2020-03-19, 07:09
Medlem
biljons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skilly
Ingen har sagt att jämlikhet är viktigt. Och det är inte vad det handlar om.

Corona smitta via umgänge och om man t.ex jämför Sverige och Italien för att göra en riskprognos för utfall här, så måste sociala aspekter vägas in.

I Italien lever familjer betydligt närmare varandra än i Sverige. Kontakter mellan olika generationer är betydligt tätare och kroppskontakt i umgänge mer utbrett. Då smittan sprids via social kontakt så är antal kontaktytor och kontakttillfällen superviktigt för att statistiskt bilda sig en uppfattning om smittans sannolika utberedning.

Tegnell talade om att jämlikhet är viktigt när Spotify som första företag bad sina anställda jobba hemifrån, det är en klassisk intervju numera.
https://www.youtube.com/watch?v=Lx4kv5AbP6w

På presskonferensen den 13/3 talade FHM:s representant om att det finns socialt utsatta grupper i skolorna som inte trivs med att vara hemma på grund av sociala missförhållanden, därför ska skolor hållas öppna. Detta var huvudargumentet för beslutet.
https://www.youtube.com/watch?v=5MFp_Olwu5E
Citera
2020-03-19, 08:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BenjiW
Senaste uppgifterna? Det har ju varit känt länge och är inte problemet!
Det sägs bara för att mörka att det inte finns kapacitet att testa. Och det är bara i Sverige man gör så. Storbritannien var tills nyligen inne på samma spår men har nu skaffat kapacitet att testa 10 000 per dag.

Den 2 mars kom jag hem från norra Italien där jag blivit sjuk. Det tog mig tio telefonsamtal och åtskilliga timmar i kö för att komma fram till 1177 (samtal som avbröts, jag blev inte uppringd trots att jag ställt mig i kö, kom ej fram pga överbelastning, när jag tillslut kommit fram skulle sköterskan rådfråga infektionsläkare men ringde inte tillbaka som lovat osv, osv, osv).

Den 3 mars ringde jag tillbaka och pga av att jag varit i Cortina d'Ampezzo, i regionen Trentino, så skulle jag inte testas.

Den 4 mars ändrades riktlinjerna och jag skulle testas. Jag ringde och fick besked att någon skulle ringa mig och berätta om jag skulle åka 40 min i bil till Huddinge eller om mobila testteamet skulle komma till mig. Ingen ringde.

Den 5 mars ringde jag och fick beskedet att någon säkert skulle höra av sig, "ingen aning om när" var beskedet. Senare på eftermiddagen blev jag ombedd att köra till Huddinge och dagen efter fick jag besked per telefon om resultatet.

Den 6 mars ringde mobila testteamet och berättade att de strax skulle vara hos mig för att topsa mig.

Det var alltså fullständigt kaos långt innan epidemin satte igång. Under flera dagar hade jag, om jag inte tagit eget ansvar, kunnat springa runt och sprida smitta.

Först och främst skall du ha en stor eloge för att du tog ditt eget ansvar. Vad jag kan se så följde du exakt de råd som FHM gav vid den tidpunkten. 1. Du kom hem från Italien 2. Kontakta 1177 och gå ej till en vårdcentral utan stanna hemma och invänta testmöjlighet.

Det som sedan hände dig är i första hand brister hos 1177 (opålitlig personal) och socialstyrelsen (brist på testkit)
Bristerna hos 1177 har jag erfarenhet av sedan långt innan corona och de är inte bra. Att socialstyrelsen inte sett till att det finns tillgång till testkit kan heller inte belastas FHM och framför allt inte Tegnell. Dessutom har vi problemet med sjukvårdens organisation dvs uppdelningen av ansvaret på regioner/landsting utan staten som huvudman.

