2020-03-19, 10:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
En sak jag funderat på och säkerligen många med mig. Hur smittsamt är egentligen viruset? Pratas om droppsmitta och aerosolsmitta. Att det smittar 1-2 meter, men stämmer det?

Var väl 200-300 personer minst som blev smittade under sportlovsresa till Italien. Vad gjorde de för att bli smittade? Var alla så nära andra? Många ska ju haft hosta ombord på planet tillbaka.

Hur många var det som reste till Italien på lovet?

Om man skulle vilja få en uppfattningen om samhällssmittan just nu.

Skulle man då inte kunna göra ett obundet slumpmässigt urval på exempelvis 500 personer boende i Stockholm. Det borde uppvisa någon grad av statistisk signifikans.

Jag tänker på han danske reportern. Levde tätt med sin fru och son i över vecka på semester. Dom -vad jag vet- blev aldrig sjuka? Underligt tycker jag om den nu är så jävla smittsam.
Citera
2020-03-19, 10:01
Medlem
Arnold15s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CKCS
Ja men även med den studien så är det 16% som visar symptom, men du menar att trots det så gick det en massa månader där inte ett enda fall uppmärksammades? Faller på sin egen orimlighet. Allt tyder på att det första fallet uppstod i Kina i november och sedan enligt väl känd epidemiologi spred sig över världen.

Inte alls.
Det var Kina som ljög om smittspridningen.
Kina ljuger som de gör om allt annat också.
Citera
2020-03-19, 10:02
Medlem
Grollarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CKCS
Trevligt. Du har inte kommit med en enda källa fakta eller beräkning så jag tror inte så många lägger någon vikt vid dina utsagor. Tillför något eller håll käft.

Jag har tillfört bra jävla mycket i denna tråd. Det är mer än vad man kan säga om dig som inte ens vet hur viruset upptäcktes.
Så håll käften själv.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av noooooo
Kan inte svara för Italien men kan ju vara så att den äldre generation åt bättre. De där siffrorna kanske sjunker när vi blir äldre?

Pratar inte kläder - pratar rynkor, slitet ansikte generellt, kroppsformer osv

Rynkor, ja lever du i ett land där solen skiner jämt och där livsstilen är att man umgås ute så får man fler rynkor, betyder inte att kroppen är äldre eller mår sämre.
Citera
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skilly
Varför inte läsa på istället för att leka lekar?

https://www.immunology.org/public-information/bitesized-immunology/pathogens-and-disease/immune-responses-viruses

Har du något du vill säga.. skriv det istället för att spela besserwisser och spela dumspel.
Svara nu på min fråga, jag är inte intresserad av att leka några lekar!
Citera
2020-03-19, 10:03
Medlem
CityBangBangs avatar
En nära framtid även i Sverige, kanske..

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/504X6E/oskar-20-inlast-i-ode-byggnad-i-osterrike
Citera
2020-03-19, 10:04
Medlem
Terror-Ister-Bands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hexen666
Så malariamedicinen Hydroxiklorokin verkar vara mycket effektivt mot Covid-19. Det är den stora nyheten idag, trummas ut överallt på sociala medier. Mycket hög success-rate. Den är lättillgänglig och funnits länge. Gäller väl bara att hålla tummarna

Jassa? Och jag som akte pa en krallig Malaria i Sondags, pa sjukhus sedan dess med alla dess mediciner via IV, lamnade i morse. Nu till apoteket och plocka upp mer medicin.
Citera
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Katten37
Är han släkt med Tegnell?? haha Blev bara irriterad av att kolla på idioten. Den enda vettiga människa som jag setr hittills är
Björn Olsen

Såpass vettig att han inte längre tycks få breda ut sig i media längre, alarmister göre sig icke besvär.

Det är bra med olika åsikter tycker jag, även BO har sina poänger, dock har han en tendens att skrämma upp folk helt i onödan. Sina teorier bör han presentera för politiker och myndigheter, ty allmänheten är inte mogen hans expertutlåtanden.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av justina
Rynkor, ja lever du i ett land där solen skiner jämt och där livsstilen är att man umgås ute så får man fler rynkor, betyder inte att kroppen är äldre eller mår sämre.

Gällande solen här så skyddar sig folk rätt bra med krämer osv.

Men som sagt, kan vara ute och cykla där

Feta är dom dock efter 20 års åldern. Bra mycket mer och det är långt ifrån hälsosamt.
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Grollaren
Öh.. jo det gör det.

Mar 10, 2020, 3:42 PMhttps://www.thesun.co.uk/news/11186170/diamond-princess-coronavirus-cruise-victim-tests-positive-second-time-after-all-clear/

Vad har det där med mörkertal att göra? Om alla på skeppet är testade så vet man precis hur många smittade man haft och även dödsfallen såklart.
Citera
Medlem
flaskborstes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 88g14flashplant
Säkert tryggare i Sverige, med dess satsning på en så storskalig smittspridning som möjligt, där horder av importkriminella är beväpnade till tänderna medan folket står värnlöst utan rätt och möjlighet att försvara sig. Amerikanerna kan och kommer åtminstone skjuta tillbaks.

Tyvärr ojämförbara system. Men jag är ganska övertygad om att USA kommer förlora fler människor än sverige räknat per miljon innebånare just på grud av deras sjuk och pensionssystem-- Även andelen döda av skottskador under denna virus epedemi kommer att bli större i USA än i Sverige räknat per miljoner innevånare..
Citera
2020-03-19, 10:05
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Erty0192
Kan hålla med om att statsministern borde kliva fram mer, men han är väl ingen ledare precis.
Köper däremot inte ditt resonemang om att Tegnell inte haft ett rätt, hans rekommendationer har varit helt rätt utifrån rådande läge. Ingen kan se in i framtiden, att börja stänga ner samhället är extremt kostsamt och omotiverat när det finns några få fall, då är det helt rätt att smittspåra och isolera individer. Sen anpassar man åtgärderna eftersom. Det är en balansakt mellan att hålla sjukvården uppe och se till ekonomin i samhället. Just nu tycker jag att det verkar fungera bra utifrån rådande omständigheter. Vi lever inte i en kinesisk diktatur, privata företag måste få en chans att överleva så långt det går och vi ska inte äventyra intensivvården. Det här får storaekonomiska konsekvenser och många fler gamla kommer att dö, det är oundvikligt.
Vad tycker du att vi skulle ha gjort och när i tiden?
Det finns flera inlägg här som avhandlar Tegnells utsagor.

Vad vi skulle ha gjort? Tja, hållit Tegnell kort till att börja med.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in