eftersom de andra svårt sjuka inte heller hinns med och folk som egentligen hade överlevt nu dör pga bristande resurser.

Eller vill du vara den som väljer vem som ska räddas när intensivplatserna är överfulla??
Nej naturligtvis inte. Jag håller inte alltid med om vad jag skriver. Felet ligger i att man inte haft bättre beredskap, för även om man inte kan veta när en pandemi slår till och vilken ny patogen det kommer att röra sig om, så räknar virologer och epidemiologer ändå med att det inträffar förr eller senare. Att det sker det som nu sker bör inte vara en överraskning. Kanske för kreti och pleti, men inte för relevanta myndigheter. Har man en sjukvård som pressats till bristningsgränsen redan innan säger det dig självt att den inte klarar en sån här epidemi.
Citera
2020-03-19, 18:11
Medlem
f30malmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zappaholic
Vi kan inte ha distansundervisning OCH ta igen tid på sommarlovet. Ska lärarna dubbelarbeta tycker du?

Det har jag aldrig påstått. Det var någon annan som påstod att vi skulle ha distansundervisning, jag svarade på det.
Citera
2020-03-19, 18:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kurt7777
https://www.sciencenewsforstudents.org/article/coronavirus-most-contagious-before-and-right-after-symptoms-emerge

Forskning från Kina visar också att 80% av de smittade antas vara smittade av andra som inte hade några symtom än, eller bara milda symptom.

Man skulle kunna tro att detta var vanlig kunskap nu, men kanskje inte i Sverige ?

Den studien säger alternativt att det var ett stort mörkertal med smittade. Att man inte hade symptom/milda symptom kan likaväl vara att att man inte hade registrerat dessa fall = mörkertalet. Så det är den mest troliga förklaringen. De har ingen aning om dessa mörkertal hade milda symptom eller om de var utan symptom, bara en gissning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in