Den här tråden handlar om FHM och Tegnells agerande men jag håller tillfullo med om att andra nämnda myndigheter fungerar dålig med eller utan coronasmitta.
Senast redigerad av kaReri182 2020-03-19 kl. 08:19.
Citera
2020-03-19, 09:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anders-Tegnell
Jag vet inte, men jag TROR, att AT har haft full koll sedan dag ett eller i alla fall innan Sverige fick sitt första fall. Han har förstått vart det här brakar, och i hans uträkningar är detta den bästa vägen att gå, både ekonomiskt som funktionellt.

Man kan diskutera uppriktigheten och den kommunikativa förmågan, men AT är ingen psykopat som vill svenska befolkningen illa, snarare tvärt om ihop med ett ekonomiskt perspektiv. Sen att han inte råkar vara den mest charmiga och kameravänliga personen är otur för honom och FHM.

AT är känslokall, och känslokalla människor tar oftast mer rationella beslut än om man agerar på känslor och gärna i kombination med att fiska röster (politiker). AT och FHM har förstått sedan länge att det inte går att stoppa denna smitta. Så det mest ekonomiska och skyddandet av äldre är att låta befolkningen få flockimmunitet. Men en normalbegåvad individ förstår att det är oerhört svårt att stå i TV-rutan och be folk inte vara rädda och bara omfamna sjukdomen den dagen den söker sig ner i just din kropp. Det skulle få folk att "rasa" på riktigt.

Vilket alternativ är kvar? Att inte vara helt ärlig men ändå ha goda intentioner. Men vad händer då? Jo, vissa människor genomskådar (eller misstror utan att helt genomskådat) och därför existerar sådana här trådar.

Allt handlar om psykologi.

(Det man däremot KAN kritisera makthavare för är den urusla beredskapen och svensk sjukvård, med tanke på de extrema skatterna vi har. Vart pengarna istället gått är också en intressant fråga, men passar bättre i en helt annan tråd.)

Att göra ekonomiska och sociala avväganden är våra folkvalda politikers uppgift och inte en icke folkvald myndighetsbyråkrats uppgift. Hans uppgift är att ta reda på hur vi bäst klarar detta medicinskt.
Så satans trött på alla dessa experter och professorer i smittskydd som talar utanför sitt verksamhetsområdet och som politikerna gömmer sig bakom.
Citera
2020-03-19, 09:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jeff-Carling
Men jesus kristus människa. Först och främst är det du som kommer in och kallar folk för IQ-befriade idioter utan att komma med några motargument. I vanliga fall hade jag bara ignorerat folk som dig, men nu är varje person som kan påverkas av missinformation viktig att påverka. Dvs, jag skriver främst inte till dig utan till folk som läser vad som skrivs. Har inte tittat på några av dina tidigare inlägg, men låt mig gissa. Du är vegan?

Studiens slutsats är alltså att det enda rimliga alternativet är att stoppa smittspridningen med alla medel som går, kosta vad det kosta vill. Och NEJ! De försöker inte sakta ner smittspridningen likt vi gör. Att försöka ”sakta ner smittspridningen” leder, enligt studien, i bästa fall till att bara 50% så många dör (och att 2/3 så få sjukhusbäddar behövs) jämfört med att göra ingenting. Dvs runt 275 000 i UKs fall och 45 000 i Sveriges fall om vi antar samma siffror.. Smittan måste alltså stoppas (även om det nu endast är tillfälligt). R0 måste ner under 1.

Vaddå plockar ut det som stödjer det jag säger? Jag har tagit ut de viktigaste delarna från hela rapporten. Du borde tacka mig då du slipper läsa den själv (vilket du uppenbarligen inte har gjort). Vet inte hur jag ska kunna citera delar ur rapporten utan att ta med t ex slutsatsen? Vi kan ta den igen förresten:

Om du har svårigheter med engelskan kan jag hjälpa dig. Den enda rimliga strategin är alltså ”suppression” vilket kan översättas som (undertryckande, bannlysning, förtigande, bortträngning). ”Mitigation” (blidka, dämpa, lindra, lugna, lätta, mildra, mitigera, stilla ) är inte ett rimligt alternativ om sjukvården inte klarar av det (och om inte US eller UK anses klara av det gör inte heller Sverige det).

