Citat:
Ursprungligen postat av
outoftheblue
Men jag pratar ju inte om lunginflammation istället för corona utan corona i relation till övriga dödsfall i lunginflammation. Det behöver väl ingen egen tråd?
Naturligtvis är den stora ökningen av dödsfall i corona allvarlig, men den växande kurvan ger ett helt annat intryck om den startar på noll eller om den startar på antalet normala dödsfall. Jag tycker det perspektivet är viktigt när man diskuterar de drastiska åtgärder som nu tas. Massor av människor får dö utan att någon tycker det är värt att stänga ner samhället, för det finns så himla många dödsfall vi accepterar som helt normala, trots att de är många fler än coronadödsfallen.
Man vill platta ut kurvan så man inte får en stor topp och en snabb övergång. Man vill ha ett segt utdraget begränsat lidande istället för ett snabbt övergående. För det är det enda samhället klarar av, trots att priset är rena rama krigstillståndet.
Virus kanske är som skogsbrander som härjar med jämna mellanrum. När det blir för mycket människor som lever för tätt så ökar smittspridningen och då uppträder epidemier som förnyar och reducerar mänskligheten. Man kanske borde låta den härja fritt.
Anledningen till de drastiska restriktionerna är väl att gamla och mäktiga börjat bli rädda att dö, så därför måste viruset stoppas till varje pris. Inte tror jag de bryr sig om människorna. Sen kan de fortsätta hålla alla inlåsta och bara släpa ut dem för att gå till jobbet.
Sjukvården är byggd för att klara av alla de sjukdomar som redan finns. Vi har personal och utrustning för att klara av det vanliga läget. Vid krig eller som nu när en pandemi bryter ut riskeras sjukvården överbelastas så att det sjukvården tidigare klarade av inte gör det längre. Intensivvårdsplatserna kommer att bli överfulla och det påverkar även de med sjukdomar vi redan haft länge.
Låter vi viruset härja fritt skulle 10 tusentals dö pga av kraschad sjukvård- och då inte bara i corona, eftersom de andra svårt sjuka inte heller hinns med och folk som egentligen hade överlevt nu dör pga bristande resurser.
Eller vill du vara den som väljer vem som ska räddas när intensivplatserna är överfulla??