Citat:
Ursprungligen postat av
Anders-Tegnell
Jag vet inte, men jag TROR, att AT har haft full koll sedan dag ett eller i alla fall innan Sverige fick sitt första fall. Han har förstått vart det här brakar, och i hans uträkningar är detta den bästa vägen att gå, både ekonomiskt som funktionellt.
Man kan diskutera uppriktigheten och den kommunikativa förmågan, men AT är ingen psykopat som vill svenska befolkningen illa, snarare tvärt om ihop med ett ekonomiskt perspektiv. Sen att han inte råkar vara den mest charmiga och kameravänliga personen är otur för honom och FHM.
AT är känslokall, och känslokalla människor tar oftast mer rationella beslut än om man agerar på känslor och gärna i kombination med att fiska röster (politiker). AT och FHM har förstått sedan länge att det inte går att stoppa denna smitta. Så det mest ekonomiska och skyddandet av äldre är att låta befolkningen få flockimmunitet. Men en normalbegåvad individ förstår att det är oerhört svårt att stå i TV-rutan och be folk inte vara rädda och bara omfamna sjukdomen den dagen den söker sig ner i just din kropp. Det skulle få folk att "rasa" på riktigt.
Vilket alternativ är kvar? Att inte vara helt ärlig men ändå ha goda intentioner. Men vad händer då? Jo, vissa människor genomskådar (eller misstror utan att helt genomskådat) och därför existerar sådana här trådar.
Allt handlar om psykologi.
(Det man däremot KAN kritisera makthavare för är den urusla beredskapen och svensk sjukvård, med tanke på de extrema skatterna vi har. Vart pengarna istället gått är också en intressant fråga, men passar bättre i en helt annan tråd.)
Citat:
Ursprungligen postat av
BenjiW
Jag håller inte med dig om den analysen.
Vad jag ser är en narcissist som inte tål att bli emotsagd. En chef, en samordnare som omger sig med ja-sägare, vilka uppenbarligen kommer med dåliga råd. Såg du hur han snäste av Rocklöv i aktuellt? Hur han drog till med att 'isolation' minsann inte hade fungerat i Italien (för att det sattes in försent, förstår vi andra, inte för att metoden inte fungerar för att stoppa spridning). Han sade det med ett hånleende. I stunden var det viktigare för inom att vinna, kosta vad det kosta ville. Vad får en människa att göra bort sig i TV i en så allvarlig fråga?
Narcissism drivs av skam; av en i grunden usel självkänsla. När Rocklöv påminde Tegnell om att hela världen övergett Tegnells spår, kände sig Tegnell underminerad och i ett ögonblick av 'narcissistic rage'
drämde han till med den italienska tragedin som utspelar sig nu.
Tegnell föddes inte ond en dag för 63 år sedan. Men det hindrar inte att han är beredd att offra dig och mig innan han erkänner att han har fel och att Sverige behöver byta strategi.
Jag håller däremot med dig att han verkar befinna sig inom det narcissistisk spektret (om det nu finns ett spektra inom narcissism haha). Det är hans och FHM handikapp.
Jag har inte gjort en sammanställning men han känns hela tiden som han är steget efter. Men inte genom okunskap, utan genom en medveten strategi. Det är min känsla bara och bekräftas då och då av andra på flashback som postar sammanställningar.
Min poäng med AT är att jag betvivlar inte att han är intellektuell. Intellektuella brukar sällan agera irrationellt och känslomässigt. Däremot är intellektuella sällan lika bra på att agera i hastigt uppkomna och stressiga situationer där man inte hinner analysera material och situation. AT är alltså motsatsen till en jägare i stenåldersgrottan som måste agera mot ett rovdjur. Med det sagt tror jag ändock på att han vet vad han gör. Jag håller också med om att han är arrogant, det är ganska lätt att läsa av i de intervjuer han gör. Undantaget var dagens presskonferens där det nästan kändes som att han gick på valium.
Ett konkret och enkelt exempel är FHM oförmåga att förklara att FFP3 andningsskydd faktiskt skyddar till skillnad mot munskydd (tänk tandläkare), och i kombination med skyddsglasögon OCH god handhygien är man mycket mycket bättre skyddad än utan något av detta. Det som däremot krävs är rätt användning av skyddsutrusningen. Hur det sätts på, hur det används, hur det kasseras. Sedan finns det engångs och återanvändningsbara. Det finns dessutom med andningsventil och tre olika klasser. Allt detta känner FHM till. Andningsskydden som är på väg till Sverige som regeringen så stolt presenterade idag, går i normala fall att köpa i vanliga affärer, från Jula, Clas Ohlson till Byggmax, Bauhaus och K-rauta. Allt detta känner FHM till. Det de däremot gör är att förenkla för den stora massan. De ser komplexiteten att instruera och förklara och gör en bedömning att det är bättre att bara köra på linjen att andningsskydden inte hjälper. Se detta även i kombination att man vill undvika hamstring och kaos och helst fördela skydden till sjukvården. Så varför tjatar de om att tvätta händerna hela tiden? För att det hjälper, är billigt OCH är enkelt av den stora massan att förstå och genomföra på rätt sätt.
Du kanske har rätt att han bara är ett narcissistiskt stolpskott. Det kan vara så. Men förklaringen känns ändå lite för enkel. Någon politiker eller annan i hans omgivning (förutom motståndare som Björn Olsen och andra) borde ha genomskådat honom för längesedan. För NÅGON politiker måste ändå vara så pass intellektuell och insatt och ha mandat att säga ifrån.
Jag tror allt är avvägt och den inslagna vägen är det FHM/AT/myndigheter tror är det som är bäst för ekonomin och den enskilde individen. Ur ett psykologiskt perspektiv är denna epidemi väldigt intressant. Hur länder, kulturer och makthavare agerar olika utifrån olika perspektiv.
Vi i Sverige går mot flockimmunitet vare sig den enskilde medborgaren vill det eller inte. Kalla det diktatur, psykopati eller vad som helst. Men det är kalkylerat.