2020-03-19, 13:16
Medlem
Asmodeusvults avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blueberrycake
Förre ministern Odenberg riktar skarp kritik mot att Regeringen lyssnar så blint på Tegnelloch FHM:

"– Regeringen är ju ingen jävla brevlåda som bara expedierar råden från myndigheter. Utan det är klart att man måste göra en politisk bedömning, säger Odenberg."
Artikeln;
https://www.altinget.se/rikspolitik/artikel/myndigheter-i-forarsatet-for-svensk-coronapolitik
Citera
2020-03-19, 14:20
Medlem
Spanien: 30 procent fler döda på ett dygn
Spanien: 3.431 nya smittade på ett dygn.

Sverige: 1.423 bekräftade Corona-fall. 10 döda. 35 IVA-placerade.

Tidigast söndag/måndag kommer det smälla till i Sverige. Om 1-2 veckor blir det fullt kaos.

Hur var det nu igen Tegnell med ditt uttalande om att "Smittan kommer aldrig till Sverige", och "Absolut ingen risk att smittan sprids i Sverige".
Citera
2020-03-19, 14:31
Medlem
Seppo1337s avatar
Hahaha! Nu står alltså Tegnell och säger att "vi tittar på att trappa upp testingen" efter reportern poängterat att WHO fortsatt (som dom gjort sedan dag 1) propagerat för att testa så mycket som bara möjligt, samt att Storbritannien nu ändrat sin strategi till att istället skruva upp deras tester till max.

FHM och Tegnell kommer ses tillbaka på som ett av Sveriges absolut största misslyckande i modern tid.
Citera
2020-03-19, 14:47
Medlem
"Folkhälsomyndigheten räknar med en betydande ökning av antalet smittade i Stockholm under de närmaste dagarna."

Polletten börjar trilla ner,även för Tegnell och FHM.

Man börjar sakta inse allvaret. Cirka 24 dagar för sent. Cirka 15 dagar efter sina europeiska kollegor.
Citera
2020-03-19, 14:48
Medlem
EricssonAnders69s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blueberrycake
Spanien: 30 procent fler döda på ett dygn
Spanien: 3.431 nya smittade på ett dygn.

Sverige: 1.423 bekräftade Corona-fall. 10 döda. 35 IVA-placerade.

Tidigast söndag/måndag kommer det smälla till i Sverige. Om 1-2 veckor blir det fullt kaos.

Hur var det nu igen Tegnell med ditt uttalande om att "Smittan kommer aldrig till Sverige", och "Absolut ingen risk att smittan sprids i Sverige".
Ja, plus att han sa för en vecka sedan att vi har sett toppen eftersom importfallen var hanterade och intern spridning inte fanns.
Citera
2020-03-19, 15:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av priffe
Läs själv, knallkork. Sverige och UK gör ungefär samma sak.
"Two fundamental strategies are possible: (a) mitigation, which focuses on slowing but not necessarily
stopping epidemic spread – reducing peak healthcare demand while protecting those most at risk of
severe disease from infection, and (b) suppression, which aims to reverse epidemic growth, reducing
case numbers to low levels and maintaining that situation indefinitely. Each policy has major
challenges.
We find that that optimal mitigation policies (combining home isolation of suspect cases,
home quarantine of those living in the same household as suspect cases, and social distancing of the
elderly and others at most risk of severe disease) might reduce peak healthcare demand by 2/3 and
deaths by half. However, the resulting mitigated epidemic would still likely result in hundreds of
thousands of deaths and health systems (most notably intensive care units) being overwhelmed many
times over. For countries able to achieve it, this leaves suppression as the preferred policy option.
We show that in the UK and US context, suppression will minimally require a combination of social
distancing of the entire population, home isolation of cases and household quarantine of their family
members. This may need to be supplemented by school and university closures, though it should be
recognised that such closures may have negative impacts on health systems due to increased
absenteeism. The major challenge of suppression is that this type of intensive intervention package –
or something equivalently effective at reducing transmission – will need to be maintained until a
vaccine becomes available (potentially 18 months or more) – given that we predict that transmission
will quickly rebound if interventions are relaxed. We show that intermittent social distancing –
triggered by trends in disease surveillance – may allow interventions to be relaxed temporarily in
relative short time windows, but measures will need to be reintroduced if or when case numbers
rebound. Last, while experience in China and now South Korea show that suppression is possible in
the short term, it remains to be seen whether it is possible long-term, and whether the social and
economic costs of the interventions adopted thus far can be reduced."