Det är f ö fritt fram för dig att själv plocka ut delar ur rapporten som du tycker motsäger det jag säger..

Angående det ekonomiska. Du tror inte att det är mer kostsamt för Sverige om 45-90 000 dör jämfört med 2-6 000? Du tror att samhället kommer att rulla på som vanligt när våra sjukhus översvämmas? Det enda det kommer göra är att vi tvingas införa ännu striktare karantänregler längre fram när allt eskalerat. Vi får då göra det i panik istället för planerat och i lugn och ro..

Läs själv, knallkork. Sverige och UK gör ungefär samma sak.
"Two fundamental strategies are possible: (a) mitigation, which focuses on slowing but not necessarily
stopping epidemic spread – reducing peak healthcare demand while protecting those most at risk of
severe disease from infection, and (b) suppression, which aims to reverse epidemic growth, reducing
case numbers to low levels and maintaining that situation indefinitely. Each policy has major
challenges.
We find that that optimal mitigation policies (combining home isolation of suspect cases,
home quarantine of those living in the same household as suspect cases, and social distancing of the
elderly and others at most risk of severe disease) might reduce peak healthcare demand by 2/3 and
deaths by half. However, the resulting mitigated epidemic would still likely result in hundreds of
thousands of deaths and health systems (most notably intensive care units) being overwhelmed many
times over. For countries able to achieve it, this leaves suppression as the preferred policy option.
We show that in the UK and US context, suppression will minimally require a combination of social
distancing of the entire population, home isolation of cases and household quarantine of their family
members. This may need to be supplemented by school and university closures, though it should be
recognised that such closures may have negative impacts on health systems due to increased
absenteeism. The major challenge of suppression is that this type of intensive intervention package –
or something equivalently effective at reducing transmission – will need to be maintained until a
vaccine becomes available (potentially 18 months or more) – given that we predict that transmission
will quickly rebound if interventions are relaxed. We show that intermittent social distancing –
triggered by trends in disease surveillance – may allow interventions to be relaxed temporarily in
relative short time windows, but measures will need to be reintroduced if or when case numbers
rebound. Last, while experience in China and now South Korea show that suppression is possible in
the short term, it remains to be seen whether it is possible long-term, and whether the social and
economic costs of the interventions adopted thus far can be reduced."
Citera
2020-03-19, 09:41
Medlem
Iliums avatar
https://www.dr.dk/nyheder/udland/dr-moeder-sveriges-svar-paa-brostroem-i-buffetkantine-vi-faar-se-hvem-der-klarer-det

Citat:
- Jeg synes, du skal tage for dig af buffeten, siger Anders Tegnell og peger på den fritstående buffet. Håndspritten er ikke til at få øje på.

Det er ham selv, der har foreslået, at vi laver interviewet i Folkhälsomyndighetens - Sveriges svar på Sundhedsstyrelsens - kantine.

- I serverer stadig buffet?

- Ja, den er super god!

Ja. Vi får väl se.
Citera
2020-03-19, 10:12
Medlem
Citat:
Kina har nu tydligen klarat att helt stoppa inhemsk spridning av coronaviruset. Självklart borde då nu Folkhälsomyndigheten, regeringen, och andra, omedelbart genomföra absolut alla de åtgärder Kina vidtagit, och absolut inte vänta på "rätt fas"! Det förstår en berusad anka!!
https://twitter.com/AlfAndersson13/status/1240555959992430592
Citera
2020-03-19, 10:26
Medlem
Senaste:

43 fall behandlas eller har behandlats för Corona på IVA i Sverige.
Senaste dygnet innebär det en ökning med 9 personer.

Det tilltar mer och mer.
Citera
2020-03-19, 10:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FedupFlorence
Nu blir jag lite nyfiken. Du har sån erfarenhet av 1177 sedan tidigare att du som inringare har sett brister och kan definiera dem som "opålitlig personal"? Hur många har ringt 1177 någon gång? Hur många har ringt 1177 så många gånger att de sett ett mönster? Hur många individer har ringt 1177 så många gånger att 1177 sett ett mönster?

