Drar till med denna fantastiska Tegnell-text:
– Om du tittar på den svenska kurvan under de sista två veckorna så har vi haft en sakta successiv stigning, inte alls på det sätt man såg i Spanien eller Italien där det gick upp väldigt fort under de första veckorna. Vi får se om den trenden fortsätter, men så här långt tycker jag det känns hoppfullt. Jag tycker vi behöver lite hoppfulla signaler också, säger Tegnell.
Han fortsätter:
– Just nu tycker jag att det finns hel del som talar för att vi följer den här lite mer flacka kurvan över tid. Vi hoppas och håller tummarna för att det kommer fortsätta att vara så. Det är pressat i Stockholm men det finns kapacitet kvar och dessutom kapacitet kvar i resten av landet
– Har jag rätt, och det hoppas jag att jag har, så kommer det betyda att vår sjukvård får betydligt lindrigare situation än vad man hade haft om vi fått en brant kurva som man fick i Italien och Spanien.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...-det-hoppfullt
Enda problemet med texten är att Sveriges dödskurva verkar ligger ungefär mitt emellan Italiens och Spaniens
Är det något FHMs 500 experter, Tegnell och resten av Regimen vet som inte vi kan utläsa från officiella dödstal?
Visst, rimligen vet de någonting. Men i detta fall verkar den troligare förklaringen vara att deras samlade analytiska förmåga är ytterst bristfällig.
Ett problem är att det finns noll anledning för någon att köpa uttalandet rakt av, det är inte underbyggt av några fakta eller en logisk tankegång. Dessutom är det i motsatsförhållande till de möjliga slutsatser som gemene svensk kan dra från tillgängliga data. Det medför att han borde försvara uttalandet, eller åtminstone ursäkta sig för att han inte försvarar det.
Det gör han inte, vilket indikerar att han inte ens förstår att hans uttalande framstår som ologiskt, vilket i sin tur indikerar undermåligt logiskt tänkande. Och eftersom han är högt uppsatt kan man anta att hans oförmåga troligen genomsyrar hela organisationen.