2020-03-19, 18:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kurt7777
https://www.sciencenewsforstudents.org/article/coronavirus-most-contagious-before-and-right-after-symptoms-emerge

Forskning från Kina visar också att 80% av de smittade antas vara smittade av andra som inte hade några symtom än, eller bara milda symptom.

Man skulle kunna tro att detta var vanlig kunskap nu, men kanskje inte i Sverige ?

Alltså om 100k är smittade nu och vi ska upp i 5miljoner till sommaren (Giesekes estimat) måste man väl fortsätta ljuga så att folk inte faktiskt börjar isolera sig? Det vore ju det hemskaste för då kan vi inte se om flockimmunitet verkligen uppstår.
Citera
2020-03-19, 18:11
Medlem
defenseurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trazke
När tror du dom kommer börja testa på människor?
Jag har ingen aning. Det är något som inte ens de mest initierade vågar svara på ännu. Inte offentligt, i alla fall.

Det som Robert Koch Institut verkar ha som policy att säga, det är att vi med lite tur kan ha ett vaccin nästa år, kanske inom ett år. Men troligen hoppas de, innerst inne, på att det ska gå lite snabbare.
Citera
2020-03-19, 18:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Thelonegunman
Jag vet inte om jag anser att alla med en liten snuva är ”misstänkta” fall, det blir orimligt.
Helst ska testningen koordineras med en rad andra åtgärder. Sydkorea och Vietnam brukar framföras som exempelländer som testar väldigt mycket och har få döda respektive få fall.

De är misstänkta fall. Punkt. Många med corona har mycket milda symptom. Bra att du förstår varför det är orimligt
Citera
2020-03-19, 18:12
Medlem
Idiotsveriges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vasteras
Vi tittar just nu på siffrorna, men reella åtgärder sker inte.

Detta är typexempel mellan ett ickefungerande samhälle och personligt agerande.

Personligen så kan man använda ansiktsskydd och de gör stor skillnad.

Ansiktsskydd är nog den enstaka åtgärd som är mest effektiv om man försöker stoppa smittan, det är bara att titta på vad som hänt i de länder som använder dem jämfört med de länder som inte gör det, där det verkar spåra ur helt.

Alla andra åtgärder borde vara sekundära, men gör såklart sitt i mindre mån. Tegnells svamlande om att man måste vara expert för att ta på sig dem korrekt och använda dem, tyder bara på vilka idioter han anser Svenska folket vara jämfört med Kineserna. Han har dock delvis rätt, Kinas medel IQ är 15 högre än Sveriges.
Citera
2020-03-19, 18:13
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av FarbrorAgge
Experter kritiserar Anders Tegnell i intern mejldiskussion

Kritiken mot Folkhälsomyndigheten och statsepidemiolog Anders Tegnell är betydligt skarpare än vad som tidigare varit känt. Det framgår av en intern mejlkonversation mellan en grupp kända forskare och experter som SVT Nyheter tagit del av.
– Det här är blodigt allvar, säger Fredrik Elgh, docent i virologi till SVT Nyheter under torsdagen.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/experter-kritiserar-anders-tegnell-i-intern-mejltrad-blodigt-allvar

Det vi sagt hela tiden här på Flashback, skandal att vi har bättre koll än ansvariga myndigheter.
Idioten måste sparkas och sen tas hand om, skicka DP på honom, vi på Flashback kan skramla.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av godhetsaposteln
Det är klart att det gör även om utfallet varierar dag från dag. Det är blott brus som försvinner när man drar ut linjen över tid.

En exponentiell ökning innebär att ökningen blir större för varje ökning.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av f30malmo
Det har jag aldrig påstått. Det var någon annan som påstod att vi skulle ha distansundervisning, jag svarade på det.

Då kanske jag feltolkade. Har hänt förut
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sanne
Det var cirka 94 smittade då i Sverige.

https://www.coronakartan.se/tidslinje/

Nej det var det inte. Det var så många bekräftat smittade. Det är något helt annat än faktiskt smittade
Citera
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hobbybonde
Jag får inte ihop det.. Hur kan det gå ihop?
Det går inte ihop, nej.
Citera
2020-03-19, 18:14
Medlem
BigDingDongs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av defenseur
Jag håller med om detta.
...men måste ändå tycka att "vi" gör rätt om vi försöker köpa tid nu. Jag var i Spanien till för mindre än två veckor sedan. Man måste erkänna att utvecklingen i Madrid-området är både snabb och skrämmande.
Absolut är det rätt att försöka vinna tid, däremot kan man ifrågasätta om det är rätt att satsa på att det skall uppstå en flockimmunitet. Om covid-19 fungerar ungefär som herpes kan den som smittats eventuellt drabbas av årliga eller ännu mer frekventa lunginflammationer.
Citera
2020-03-19, 18:14
Medlem
Hobbybondes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LucNN
Vad menar du? Vad går inte ihop?
Samtliga länder som drabbats ligger ju på extremt mkt högre dödstal än så. 1% är ju WHOs gissning, vid adekvat vård. Dvs 50 000 döda. Vilket i sin tur innebär att det kommer vara många hundra tusen svenskar som behöver vård fram till sommaren. Att då svensk sjukvård med kanske 700 IVAplatser skulle klara det kan jag inte förstå.. Jag ser snarare att 1% då är extremt lågt. Snarare blir det 4-5% om sjukvården kraschar. Och 4-5% av halva Sveriges befolkning är in i helvete mkt mer än hans gissning
Citera
2020-03-19, 18:15
Avslutad
Citat:
Citat:
Ursprungligen postat av exceptional
Varför låter man inte typ 20 0000 friska unga människor få Corona och bli immuna? De får gärna jobba i nyckelpositioner och gärna i sjukvården. Helst innan puckeln på hur många sjukvården kan ta emot?

Dels riskerar man gruppens hälsa ,varför tror du det är säkert att man blir immun av att ha covid19 inte säkert helt att man blir immun .rent etiskt fel att genomföra försök mänskliga försöksdjur blir det .
Du är en frivillig försöksperson eller ?
.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in