Detta hör iofs inte till den här tråden men eftersom du frågar skall du få svar.

Jag refererar endast till mina erfarenheter och har ringt 2 ggr. 1 Ville ha råd kring medicinering vid gikt. Den person jag kopplades till började svamla om utifall jag åt inlagda rödbetor och hade nog snarare läst sig till sin kunskap i någon veckotidning. 2. Jag behövde råd kring medicinering av blodförtunnande inför en tandoperation på inrådan av min tandläkare. Blev kopplad till en person som inte kände till aktuell medicin och hänvisade mig till min vårdcentral som i sin tur inte heller kunde svara mig så jag fick ta ett beslut på egen hand.

Uppenbarligen var inte heller den jag i min tur svarade nöjd med 1177-personalens agerande/pålitlighet/kompetens.
Citera
2020-03-19, 11:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av docudocu
*Sociopat bedyrar sitt förtroende för sociopaten Tegnell i en rant*

Med tanke på handlingsförlamandett och Tegnells tidigare historia så måste man ha en agenda och vara en arrogant självgod sociopat om man tycker de gjort bra av sig och har förtroende för de. Antar du också hade förtroende för Dan Eliasson. Ni vänsterextrema borde sluta andas permanent. Hoppas Coronaviruset slår ut er haschtomtar.
Citera
2020-03-19, 12:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kaReri182
Först och främst skall du ha en stor eloge för att du tog ditt eget ansvar. Vad jag kan se så följde du exakt de råd som FHM gav vid den tidpunkten. 1. Du kom hem från Italien 2. Kontakta 1177 och gå ej till en vårdcentral utan stanna hemma och invänta testmöjlighet.

Det som sedan hände dig är i första hand brister hos 1177 (opålitlig personal) och socialstyrelsen (brist på testkit)
Bristerna hos 1177 har jag erfarenhet av sedan långt innan corona och de är inte bra. Att socialstyrelsen inte sett till att det finns tillgång till testkit kan heller inte belastas FHM och framför allt inte Tegnell. Dessutom har vi problemet med sjukvårdens organisation dvs uppdelningen av ansvaret på regioner/landsting utan staten som huvudman.

Den här tråden handlar om FHM och Tegnells agerande men jag håller tillfullo med om att andra nämnda myndigheter fungerar dålig med eller utan coronasmitta.

Tack.
Fast FHMs råd var att jag inte befann mig i riskgrupp. Cortina låg nämligen inte i deras 'kritiska' regioner' (trots att hotellen förstås var fulla av folk från Milano som hostade vid frukostbuffeen) men jag förstod att jag ändå var en risk. Kort därefter ändrade de sig och inkluderade även Trentino Alto-Aldige.

Min sons skola sa från början att alla som varit i ett land med fler än 20 smittade skulle hålla sig hemma i 14 dagar, symptom eller ej. DET är så de gör i Kina nu för att motverka en våg av importerade fall, och DET hade ju varit mycket smartare råd till alla svenskar som var iväg på sportlovet om FHM tänkt så långt. Nu är vi där vi är, tyvärr.
Citera
2020-03-19, 12:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anders-Tegnell
Jag vet inte, men jag TROR, att AT har haft full koll sedan dag ett eller i alla fall innan Sverige fick sitt första fall. Han har förstått vart det här brakar, och i hans uträkningar är detta den bästa vägen att gå, både ekonomiskt som funktionellt.

Man kan diskutera uppriktigheten och den kommunikativa förmågan, men AT är ingen psykopat som vill svenska befolkningen illa, snarare tvärt om ihop med ett ekonomiskt perspektiv. Sen att han inte råkar vara den mest charmiga och kameravänliga personen är otur för honom och FHM.

