Citat:
Ursprungligen postat av
Jeff-Carling
Men jesus kristus människa. Först och främst är det du som kommer in och kallar folk för IQ-befriade idioter utan att komma med några motargument. I vanliga fall hade jag bara ignorerat folk som dig, men nu är varje person som kan påverkas av missinformation viktig att påverka. Dvs, jag skriver främst inte till dig utan till folk som läser vad som skrivs. Har inte tittat på några av dina tidigare inlägg, men låt mig gissa. Du är vegan?
Studiens slutsats är alltså att det enda rimliga alternativet är att stoppa smittspridningen med alla medel som går, kosta vad det kosta vill. Och NEJ! De försöker inte sakta ner smittspridningen likt vi gör. Att försöka ”sakta ner smittspridningen” leder, enligt studien, i bästa fall till att bara 50% så många dör (och att 2/3 så få sjukhusbäddar behövs) jämfört med att göra ingenting. Dvs runt 275 000 i UKs fall och 45 000 i Sveriges fall om vi antar samma siffror.. Smittan måste alltså stoppas (även om det nu endast är tillfälligt). R0 måste ner under 1.
Vaddå plockar ut det som stödjer det jag säger? Jag har tagit ut de viktigaste delarna från hela rapporten. Du borde tacka mig då du slipper läsa den själv (vilket du uppenbarligen inte har gjort). Vet inte hur jag ska kunna citera delar ur rapporten utan att ta med t ex slutsatsen? Vi kan ta den igen förresten:
Om du har svårigheter med engelskan kan jag hjälpa dig. Den enda rimliga strategin är alltså ”suppression” vilket kan översättas som (undertryckande, bannlysning, förtigande, bortträngning). ”Mitigation” (blidka, dämpa, lindra, lugna, lätta, mildra, mitigera, stilla ) är inte ett rimligt alternativ om sjukvården inte klarar av det (och om inte US eller UK anses klara av det gör inte heller Sverige det).
Det är f ö fritt fram för dig att själv plocka ut delar ur rapporten som du tycker motsäger det jag säger..
Angående det ekonomiska. Du tror inte att det är mer kostsamt för Sverige om 45-90 000 dör jämfört med 2-6 000? Du tror att samhället kommer att rulla på som vanligt när våra sjukhus översvämmas? Det enda det kommer göra är att vi tvingas införa ännu striktare karantänregler längre fram när allt eskalerat. Vi får då göra det i panik istället för planerat och i lugn och ro..
Läs själv, knallkork. Sverige och UK gör ungefär samma sak.
"Two fundamental strategies are possible: (a) mitigation, which focuses on slowing but not necessarily
stopping epidemic spread – reducing peak healthcare demand while protecting those most at risk of
severe disease from infection, and (b) suppression, which aims to reverse epidemic growth, reducing
case numbers to low levels and maintaining that situation indefinitely.
Each policy has major
challenges. We find that that optimal mitigation policies (combining home isolation of suspect cases,
home quarantine of those living in the same household as suspect cases, and social distancing of the
elderly and others at most risk of severe disease) might reduce peak healthcare demand by 2/3 and
deaths by half. However, the resulting mitigated epidemic would still likely result in hundreds of
thousands of deaths and health systems (most notably intensive care units) being overwhelmed many
times over.
For countries able to achieve it, this leaves suppression as the preferred policy option.
We show that in the UK and US context, suppression will minimally require a combination of social
distancing of the entire population, home isolation of cases and household quarantine of their family
members. This may need to be supplemented by school and university closures, though it should be
recognised that
such closures may have negative impacts on health systems due to increased
absenteeism. The major challenge of suppression is that this type of intensive intervention package –
or something equivalently effective at reducing transmission – will need to be maintained until a
vaccine becomes available (potentially 18 months or more) – given that we predict that transmission
will quickly rebound if interventions are relaxed. We show that intermittent social distancing –
triggered by trends in disease surveillance – may allow interventions to be relaxed temporarily in
relative short time windows, but measures will need to be reintroduced if or when case numbers
rebound. Last, while experience in China and now South Korea show that suppression is possible in
the short term, it
remains to be seen whether it is possible long-term, and whether the social and
economic costs of the interventions adopted thus far can be reduced."