2020-03-17, 23:16
Medlem
Fris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ParMobil
Vi har varit saktfärdiga med att bygga upp ett system för detta.
Nu hoppas jag när man slängt Dr Tengelles idé om flockimunitet i tunnan, börja planera upp för masstestning. Sen får vi jobba målmedvetet.
Min rädsla är alla jävla idioter som inte tar detta på allvar. Dom kommer göra att detta drar ut på tiden.
Varför ska man testas om man inte har symptom som läkaren behöver hjälp att diagnosticera? Antag att jag som är symptomfri testas. Om det är positivt, vad gör jag då? Om det är negativt, vad gör jag då? Vänligen förklara.

Har du någonsin testats när du har haft en vanlig förkylning?
10-30% av gångerna skulle testet vida att förkylningen orsakades av, tada: ett virus i corona-famljen!
Citera
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ParMobil
Den riktiga förklaringen ligger nog i, överbelastad sjukvård och ett stort mörkertal. Tänk på att lombardiets siffror räknas precis som i Sverige. Endast personer i behov av sjukvård testas.

Det är väl i princip det jag föreslog, eller?

Citat:
Ursprungligen postat av OY
En förklaring kan vara att man har fler intensivvårdskrävande patienter än vad sjukvården klarar av

Mörkertalet är sekundärt, är sjukvården överbelastad så är den, blir väl inte mer eller mindre överbelastad på grund av ett mörkertal?

Italien har ett stort synligt tal, mer än man mäktar med.
Citera
Medlem
TheBusters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haloumi
Enligt Tegnell håller ett svenskt test på att tas fram. Som är klart inom nån vecka. Eventuellt.
Har ni några som kan framställa låt säga 5 miljoner tester?
Här snackade de om ett test samt en app men missade hela inslaget tyvärr.

Utan källa just nu så skall Spanien börja med mass test ASAP
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Anders Tegnell prognos nu i Expressen:

Sverige kommer att ha totalt några hundra döda i Coronavirus.
Peaken blir inom en månad.

Detta är Anders Tegnell prognos, 2020-03-17, klockan 19:12

Länk?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.skalmanski
Man skulle kunna tro att de var svenskar.

Just nu I Lund finns det en Facebookgrupp som förbereder att hålla Valborg i Stadsparken som vanligt.

Fyfan. De skulle ha fått dödstraff i Kina.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av S1CKCUNT
Har fått information av vänner som jobbar på SVT att myndigheterna försöker mörka siffrorna för att inte folk ska få panik. Det är Anders Tegnells försök att lugna befolkningen innan vi får viruset och dör. Har som turligt nog vänner på höga positioner även inom sjukvården som kan bekräfta att varenda sjukhus i Sthlm och Västra götaland är överfulla av patienter med Corona, beakta att de som tas in är personer i riskgruppen. Många som bär på viruset är hemma i sina lägenheter, en del av dessa kommer att dö inom närmsta dagar, majoriteten kommer dock sannolikt klara sig. Faktum är att det ligger människor i sina hem med ett livsfarligt virus utan tillgång till hjälp trots att man har betalt högre skatt än många andra länder.

Ångrar bittert att man röstat för socialdemokratin. Sämre statsminister får man leta efter.

Jag brukar avfärda liknande sådana här kommentarer med att det är konspirationsteorier- men jag kan understryka att allt du säger tyvärr stämmer.
(Att du som "sickcunt" röstat på sossarna är förresten oförlåtligt- hoppas du lärt dig din läxa nu)
Citera
2020-03-17, 23:17
Medlem
MikeHanlons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Internetkrigaren1
Jag förstår inte poängen med att jämföra ett SARS-virus med spanska sjukan.

Notera även detta: a 2007 analysis of medical journals from the period of the pandemic[12][13] found that the viral infection was no more aggressive than previous influenza strains. Instead, malnourishment, overcrowded medical camps and hospitals, and poor hygiene promoted bacterial superinfection. This superinfection killed most of the victims, typically after a somewhat prolonged death bed.[14][15]

Folk glömmer lätt hur världen (och Sverige) såg ut 1918-1920.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Heterde
Influensan går varje år, ca 300k stryker med i världen årligen av just detta. Allt flyter ändå på år efter år..
Nu Corona..Hela världen stängs ner pga detta virus. Vad exakt är det som inte stämmer?? Måste ju vara något mer extremt än just de vi får veta?

Visst är det så!
Någonting annat pågår bakom kulissen.
Det kan vara nu hell breaks lose.
Tankar bilarna fullt imorn, fyller på med gas, mat o ammunition.
En rånvåg kommer skölja över sverige.
Förbereder mig på det värsta..
Dock alls inte oroad.
Citera
Medlem
NeoVains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av outback4
Drabbas av ja..men dör inte av det. Som en otrevlig men ofarlig lunginflammation är för dem som inte har underliggande sjukdomar, t ex många bögar dog i lunginflammation pga så svagt immunförsvar,
en stark frisk person som får lunginflammation dör inte av det.

Även en "vanlig" lunginflammation är alltifrån ofarlig. Den är direkt dödlig utan vård, och även om man överlever så ger den ofta bestående men i form av skadade lungor, åtminstone nedsatt lungkapacitet, men även hjärnskador pg.a syrebrist kan uppkomma.

COVID-19 lunginflammation är värre.
Citera
2020-03-17, 23:18
Medlem
Haloumis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IAmAMisanthropic
Eh, jo. De har ju knappt testat alls. Kommer dra igång nu först, och givetvis kommer de inte kunna testa alla.
Men berätta gärna hur du anser att svensk sjukvård ska kunna testa säg 2,5 miljoner människor?

2,5 miljoner människor?! Fan, har jag ens nämnt att så många ska testas?

Jag vet däremot personer med andnöd och feber med torrhosta som åkt in på akuten men ej fått ett Corona test. Jag tycker man kan börja där. Folk som söker vård ska testas. Inte ens det gör man idag.
Citera
2020-03-17, 23:19
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MikeHanlon
Man ska ha i åtanke att inget pandemiskt virus fått en andra våg som var värre än den första sedan spanskan inträffade.

Hur det nu var möjligt. Jag har läst om spanskan för länge sedan men är inte medicinskt utbildad. En enkel förklaring skulle uppskattas.
Citera
2020-03-17, 23:19
Medlem
Vasterass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MikeHanlon
Man ska ha i åtanke att inget pandemiskt virus fått en andra våg som var värre än den första sedan spanskan inträffade.

Det är en väldigt bra förhoppning, men det bryter emot evolutions-principen/ eller inte.
Om viruset eskalerar, vilket det gör nu så kan vi samtidigt få en starkare mutation, inte kul.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in