Det du fetar säger ingenting? "Mitigation" fungerar bara om sjukvården pallar det. Sverige har 4e lägst antal sjukplatser av alla OECD-länder (typ Colombia, Sydafrika & liknande länder efter sig). Så Sverige klarar absolut inte av det. Ja, det är inte säkert att "suppression" fungerar. Jag har inte sagt någonting annat. Men det är det enda alternativet enligt studien..

Om du inte förstår vad jag skriver, läs denna sammanfattning https://twitter.com/jeremycyoung/status/1239975682643357696?s=19

Mitigation, som är det som Sverige håller på med (bara titta ut på stan, folk överallt), är inte ett alternativ enligt studien. Det resulterar i bästa fall i 50% döda av maxutfallet (90k eller så i Sveriges fall)
Senast redigerad av Jeff-Carling 2020-03-19 kl. 15:44.
Citera
2020-03-19, 16:52
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av jultomtenbrannupp
Vad menar du med pedagogisk utmaning? Vilka saker har man gjort som går emot folks intuitiva känsla? Vad menar du med samhällsekonomiska och sociala konsekvenser? Vilka är det som är oroligast enligt dig? Vad grundar du åsikten om att dessa inte verkar väga in den typen av konsekvenser på? Varför kan du förstå att man inte har tid att ta den diskussionen i media? Vad är media i detta sammanhang? TV? Tidningar?

Du svarar på ett gammalt inlägg, så jag vet inte hur aktuellt det är nu.

Pedagogisk utmaning får du räkna ut själv vad jag menar.

Det handlar väl inte om att man gjort saker som går emot folks intuitiva uppfattning, utan att man inte har gjort saker som folks intuitiva uppfattning säger att man borde göra, som att stänga ner skolor. Att man avvaktar vilket är ett svårare beslut än att falla efter för opinionen.

”De som är oroligast” syftade på de mest kritiska/oroliga rösterna på Flashback. Det är uppenbart av hur de skriver att de inte väger in samhällseffekter eftersom de enbart fokuserar på risken för dödsfall och inte nämner samhällseffekterna.

Media är massmedia, så precis som du säger i TV, dagspress och liknande. Att man inte kan gå in på detaljer i media (om exempelvis vad forskningen säger) beror på att det inte finns utrymme för det i media, och att det sannolikt inte är medialt intressant att gå ner på sådan detaljnivå (folk skulle inte orka titta). Sedan tror jag att FHM måste prioritera sitt uppdrag, så de har inte tid att sitta i tv-soffor.

Med samhällsekonomiska och sociala konsekvenser menade jag arbetslöshet, företag som går i konkurs, minskade skatteintäkter, minskad produktion av varor och tjänster, och följdeffekter av det, exempelvis social utslagning, att människor inte kan amortera sina bostäder och liknande.
Citera
2020-03-19, 16:55
Medlem
AldrigMeraMagalufs avatar
I går intervjuades Tegnell i teve (antagligen SVT) och sa att han inte trodde att det skulle bli någon större ökning av fall i helgen. Jag hade inte möjlighet att spela in uttalandet då och kan nu inte finna intervjun. Är det någon som har en länk?
Citera
2020-03-19, 16:59
Medlem
Pojkekorvs avatar
https://ourworldindata.org/grapher/covid19-tests-per-million-people

