Ursprungligen postat av
Ola Schubert
Suck, vi börjar med din procentuppgift, där man kan ge tre korrekta svar:
50 procentig sprit är 20 procent starkare än 40 procentig sprit.
50 procent sprit innehåller 25 procent mer alkohol än 40 procent sprit.
50 procentig sprit har en alkoholhalt som är 10 procentenheter högre än 40 procentig sprit.
Det är iof sant det du skriver om spanska sjukan Det du "glömner" att skriva är att Coronaviruset är en helt annan typ av virus än det svininfluensa virus som orsakade den spanska sjukan. Men sant är att det, pga en epidemi som kallades "den ryska snuvan" i Sverige, , och som härjade i slutet av 1800-talet, fanns finns immunitet hos de äldre emot spanskan. Någon sådan immunitet finns inte emot Coronaviruset.
Nej man kan inte räkna dödlighet på det sätt du räknar på. För det är först när man känner rill det totala antalet smittade, (alltså inte bara antalet rapporterade sjukdomafall, i de flesta ,nu, de fall där infektionen påverkat lungorna i högre eller lägre grad). För det verkar som att mellan 90-99 procent av de som får covid-19 endast får milda symptom eller är nästan eller helt symptomfria. Hur stort detta mörkertal är kommer t ex svenska forskare att börja undersöka inom några veckor
Hur som helst så verkar den totala dödligheten för covid-19 ligga på samma nivå som den vanliga säsongsinfluensan, eller t.o.m betydligt längre än så, allt beroende på hur stor andel av befolkningen som verkligen blivit smittad, samt, naturligtvis, vilken sjukvård de med komplikationer kan erbjudas.
Det som förvånar mig är hur smittsamt Coronaviruset verkar vara, givet att det, i huvudsak, rör sig om en droppsmitta. Jag återkommer till detta nedan. Låt oss just här se på hur många som kan tänkas dö, globalt och i Sverige pga covid-19, Om Coronaviruset är mindre dödligt än vanligt influensavirus och 2 procent dör i vanligt säsongsinfluensa , så kanske dödligheten för covid-19 ligger på 0,5 procents dödlighet globalt sett. Låt oss anta att 80 procent av jordens befolkning smittas. Då ger 0,5 procent av 7,5 000 000 ett dödstal på 37,5 miljoner globakt sett, vilket börjar närma sig spanskans nivåer och är, i sig självt, en tragedi, även fast jordens befolkning var många gånger mindre än nu för 100 år sedan.
Och hur ser det ut i Sverige Här ligger dödligheten i vanlig säsongsinfluensa 10 gånger lägre än globalt. Men hälften av de som är 65 år och äldre vaccinerar sig Detta är inte möjligt vad gäller covid-19. Så låt oss räkna med 5 gånger lägre dödlighet för covid-19 jämfört med min globala skattning, givetvis utgår jag då ifrån att sjukvården fungerar. Så då landar vi på en total dödlighet för covid-19 i Sverige på 0,1 procent. Om nu 8 000 000 totalt smittats så landar vi på 8000 döda i covid-19 de närmaste två åren, (givet att det tar så lång tid att få flockimmunitet eller att vi fått ett vaccin då). Är 8000 döda svenskar ett högt tal? Nej inte om du jämför med spanskans ca 37 000 svenska offer, speciellt om man tar hänsyn till att vi har en ca 5 gånger större befoljning nu.. I Sverige dör årligen ca 90 000 personer. 8000 till avlidna ger alltså en ökning av dödligheten med mindre än 10 procent. Men, visst alla dödsfall är en tragedi.
Också åter till smittsamheten för Coronaviruset. Det rör sig alltså om, främst, en droppsmitta. Så nej, det är alltså inte så att Coronaviruset kan sväva runt i ett rum i timmar. Viruser lyder tyngdlagen, som allting annat. En hostning kan föra ut viruset en meter, kanske två meter, beroende på luftfuktighet, i rumnet, sedan faller det till marken och börjar brytas ner efter en tid, bl a beroende på temperatur i rummet. För att lyckas bli smitrad av en nysning som sker två meter ifrån dig i ett rum så måste du, i princip, slicka golvet i rummet inom en tvåmeters vektor framifrån den person som just nyst.
Annas är diskmedel, speciellt extra fettlösande sådant, vra att lösa upp virushöljen med, det har jag också tänkt på.