2020-03-19, 16:01
Medlem
Roskorss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Omni citat;

Omkring 1 400 personer har smittats av det nya coronaviruset i Sverige och tio personer har dött.

Går kanske att räkna baklänges på några lämpliga CFR, och få fram ungefär hur många som kan tänkas vara smittade?

Tegnell sa idag att det kanske går 10 smittade på varje bekräftat fall. Säkert fler dock, tolkade jag det som i alla fall.
Citera
2020-03-19, 16:01
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av JeffreyEpstein
Här har du min vän
https://www.worldometers.info/coronavirus/#countries
Den andra snubben har ju rätt, om vi klarar oss ur det här så är det på grund av vår introverta och deprimerade kultur. Inget annat folk är så distanserande som svenskar.
Citera
2020-03-19, 16:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Strommingen
Det är en del jobb med varje test och ska man testa många blir det mycket jobb som inte ger så mycket tillbaka (tycker man). Man har sagt att man väntar på en enklare snabbtest som folk ska kunna göra själva. Om någon vecka ska det finnas här , har jag uppfattat i tv-sändningar. Samtidigt ges en bild av att viruset nu infekterar ganska många som kanske inte märker att de har corona. Såtillvida är det såklart bra om detta självtest snart kan användas av många. Återstår att se om det finns tillräckligt med tester då och hur de ska distribueras.
Testar man inte vet man inget om spridningen, andra länder testar alla misstänkta, det gör inte Sverige.
Citera
Medlem
JeffreyEpsteins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krussedull
Barnen kommer ju lindrigare undan.
Hårdast drabbade är 70+?

Det är en bevisad lögn. Snarare 35+..
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pader piggelin
Den här videon sprids nu där hon påstås ligga inne på intensivvården med Corona:
https://twitter.com/kr3at/status/1240296333354950658?s=20

Väldigt tveksamt att det är just Corona hon har. Vet någon hur man hittar urpsrungskällan?

Testar igen
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Omni citat;

Omkring 1 400 personer har smittats av det nya coronaviruset i Sverige och tio personer har dött.

Går kanske att räkna baklänges på några lämpliga CFR, och få fram ungefär hur många som kan tänkas vara smittade?

Någon brittisk matematiker har räknat och uppskattar det till 100.000. Det ligger nog däromkring.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Men jag pratar ju inte om lunginflammation istället för corona utan corona i relation till övriga dödsfall i lunginflammation. Det behöver väl ingen egen tråd?

Naturligtvis är den stora ökningen av dödsfall i corona allvarlig, men den växande kurvan ger ett helt annat intryck om den startar på noll eller om den startar på antalet normala dödsfall. Jag tycker det perspektivet är viktigt när man diskuterar de drastiska åtgärder som nu tas. Massor av människor får dö utan att någon tycker det är värt att stänga ner samhället, för det finns så himla många dödsfall vi accepterar som helt normala, trots att de är många fler än coronadödsfallen.

Man vill platta ut kurvan så man inte får en stor topp och en snabb övergång. Man vill ha ett segt utdraget begränsat lidande istället för ett snabbt övergående. För det är det enda samhället klarar av, trots att priset är rena rama krigstillståndet.

Virus kanske är som skogsbrander som härjar med jämna mellanrum. När det blir för mycket människor som lever för tätt så ökar smittspridningen och då uppträder epidemier som förnyar och reducerar mänskligheten. Man kanske borde låta den härja fritt.

Anledningen till de drastiska restriktionerna är väl att gamla och mäktiga börjat bli rädda att dö, så därför måste viruset stoppas till varje pris. Inte tror jag de bryr sig om människorna. Sen kan de fortsätta hålla alla inlåsta och bara släpa ut dem för att gå till jobbet.

Sjukvården är byggd för att klara av alla de sjukdomar som redan finns. Vi har personal och utrustning för att klara av det vanliga läget. Vid krig eller som nu när en pandemi bryter ut riskeras sjukvården överbelastas så att det sjukvården tidigare klarade av inte gör det längre. Intensivvårdsplatserna kommer att bli överfulla och det påverkar även de med sjukdomar vi redan haft länge.
Låter vi viruset härja fritt skulle 10 tusentals dö pga av kraschad sjukvård- och då inte bara i corona, eftersom de andra svårt sjuka inte heller hinns med och folk som egentligen hade överlevt nu dör pga bristande resurser.

Eller vill du vara den som väljer vem som ska räddas när intensivplatserna är överfulla??
Citera
2020-03-19, 16:03
Medlem
415brushans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av remixutoheaven
Regeringen och FHM är helt efterblivna.

WHO: Testa allt och alla samt isolera de smittade.
UK: Först tänkt ha flockimmunitet insåg snabbt att det är fel åtgärd.
Sverige: Löper amok och förstår ingenting.
Sydkorea: Masstestar alla och isolera de smittade, fungerar smärtfritt och fått ner kurvan.

För att göra det du försöker säga krävs 3 komponenter.

1. Pengar/viljan att förlora pengar
2. Organisatorisk förmåga
3. Rapid flexibilitet

Sverige har inte dessa 3 komponenter
Citera
Medlem
Robocraps avatar
Har vi någon info om när man kommer att börja testa mera framöver i Sverige?

Man tycker att detta borde vara prio 1 med tanke på att detta är en utav WHO:s viktigaste rekommendationer för att stävja smitta.
Citera
Medlem
abo142s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Realtesto
Skulle Spanien och Italien vara hälsosamma?? De lever på bröd och vin och ingen tränar. Aja- det kan jag inte säga emot och det var ändå inte hur hälsosynpunkt jag menade.

Med kulturskillnaderna menar jag att generationsboenden är extremt utbrett runt medelhavet, man pussar varandra i ansiktet hela dagarna och de äldre är ofantigt mycket mer aktiva i alla slags sociala sammanhang tillsammans med unga(caféer, stan, allt!)

Sådant ser man inte i Sverige. Här är det tvärtom- våra gamla sitter ju redan naturligt i karantän... Vi har flest singelhushåll i världen och är till stora delar glesbefolkat utav helvete.

Vår vedervärdiga kultur kommer helt enkelt rädda oss.

Spanien har världens näst högsta medellivslängd
Citera
Medlem
415brushans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stockholmskisen
Någon brittisk matematiker har räknat och uppskattar det till 100.000. Det ligger nog däromkring.

11 döda

Senast idag 1 till från Sörmland
Citera
2020-03-19, 16:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av O.Dalman
Nej, det gör de inte. Det är däremot säkert många som vill få det att framstå så. Man vinner politiska pluspoäng på det.
Andra länder testar alla misstänka fall. Finns inget land i europa som gör mindre än Sverige i nuläget.
Ja man vinner på att testa men Sverige gör inte detta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in