Enligt denna statistik så testar Sverige 7:e flest personer per capita i världen som man ska tro statistiken.
1, Förenade Arabemiraten
2, Island
3, Sydkorea
4, Norge
5, Kina
6, Italien
7, Sverige
Citera
2020-03-19, 17:06
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av jultomtenbrannupp
Varför tror du han har en poäng? Vad menar du med "kunnat vara"? Varför tror du inte vi har en okuntrollerad smittspridning? Har du forskat i ämnet? Varför tror du att majoriteten av fallen är folk som fått smittan utomlamds? Hur vet du att han nämner ansiktsmasker? Varför skulle det vara socialstyrelsens ansvar? vad exakt är det som behövs? Kan du definera vad du menar med lager i detta fall? Varför tror du att regionerna/landstingen håller utrustningen?

Jag har inte forskat i epidemiologi. När jag skrev att vi inte hade okontrollerad smittspridning så hade vi inte det enligt FHM och ingen annan auktoritet påstod det. Läget är uppenbarligen annorlunda nu. Det är Socialstyrelsens ansvar att samordna beredskapen, läs myndighetens hemsida jag länkade till och myndighetens instruktion.

Jag behöver inte definiera exakt vilken utrustning som behövs för beredskapen. Det saknade betydelse för min poäng. Inte heller behöver jag definiera vad som är ”lager”. Läs på om vad landsting/regioner ansvarar för så behöver du inte ställa tramsiga frågor.
Citera
2020-03-19, 18:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anders-Tegnell
Jag vet inte, men jag TROR, att AT har haft full koll sedan dag ett eller i alla fall innan Sverige fick sitt första fall. Han har förstått vart det här brakar, och i hans uträkningar är detta den bästa vägen att gå, både ekonomiskt som funktionellt.

Man kan diskutera uppriktigheten och den kommunikativa förmågan, men AT är ingen psykopat som vill svenska befolkningen illa, snarare tvärt om ihop med ett ekonomiskt perspektiv. Sen att han inte råkar vara den mest charmiga och kameravänliga personen är otur för honom och FHM.

AT är känslokall, och känslokalla människor tar oftast mer rationella beslut än om man agerar på känslor och gärna i kombination med att fiska röster (politiker). AT och FHM har förstått sedan länge att det inte går att stoppa denna smitta. Så det mest ekonomiska och skyddandet av äldre är att låta befolkningen få flockimmunitet. Men en normalbegåvad individ förstår att det är oerhört svårt att stå i TV-rutan och be folk inte vara rädda och bara omfamna sjukdomen den dagen den söker sig ner i just din kropp. Det skulle få folk att "rasa" på riktigt.

Vilket alternativ är kvar? Att inte vara helt ärlig men ändå ha goda intentioner. Men vad händer då? Jo, vissa människor genomskådar (eller misstror utan att helt genomskådat) och därför existerar sådana här trådar.

Allt handlar om psykologi.

(Det man däremot KAN kritisera makthavare för är den urusla beredskapen och svensk sjukvård, med tanke på de extrema skatterna vi har. Vart pengarna istället gått är också en intressant fråga, men passar bättre i en helt annan tråd.)

Citat:
Ursprungligen postat av BenjiW
Jag håller inte med dig om den analysen.

Vad jag ser är en narcissist som inte tål att bli emotsagd. En chef, en samordnare som omger sig med ja-sägare, vilka uppenbarligen kommer med dåliga råd. Såg du hur han snäste av Rocklöv i aktuellt? Hur han drog till med att 'isolation' minsann inte hade fungerat i Italien (för att det sattes in försent, förstår vi andra, inte för att metoden inte fungerar för att stoppa spridning). Han sade det med ett hånleende. I stunden var det viktigare för inom att vinna, kosta vad det kosta ville. Vad får en människa att göra bort sig i TV i en så allvarlig fråga?
Narcissism drivs av skam; av en i grunden usel självkänsla. När Rocklöv påminde Tegnell om att hela världen övergett Tegnells spår, kände sig Tegnell underminerad och i ett ögonblick av 'narcissistic rage'
drämde han till med den italienska tragedin som utspelar sig nu.