AT är känslokall, och känslokalla människor tar oftast mer rationella beslut än om man agerar på känslor och gärna i kombination med att fiska röster (politiker). AT och FHM har förstått sedan länge att det inte går att stoppa denna smitta. Så det mest ekonomiska och skyddandet av äldre är att låta befolkningen få flockimmunitet. Men en normalbegåvad individ förstår att det är oerhört svårt att stå i TV-rutan och be folk inte vara rädda och bara omfamna sjukdomen den dagen den söker sig ner i just din kropp. Det skulle få folk att "rasa" på riktigt.

Vilket alternativ är kvar? Att inte vara helt ärlig men ändå ha goda intentioner. Men vad händer då? Jo, vissa människor genomskådar (eller misstror utan att helt genomskådat) och därför existerar sådana här trådar.

Allt handlar om psykologi.

(Det man däremot KAN kritisera makthavare för är den urusla beredskapen och svensk sjukvård, med tanke på de extrema skatterna vi har. Vart pengarna istället gått är också en intressant fråga, men passar bättre i en helt annan tråd.)

Jag håller inte med dig om den analysen.

Vad jag ser är en narcissist som inte tål att bli emotsagd. En chef, en samordnare som omger sig med ja-sägare, vilka uppenbarligen kommer med dåliga råd. Såg du hur han snäste av Rocklöv i aktuellt? Hur han drog till med att 'isolation' minsann inte hade fungerat i Italien (för att det sattes in försent, förstår vi andra, inte för att metoden inte fungerar för att stoppa spridning). Han sade det med ett hånleende. I stunden var det viktigare för inom att vinna, kosta vad det kosta ville. Vad får en människa att göra bort sig i TV i en så allvarlig fråga?
Narcissism drivs av skam; av en i grunden usel självkänsla. När Rocklöv påminde Tegnell om att hela världen övergett Tegnells spår, kände sig Tegnell underminerad och i ett ögonblick av 'narcissistic rage'
drämde han till med den italienska tragedin som utspelar sig nu.

Tegnell föddes inte ond en dag för 63 år sedan. Men det hindrar inte att han är beredd att offra dig och mig innan han erkänner att han har fel och att Sverige behöver byta strategi.
Citera
2020-03-19, 13:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av priffe
Läs själv, knallkork. Sverige och UK gör ungefär samma sak.
"Two fundamental strategies are possible: (a) mitigation, which focuses on slowing but not necessarily
stopping epidemic spread – reducing peak healthcare demand while protecting those most at risk of
severe disease from infection, and (b) suppression, which aims to reverse epidemic growth, reducing
case numbers to low levels and maintaining that situation indefinitely. Each policy has major
challenges.
We find that that optimal mitigation policies (combining home isolation of suspect cases,
home quarantine of those living in the same household as suspect cases, and social distancing of the
elderly and others at most risk of severe disease) might reduce peak healthcare demand by 2/3 and
deaths by half. However, the resulting mitigated epidemic would still likely result in hundreds of
thousands of deaths and health systems (most notably intensive care units) being overwhelmed many
times over. For countries able to achieve it, this leaves suppression as the preferred policy option.
We show that in the UK and US context, suppression will minimally require a combination of social
distancing of the entire population, home isolation of cases and household quarantine of their family
members. This may need to be supplemented by school and university closures, though it should be
recognised that such closures may have negative impacts on health systems due to increased
absenteeism. The major challenge of suppression is that this type of intensive intervention package –
or something equivalently effective at reducing transmission – will need to be maintained until a
vaccine becomes available (potentially 18 months or more) – given that we predict that transmission
will quickly rebound if interventions are relaxed. We show that intermittent social distancing –
triggered by trends in disease surveillance – may allow interventions to be relaxed temporarily in
relative short time windows, but measures will need to be reintroduced if or when case numbers
rebound. Last, while experience in China and now South Korea show that suppression is possible in
the short term, it remains to be seen whether it is possible long-term, and whether the social and
economic costs of the interventions adopted thus far can be reduced."

Du ligger några steg efter, bara. Du kanske inte vet att UK har stängt skolorna from fredag och överväger total lockdown av London, med militären på plats, DUH!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in