2020-03-27, 21:48
Medlem
knasen79s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hobb
Inte helt omöjligt, men än så länge har han mest haft fel.

Vad tycker du vore ett bra resultat för Sverige? Vilket värde bör vi slå för att vi ska anse att Tegnell gjorde rätt?

Det unika med Sverige i hanteringen av pandemin är inte att vi är mindre restriktiva utan att besluten fattas av expertisen istället för av politikerna.
Citera
2020-03-27, 21:50
Medlem
Drar till med denna fantastiska Tegnell-text:

– Om du tittar på den svenska kurvan under de sista två veckorna så har vi haft en sakta successiv stigning, inte alls på det sätt man såg i Spanien eller Italien där det gick upp väldigt fort under de första veckorna. Vi får se om den trenden fortsätter, men så här långt tycker jag det känns hoppfullt. Jag tycker vi behöver lite hoppfulla signaler också, säger Tegnell.

Han fortsätter:

– Just nu tycker jag att det finns hel del som talar för att vi följer den här lite mer flacka kurvan över tid. Vi hoppas och håller tummarna för att det kommer fortsätta att vara så. Det är pressat i Stockholm men det finns kapacitet kvar och dessutom kapacitet kvar i resten av landet

– Har jag rätt, och det hoppas jag att jag har, så kommer det betyda att vår sjukvård får betydligt lindrigare situation än vad man hade haft om vi fått en brant kurva som man fick i Italien och Spanien.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...-det-hoppfullt

Enda problemet med texten är att Sveriges dödskurva verkar ligger ungefär mitt emellan Italiens och Spaniens

Är det något FHMs 500 experter, Tegnell och resten av Regimen vet som inte vi kan utläsa från officiella dödstal?
Visst, rimligen vet de någonting. Men i detta fall verkar den troligare förklaringen vara att deras samlade analytiska förmåga är ytterst bristfällig.

Ett problem är att det finns noll anledning för någon att köpa uttalandet rakt av, det är inte underbyggt av några fakta eller en logisk tankegång. Dessutom är det i motsatsförhållande till de möjliga slutsatser som gemene svensk kan dra från tillgängliga data. Det medför att han borde försvara uttalandet, eller åtminstone ursäkta sig för att han inte försvarar det.
Det gör han inte, vilket indikerar att han inte ens förstår att hans uttalande framstår som ologiskt, vilket i sin tur indikerar undermåligt logiskt tänkande. Och eftersom han är högt uppsatt kan man anta att hans oförmåga troligen genomsyrar hela organisationen.
Senast redigerad av Stockholmslivet 2020-03-27 kl. 22:11.
Citera
2020-03-27, 21:51
Medlem
Julskinkatos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hobb
Inte helt omöjligt, men än så länge har han mest haft fel.

Vad tycker du vore ett bra resultat för Sverige? Vilket värde bör vi slå för att vi ska anse att Tegnell gjorde rätt?

Ja här funkar varken smittbromsningen, vården el ekonomin. Vad är så lysande? Att caféer får va öppna?
Att man räknar med folks frivillighet? Ja det är bra men bygger på ett förtroende. Bland annat transperans och objektivitet. Inte politisering och dimridåer.
Citera
2020-03-27, 21:53
Medlem
FreeThinkers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FetFulElak
Spelar det någon roll att multisjuka 80+ dör? Nä.

Vill inte min Pappa dör....
Citera
2020-03-27, 21:54
Citat:
Ursprungligen postat av knasen79
Det unika med Sverige i hanteringen av pandemin är inte att vi är mindre restriktiva utan att besluten fattas av expertisen istället för av politikerna.

Skulle det vara någon skillnad menar du? Sverige har åkt på rätt frän kritik av resten av Europa.

Se bara på Finland som är mindre drabbat och har undantagstillstånd och satt Helsingfors i karantän för att minimera spridningen.

Nej, ju mer jag jämför desto mer verkar Tegnell, MSB och FHM vara lite för smarta för sig själva och oss andra och det menat i negativ kontext.
Citera
2020-03-27, 21:55
Medlem
FetFulElaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FreeThinker
Vill inte min Pappa dör....
Lär han göra ändå. Bättre att det går snabbt än att ligga skattebetalare som mig till last.. vill inte pröjsa hans KOL, diabetes och ACE-hämmare
Citera
2020-03-27, 21:57
Citat:
Ursprungligen postat av FetFulElak
Lär han göra ändå. Bättre att det går snabbt än att ligga skattebetalare som mig till last.. vill inte pröjsa hans KOL, diabetes och ACE-hämmare

Tror å andra sidan inte han velat jobba hela sitt liv och betala skatt för att fåntrattar som du har kunnat få möjlighet att gå i skolan och utbilda dig, få gratis sjukvård med mera, bara för att sedan cyniskt sparka på de som hjälpt till att bygga upp Sverige. Tanklöst och empatilöst.
Citera
2020-03-27, 21:57
Medlem
FreeThinkers avatar
Tegnell kan aldrig ha fel då han alltid rapporterar saker efter de hänt och sedan flyttar målstolparna. ”Ja det var hur saker såg ut då, nu har vi annan situation”

Hans jobb ska vara att förutspå hur vi ska agera, inte reagera på saker efter de hänt.
Citera
2020-03-27, 21:58
Medlem
60 döda på 10 miljoner invånare känns bra jobbat tycker jag. Tycket Tegnell gör ett bra jobb. Är inte eronisk
Citera
2020-03-27, 22:04
Medlem
FreeThinkers avatar
Detta har varit känt sedan Februari. Tycker ni Tegnell har agerat enligt denna informationen?

viruset är lömskt med en lång inkubation, alla befolkningsåtgärder du vidtar kommer bara att ha effekt veckor senare.

Viruset sprider anmärkningsvärt snabbt och effektivt.

Viruset gör att en ovanligt stor andel patienter kräver invasivt ventilationsstöd.

Tidiga storskaliga tester och sociala distansåtgärder är effektiva för att stoppa exponentiell tillväxt.

Att stoppa exponentiell tillväxt är VITAL för att förhindra att dina kritiska vårdsystem blir överväldigade.
Citera
2020-03-27, 22:04
Citat:
Ursprungligen postat av gurragggg
60 döda på 10 miljoner invånare känns bra jobbat tycker jag. Tycket Tegnell gör ett bra jobb. Är inte eronisk
"eroni" funkar bara så lagom bra när folk faktiskt dör av Corona.
Citera
2020-03-27, 22:09
Medlem
Men jag tycker faktist Sverige har gjort ett bra jobb vi visar på fingertoppskänsla hittills.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in