Tegnell föddes inte ond en dag för 63 år sedan. Men det hindrar inte att han är beredd att offra dig och mig innan han erkänner att han har fel och att Sverige behöver byta strategi.

Jag håller däremot med dig att han verkar befinna sig inom det narcissistisk spektret (om det nu finns ett spektra inom narcissism haha). Det är hans och FHM handikapp.

Jag har inte gjort en sammanställning men han känns hela tiden som han är steget efter. Men inte genom okunskap, utan genom en medveten strategi. Det är min känsla bara och bekräftas då och då av andra på flashback som postar sammanställningar.

Min poäng med AT är att jag betvivlar inte att han är intellektuell. Intellektuella brukar sällan agera irrationellt och känslomässigt. Däremot är intellektuella sällan lika bra på att agera i hastigt uppkomna och stressiga situationer där man inte hinner analysera material och situation. AT är alltså motsatsen till en jägare i stenåldersgrottan som måste agera mot ett rovdjur. Med det sagt tror jag ändock på att han vet vad han gör. Jag håller också med om att han är arrogant, det är ganska lätt att läsa av i de intervjuer han gör. Undantaget var dagens presskonferens där det nästan kändes som att han gick på valium.

Ett konkret och enkelt exempel är FHM oförmåga att förklara att FFP3 andningsskydd faktiskt skyddar till skillnad mot munskydd (tänk tandläkare), och i kombination med skyddsglasögon OCH god handhygien är man mycket mycket bättre skyddad än utan något av detta. Det som däremot krävs är rätt användning av skyddsutrusningen. Hur det sätts på, hur det används, hur det kasseras. Sedan finns det engångs och återanvändningsbara. Det finns dessutom med andningsventil och tre olika klasser. Allt detta känner FHM till. Andningsskydden som är på väg till Sverige som regeringen så stolt presenterade idag, går i normala fall att köpa i vanliga affärer, från Jula, Clas Ohlson till Byggmax, Bauhaus och K-rauta. Allt detta känner FHM till. Det de däremot gör är att förenkla för den stora massan. De ser komplexiteten att instruera och förklara och gör en bedömning att det är bättre att bara köra på linjen att andningsskydden inte hjälper. Se detta även i kombination att man vill undvika hamstring och kaos och helst fördela skydden till sjukvården. Så varför tjatar de om att tvätta händerna hela tiden? För att det hjälper, är billigt OCH är enkelt av den stora massan att förstå och genomföra på rätt sätt.

Du kanske har rätt att han bara är ett narcissistiskt stolpskott. Det kan vara så. Men förklaringen känns ändå lite för enkel. Någon politiker eller annan i hans omgivning (förutom motståndare som Björn Olsen och andra) borde ha genomskådat honom för längesedan. För NÅGON politiker måste ändå vara så pass intellektuell och insatt och ha mandat att säga ifrån.

Jag tror allt är avvägt och den inslagna vägen är det FHM/AT/myndigheter tror är det som är bäst för ekonomin och den enskilde individen. Ur ett psykologiskt perspektiv är denna epidemi väldigt intressant. Hur länder, kulturer och makthavare agerar olika utifrån olika perspektiv.

Vi i Sverige går mot flockimmunitet vare sig den enskilde medborgaren vill det eller inte. Kalla det diktatur, psykopati eller vad som helst. Men det är kalkylerat.
Senast redigerad av Anders-Tegnell 2020-03-19 kl. 18:33.
Citera
2020-03-19, 18:23
Medlem
pazeras avatar
Anders Tegnell har gjort ett bra jobb. Han är ingen siare utan bygger på den fakta som finns. Jag är nöjd med instasten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in