2020-03-19, 09:52
Medlem
Ogunquits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ottokar
Tegnell och Löfven är ansvariga för att planen fortsatte att flyga från Wuhan och Teheran när de enkelt hade kunnat stoppas. Det hade varit en verkningsfull åtgärd. Men de öppna gränserna var tydligen viktigare och nu sitter vi där vi sitter.

Om smittan är säsongsberoende så hade det kunnat vara något som förändrade hela situationen. Många influensavirus sprids helt enkelt inte under vår/sommar/höst pga. luftfuktigheten.

Jag vet inte om vi fick så mycket smitta från Kina och flyget från Iran stängde vi rätt snabbt.

Men vi hade kunnat sätta folk i karantän efter utlandsresor. Där har vi varit slappa.

Men att stoppa utlandsresor hade varit svårt i ett tidigt skede. Folk åkte som vanligt. Det är fortfarande folk som skulle åka om de fick chansen.

Folk har åkt på kryssningar de senaste veckorna.

.
Citera
2020-03-19, 09:53
Avstängd
88g14flashplants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flaskborste
Även att befolkningen inklusive alla idioter har vapen i mängder. När paniken sprids så kommer hela städer rasa ihop med vilda vapen fighter och dödsfall.
Säkert tryggare i Sverige, med dess satsning på en så storskalig smittspridning som möjligt, där horder av importkriminella är beväpnade till tänderna medan folket står värnlöst utan rätt och möjlighet att försvara sig. Amerikanerna kan och kommer åtminstone skjuta tillbaks.
Citera
2020-03-19, 09:54
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Suck, vi börjar med din procentuppgift, där man kan ge tre korrekta svar:

50 procentig sprit är 20 procent starkare än 40 procentig sprit.

50 procent sprit innehåller 25 procent mer alkohol än 40 procent sprit.

50 procentig sprit har en alkoholhalt som är 10 procentenheter högre än 40 procentig sprit.

Det är iof sant det du skriver om spanska sjukan Det du "glömner" att skriva är att Coronaviruset är en helt annan typ av virus än det svininfluensa virus som orsakade den spanska sjukan. Men sant är att det, pga en epidemi som kallades "den ryska snuvan" i Sverige, , och som härjade i slutet av 1800-talet, fanns finns immunitet hos de äldre emot spanskan. Någon sådan immunitet finns inte emot Coronaviruset.

Nej man kan inte räkna dödlighet på det sätt du räknar på. För det är först när man känner rill det totala antalet smittade, (alltså inte bara antalet rapporterade sjukdomafall, i de flesta ,nu, de fall där infektionen påverkat lungorna i högre eller lägre grad). För det verkar som att mellan 90-99 procent av de som får covid-19 endast får milda symptom eller är nästan eller helt symptomfria. Hur stort detta mörkertal är kommer t ex svenska forskare att börja undersöka inom några veckor

Hur som helst så verkar den totala dödligheten för covid-19 ligga på samma nivå som den vanliga säsongsinfluensan, eller t.o.m betydligt längre än så, allt beroende på hur stor andel av befolkningen som verkligen blivit smittad, samt, naturligtvis, vilken sjukvård de med komplikationer kan erbjudas.

Det som förvånar mig är hur smittsamt Coronaviruset verkar vara, givet att det, i huvudsak, rör sig om en droppsmitta. Jag återkommer till detta nedan. Låt oss just här se på hur många som kan tänkas dö, globalt och i Sverige pga covid-19, Om Coronaviruset är mindre dödligt än vanligt influensavirus och 2 procent dör i vanligt säsongsinfluensa , så kanske dödligheten för covid-19 ligger på 0,5 procents dödlighet globalt sett. Låt oss anta att 80 procent av jordens befolkning smittas. Då ger 0,5 procent av 7,5 000 000 ett dödstal på 37,5 miljoner globakt sett, vilket börjar närma sig spanskans nivåer och är, i sig självt, en tragedi, även fast jordens befolkning var många gånger mindre än nu för 100 år sedan.

