2020-03-19, 17:58
Medlem
Idiotsveriges avatar
Italien kommer ha fler döda än Kina nu efter dagens uppdatering, och ligger därmed på första plats över antalet döda i världen.

Usa spurtar och går snart om Tyskland, med 2000 nya fall bara idag..
Citera
2020-03-19, 17:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av godhetsaposteln
Jag gillar dom siffrorna inte alls. Jag vill se att karantän/lockdown av lombardiet har effekt. Att antalet döda fortsätter öka exponentiellt är ju bara resultatet av fler insjuknade.

Det ökar ju inte exponentiellt om det är färre som dog idag än igår.
Citera
Medlem
Haloumis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HG
Man tror väl med nya regler att man kommer att få mindre smittade. Dock vet vi från tidigare pandemier som spanska sjukan att det handlar i slutändan om 1 till 2 procent i dödsfall. Med denna siffra blir antalet dödsfall i Finland någonstans mellan 50000-100000 individer.
Du får tänka på att det är lång väg innan vi har ett vaccin.

Jag tror vi ska vara försiktiga med att jämföra med spanska sjukan. Av flera skäl. (Drabbade yngre, sjukvården har kommit långt efter dess osv)
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kurt7777
Ved symptom, är det för sent, man smittar redan flere dagar för symptomen kommer.

Ge mig en källa på det är du snäll
Citera
2020-03-19, 18:00
Medlem
Lost.Villains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gabrielle2
Professorn och smittskyddsexperten Johan Giesecke tror att fler tusen svenskar kommer att dö och att halva befolkningen kommer att ha smittas före sommaren.
Källa Expressen.

Ja, alltså även Finlands experter tror på minst 1 miljon smittade innan krisen dött ut. Då kommer de ha minst 10 000 döda och vi troligtvis det dubbla. Dock tror jag det tar längre tid än innan sommaren, kanske till September.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Idiotsverige
Det finns många liknande exempel ifrån andra länder, bland annat Japan. Men det är klart man ska ifrågasätta allt, det betyder dock inte att det behöver finnas några meriter i frågasättandena.

Men snälla fokusera på helheten istället för undantagen. Det var ett case i japan: en kvinna. Även detta ifrågasätts eftersom man menade att kvinnan hade låga virusnivåer som första testet inte fångades upp. Märk väl jag är ingen självutnämnd virusexpert som flera i tråden utan hänvisar till vad experter säger.

Du verkar tillhöra skaran som ifrågasätter experterna. Vad är din kompetens? Pandemiexpert?
Citera
Medlem
HGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haloumi
Jag tror 45-60 personer. Även om du inte ställde frågan till mig.

Personligen tror jag att Landstinget och FHM kommer att mörka dödstal. De kommer att skriva andra dödsorsaker. Har man cancer och drabbas av COVID-19, så kommer det att stå cancer som officiell dödsorsak på dödsintyget.
Allt för att myndigheternas felaktiga beslut skall skyddas.
Citera
2020-03-19, 18:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haddock93
Skulle inte förvåna mig om det du säger stämmer men det lär bli svårt att dölja massdöd när internet finns.

Har inte påstått att de kommer att kunna dölja massdöd även om det är fullt möjligt för en stat att göra det. Många av dödsfallen kommer inte tillskrivas Corona utan andra sjukdomar, självmord eller liknande.
Citera
Medlem
Asmodeusvults avatar
Nytt webbverktyg.

”This web application serves as a planning tool for COVID-19 outbreaks in communities across the world. It implements a simple SIR (Susceptible-Infected-Recovered) model with additional categories for individuals exposed to the virus that are not yet infectious, severely sick people in need of hospitalization, people in critical condition, and a fatal category.”

https://neherlab.org/covid19/
Citera
Medlem
LucNNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HG
Personligen tror jag att Landstinget och FHM kommer att mörka dödstal. De kommer att skriva andra dödsorsaker. Har man cancer och drabbas av COVID-19, så kommer det att stå cancer som officiell dödsorsak på dödsintyget.
Allt för att myndigheternas felaktiga beslut skall skyddas.

Med vilket syfte, ursäkta mig?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Siegfrid
I WHOs rapport framgår det att de lyckades spåra alla personer i alla smittkejdor. Vill inte tänka på hur det gick till. Att ha en välorganiserad övervakningsstat hjälper till.

Kina hade 1800 team, med åtminstone 5 personer på varje team, som endast drev smittspårning.
Alla som var smittada blev intervjuad, alle dom hade varit i kontakt med, blev testade, och alla som var positiva, symptom eller ej, blev snabbt isolerad, dom flesta på sjukhus.

Så klarada dom 100% smittspårning.
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av defenseur
Det är väl ungefär det de har gjort i Tyskland?
De testade ett antal (vet inte exakt hur många) gamla vacciner, och hade till slut två kvar som fungerar specifik för denna nya virusvariant, och har hittills hunnit så långt i test-proceduren att de har återinfekterat rhesusapor med "skyhöga" virusdoser (en miljon så mycket som krävs för att bli smittad).

På dem bet vaccinet. De blev inte smittade av dessa stora doser.

Men ytterligare tester krävs.

Men när det kommer till befintligt vaccin så borde väl biverkningar osv redan vara utrett?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in