2020-03-19, 18:07
Medlem
Jofs avatar
Vi vet ännu inte hur dödlig corona är. Vi vet bara hur många avlidna som är smittade av corona.
Citera
Medlem
sannes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av painkiler
Så vi följer inte dom när vi testar så mycket det går??

Ja om vi gjorde det (testade så mycket vi kunde). Testkitten är slut, så vi testar inom särskilda sjukhus (sentinelprovtagningen), de som kommer in på sjukhus, och vissa äldre på äldreboende.

https://www.folkhalsomyndigheten.se/smittskydd-beredskap/overvakning-och-rapportering/sentinelovervakning/
Citera
Medlem
Sooks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Det tar i genomsnitt ca 14/16 dygn från insjuknande till död. Hur många konstaterade fall hade vi för två veckor sedan? Det är nämligen dom som avlider nu. Samt hur såg den populationen ut då som då främst insjuknade?

Joo det var i huvudsak skidturister hemkomna från Italien. Det klientelet utgör inte precis ett tvärsnitt ur populationen och där lär dödligheten bli låg.

De som senare smittas kommer i större utsträckning vara representativa för populationen i sin helhet och då kommer också dödligheten att öka.
Ditt resonemang faller lite på det faktum att de som dött varit 80 plus många gånger. Tror du det är skidturister?
Citera
Medlem
Citat:
Ge mig en källa på det är du snäll

https://www.sciencenewsforstudents.org/article/coronavirus-most-contagious-before-and-right-after-symptoms-emerge

Forskning från Kina visar också att 80% av de smittade antas vara smittade av andra som inte hade några symtom än, eller bara milda symptom.

Man skulle kunna tro att detta var vanlig kunskap nu, men kanskje inte i Sverige ?
Citera
2020-03-19, 18:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Woozah
Absolut inte. Vi följer inte det WHO's riktlinjer. Men det är ju precis som du säger, eftersom Sverige verkar vara allmänt efterblivet så har vi inte kapacitet för något, än mindre ett nytt virus. Så att vi testade bara ett hundratal i början har varken gjort till eller från i detta fall.

Och rimligtvis är det bättre att vi testar som vi gör nu eftersom vi inte ens har kapacitet för det. Frågan är ju bara varför vi accepterar att vi är så urusla på förberedelse gång på gång på gång.

smittspårningen är väldigt effektivt och har givetvis hjälpt oss så läget inte är ännu värre.

Alla sjukhus just nu jobbar för att få igång egna tester så läget blir bara bättre och bättre vad gäller våran kapacitet...
Citera
Medlem
Vasterass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Idiotsverige
Italien kommer ha fler döda än Kina nu efter dagens uppdatering, och ligger därmed på första plats över antalet döda i världen.

Usa spurtar och går snart om Tyskland, med 2000 nya fall bara idag..

Vi tittar just nu på siffrorna, men reella åtgärder sker inte.

Detta är typexempel mellan ett ickefungerande samhälle och personligt agerande.

Personligen så kan man använda ansiktsskydd och de gör stor skillnad.
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av defenseur
Den här gången kommer man nog att vara beredd att ta risker (misstänker jag).
På gott och ont!

När tror du dom kommer börja testa på människor?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gabrielle2
Professorn och smittskyddsexperten Johan Giesecke tror att fler tusen svenskar kommer att dö och att halva befolkningen kommer att ha smittas före sommaren.
Källa Expressen.

Då uppnår vi nästan flockimmunitet innan sommaren. Antal döda verkar vara helt OK. Några tusen säger han enligt artikeln. Det skulle innebära runt 1-2 procents överdödlighet i Sverige.
Citera
Medlem
Citat:
Ja men det finns att andra personer som är ännu viktigare att testa just nu och det är dom som ska prioriteras.

Tills dess for man lösa problemet genom att alla som har symptom ska agera som att dom har corona.

och det är det absolut bästa sättet att hantera denna kris på just nu.
Helt fel. Sverige kan ha hundratusentals smittade
Citat:
Tegnell: Mer än 100 000 svenskar kan vara coronasmittade
+
Hade sverige testat misstänkta hade det inte varit så många. Hur många är det nästa månad? 500000? Nästa år? 2 miljoner?
Citera
Medlem
Hobbybondes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haloumi
Jag tror vi ska vara försiktiga med att jämföra med spanska sjukan. Av flera skäl. (Drabbade yngre, sjukvården har kommit långt efter dess osv)
Som läget ser ut nu är det ju skitsamma hur långt vården kommit. Om 3-4 veckor så kommer det ju bara finnas plats för en bråkdel ändå. Och utan vård är det ju inte så intressant hur bra vården är
Citera
Medlem
seaworthys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av butterfly9797
Jag som är ung och frisk. Hur stor är risken att jag dör om jag får viruset?

Obefintlig. Men är du dum i huvudet och röker som dom flesta kinesiska snubbar och sydeuropéer så kan det säkert bli en jobbig historia.
Citera
2020-03-19, 18:09
Medlem
Soterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trazke
När tror du dom kommer börja testa på människor?

Det är väl redan igång, tror jag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in