Och hur ser det ut i Sverige Här ligger dödligheten i vanlig säsongsinfluensa 10 gånger lägre än globalt. Men hälften av de som är 65 år och äldre vaccinerar sig Detta är inte möjligt vad gäller covid-19. Så låt oss räkna med 5 gånger lägre dödlighet för covid-19 jämfört med min globala skattning, givetvis utgår jag då ifrån att sjukvården fungerar. Så då landar vi på en total dödlighet för covid-19 i Sverige på 0,1 procent. Om nu 8 000 000 totalt smittats så landar vi på 8000 döda i covid-19 de närmaste två åren, (givet att det tar så lång tid att få flockimmunitet eller att vi fått ett vaccin då). Är 8000 döda svenskar ett högt tal? Nej inte om du jämför med spanskans ca 37 000 svenska offer, speciellt om man tar hänsyn till att vi har en ca 5 gånger större befoljning nu.. I Sverige dör årligen ca 90 000 personer. 8000 till avlidna ger alltså en ökning av dödligheten med mindre än 10 procent. Men, visst alla dödsfall är en tragedi.

Också åter till smittsamheten för Coronaviruset. Det rör sig alltså om, främst, en droppsmitta. Så nej, det är alltså inte så att Coronaviruset kan sväva runt i ett rum i timmar. Viruser lyder tyngdlagen, som allting annat. En hostning kan föra ut viruset en meter, kanske två meter, beroende på luftfuktighet, i rumnet, sedan faller det till marken och börjar brytas ner efter en tid, bl a beroende på temperatur i rummet. För att lyckas bli smitrad av en nysning som sker två meter ifrån dig i ett rum så måste du, i princip, slicka golvet i rummet inom en tvåmeters vektor framifrån den person som just nyst.

Annas är diskmedel, speciellt extra fettlösande sådant, vra att lösa upp virushöljen med, det har jag också tänkt på.

Lägg därtill att 8000000 knappast smittas samtidigt då ett ökande antal immuna i populationen sänker R värdet.

8000 döda, kanske, men inte under ett och samma år, jag tror inte det.
Citera
2020-03-19, 09:55
Medlem
Hexen666s avatar
Så malariamedicinen Hydroxiklorokin verkar vara mycket effektivt mot Covid-19. Det är den stora nyheten idag, trummas ut överallt på sociala medier. Mycket hög success-rate. Den är lättillgänglig och funnits länge. Gäller väl bara att hålla tummarna
Citera
2020-03-19, 09:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AutDisceAutDiscede
Nja, jag är såpass cynisk så att jag inte tror ett skit på att man dragit igång denna cirkus om det enkom gällde de gamla och dess dödlighet i denna "influensa", något de äldre oftast ändå dör i, årligen. Hade det däremot handlat om en allmän dödlighet, i alla åldrar, ja då kan vi börja snacka. Så vad är då facit? Kanske får vi se detta om ett tag?

Fast det är ju inte bara äldre som dör i denna kris. Kanske av corona, men vården blir så pass ansträngd att många med andra tillstånd - unga som gamla - också kommer att dö. Vad ska man göra menar du, bara strunta i att ge sjukvård till gamla?
Citera
2020-03-19, 09:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lionatthezoo
De underliggande sjukdomar som media alltid framhäver som bidragande orsak till dödsfallen, är det oftast de vanliga folksjukdomarna typ diabetes typ2 och högt blodtryck?

KOL borde vara en allvarlig underliggande sjukdom. Nedsatt lungfunktion öht.
I övrigt de du räknar upp och hjärtproblem.
Senast redigerad av VigosRos 2020-03-19 kl. 09:58.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 88g14flashplant
Säkert tryggare i Sverige, med dess satsning på en så storskalig smittspridning som möjligt, där horder av importkriminella är beväpnade till tänderna medan folket står värnlöst utan rätt och möjlighet att försvara sig. Amerikanerna kan och kommer åtminstone skjuta tillbaks.
Det skulle förvåna mig om civilsamhället, polismyndigheten och försvarsmakten helt rämnar pga ett virus. Det som kan skapa social oro är såklart en ökande arbetslöshet till följd av minskad konsumtion. Det är därför man måste värdera varje åtgärd i relation till vilken skada det ger på samhället i övrigt.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av noooooo
Håller fullständigt med.

Innan 18 år så är dom slimmade och tränade för många här idrottar, många är dock feta också. Dom äter dom skit. Mycket chips, vitt bröd och annan snabbmat.

När dom flyttar ut och skaffar familj så märker man nedgången fort, träningen försvinner men skitmaten består. Jag ser stor skillnad på folk som är 30 från Sverige och 30 från Spanien. Dom ser lätt 10 år äldre ut.

Mina observationer och verkligen ingen data bakom

Italien har längre medellivslängd än svenskar, för det första, så helt förödande kan ju deras livsstil inte vara.
I Italien äter man mat av hög kvalitet, inte skitmat och verkligen inte mycket snabbmat jämfört med Sverige. De har färre överviktiga än Sverige, särskilt kvinnorna är mycket smalare än svenska kvinnor.

Om du tycker de ser äldre ut så är det för att de inte klär sig som högstadieungar när de är fyrtio. Ser man någon vuxen med bakvänd keps och sladdrig t-shirt i Italien så är det en svensk turist.
Citera
2020-03-19, 09:57
Medlem
crawlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TonyDR
Censuren har börjat!

https://twitter.com/ROGSAHL/status/1240554938633261056

Den har pågått länge. Det blir bara extra tydligt just nu.
Citera
Medlem
exexexexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Här står det att amerikaner redan funderar på att minska fängelsepopulationen...

https://edition.cnn.com/2020/03/18/politics/coronavirus-in-us-jails-heighten-concerns/index.html
Okej, fan fattar ingening. Varför skulle ett fängelse vara en high-prio.
Det är väl bara låsa ner det tänker jag.

Men jag ger mig!
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Man-At-Arms
Får se om ryktet stämmer under eftm
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/3Jgxj9/senaste-nytt-om-coronaviruset
Kan larma att de ej finns personal på förskola och grundskola så de uppmanar folk att stanna hemma med barn om man kan. Om syskon har symptom på snuva får de ej friska syskonen vara på förskola.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ogunquit
Jag vet inte om vi fick så mycket smitta från Kina och flyget från Iran stängde vi rätt snabbt.

Men vi hade kunnat sätta folk i karantän efter utlandsresor. Där har vi varit slappa.

Men att stoppa utlandsresor hade varit svårt i ett tidigt skede. Folk åkte som vanligt. Det är fortfarande folk som skulle åka om de fick chansen.

Folk har åkt på kryssningar de senaste veckorna.
De till och med uppmanades att åka, även så till Italien. En som insjuknade där vittnar:

”I januari blev uppgifterna om ett nytt virus i Kina allt frekventare, och när vi närmar oss avresa så har även Italien fått ett fåtal bekräftade fall. Så vi läser på vad experterna säger. Sveriges ledande epidemiolog uttalade sig i bland annat Norrbottenskuriren den 8 februari: ”Anders Tegnell, statsepidemiolog på Folkhälsoinstitutet, tycker att det är förnuftigt att människor inte avstår från att resa. När det gäller den här typen av resor finns det absolut ingen anledning att bekymra sig för coronaviruset. I exempelvis Alperna och Sydeuropa finns det ingen spridning över huvud taget, säger han.”

https://kvartal.se/artiklar/vi-var-bland-de-forsta-som-fick-corona/
https://www.kuriren.nu/nyheter/viruset-stoppar-inte-sportlovsresandet-nm5297550.aspx
Senast redigerad av Stolypin 2020-03-19 kl. 10:03. Anledning: Lade till källa.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in