2020-03-19, 09:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haloumi
Fan vad märklig intervju med Giesecke. Fattar inget.

Är han släkt med Tegnell?? haha Blev bara irriterad av att kolla på idioten. Den enda vettiga människa som jag setr hittills är
Björn Olsen
Citera
2020-03-19, 09:58
Medlem
Barn och unga döda i vanlig influensa! Finns undantag överallt.

https://time.com/5099042/influenza-deaths-flu/

https://edition.cnn.com/2020/02/21/health/child-flu-deaths-105/index.html

https://www.nbcwashington.com/news/local/16-year-old-virginia-girl-dies-from-flu/2213988/
Citera
2020-03-19, 09:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grollaren
Nej det var INTE så man identiferade viruset i Kina.
Okunskapen är så fundamental i det du skriver så jag ger upp.
Du verkar inte ha läst på ett endaste dugg om virusets upptäckt, hur det gick till, hur länge det har spridits eller vilka sjukdomar det orsakar.
Så jag skiter bara i dig nu.

Trevligt. Du har inte kommit med en enda källa fakta eller beräkning så jag tror inte så många lägger någon vikt vid dina utsagor. Tillför något eller håll käft.
Citera
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av justina
Det håller jag inte med om. Det är helt individuellt precis som i Sverige, jag tycker snarare att italienska äldre-äldre är mycket mer aktiva än svenska. De deltar i samhället på ett helt annat sätt.
Kan spintant se att äldre italienska artister är vitalare än svenska , kanske till en del en följd av att äldre där inte skyfflas undan och ses som ”stenålders”.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av justina
Italien har längre medellivslängd än svenskar, för det första, så helt förödande kan ju deras livsstil inte vara.
I Italien äter man mat av hög kvalitet, inte skitmat och verkligen inte mycket snabbmat jämfört med Sverige. De har färre överviktiga än Sverige, särskilt kvinnorna är mycket smalare än svenska kvinnor.

Om du tycker de ser äldre ut så är det för att de inte klär sig som högstadieungar när de är fyrtio. Ser man någon vuxen med bakvänd keps och sladdrig t-shirt i Italien så är det en svensk turist.

Kan inte svara för Italien men kan ju vara så att den äldre generation åt bättre. De där siffrorna kanske sjunker när vi blir äldre?

Pratar inte kläder - pratar rynkor, slitet ansikte generellt, kroppsformer osv
Citera
2020-03-19, 10:00
Medlem
IMBILDENs avatar
En sak jag funderat på och säkerligen många med mig. Hur smittsamt är egentligen viruset? Pratas om droppsmitta och aerosolsmitta. Att det smittar 1-2 meter, men stämmer det?

Var väl 200-300 personer minst som blev smittade under sportlovsresa till Italien. Vad gjorde de för att bli smittade? Var alla så nära andra? Många ska ju haft hosta ombord på planet tillbaka.

Hur många var det som reste till Italien på lovet?

Om man skulle vilja få en uppfattningen om samhällssmittan just nu.

Skulle man då inte kunna göra ett obundet slumpmässigt urval på exempelvis 500 personer boende i Stockholm. Det borde uppvisa någon grad av statistisk signifikans.
Citera
Medlem
eternussermos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av petnomi
Vad grundar du det på?
Intervju med sjukhusdirektören Johan Styrud på SVT.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av engelen
Då gratulerar jag dig till att ha en mycket förstående arbetsgivare som uppenbart agerar i en bransch där krisen inte slagit så hårt.

Och jag pratar inte om dagisålder, de barnen omfattas inte av skolplikt vilket förenklar situationen enormt eftersom du som förälder endast har omsorgsansvar och inte behöver säkerställa att barnet följer läroplanen. Enligt de regler som nu finns så innebär detta att du som förälder är skyldig att se till att barnet lär sig precis lika mycket hemma som i skolan. Detta tycker du bara löser sig själv då och kräver ingen insats från dig som förälder?

Självklart kräver det en insats av mig som förälder! Vad är det för dagisnivå på denna diskussion, det här är ett globalt nödläge och vi kan inte tro att allt ska vara lätt och roligt. Det blir tufft och jobbigt som fan och därför ska vi priviligierade inte gnälla utan göra vårt bästa. Vi har bekväma hem med internetuppkoppling, våra ungar har all teknisk utrustning som krävs, vi behöver inte plocka hem tjugo böcker och häften per unge som i vissa länder för vi får allt via deras iPads, jag fattar inte hur man överhuvudtaget kan gnälla när vi har de allra bästa förutsättningarna jämfört med många andra!
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av crawly
Den har pågått länge. Det blir bara extra tydligt just nu.
Möjligt att Twitter har uppmärksammat att vissa regimer (läs Putin) utnyttjar situationen för att skapa mer panik än nödvändigt. Har sett många inlägg på Twitter där en massa botar har spottat ut samma inlägg som, åtminstone i min värld, endast tycks vara avsedda att skapa panik.
Citera
Medlem
Grollarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trazke
Fast i dessa siffror finns det ett ogreppbart högt mörkertal med folk som varit lindrigt sjuka och inte ens testats. På Diamond princess finns inget mörkertal alls.

Öh.. jo det gör det.

https://www.thesun.co.uk/news/11186170/diamond-princess-coronavirus-cruise-victim-tests-positive-second-time-after-all-clear/
Senast redigerad av Grollaren 2020-03-19 kl. 10:03.
Citera
2020-03-19, 10:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hexen666
Så malariamedicinen Hydroxiklorokin verkar vara mycket effektivt mot Covid-19. Det är den stora nyheten idag, trummas ut överallt på sociala medier. Mycket hög success-rate. Den är lättillgänglig och funnits länge. Gäller väl bara att hålla tummarna

Varför är det så? Har malaria mycket gemensamt med Corona överlag? Eller är det ett bevis i riktning mot biovapen ?
Citera
2020-03-19, 10:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BrunoC-2.0
Usch fy fan, vilka dödsrasister man har i V, Mp, C och S, som argumenterar för stängda gränser som inte ens nazi-Hitler och Tredje riket varit bekväma med. Nu ska man inte hjälpa folk i nöd...

Glöm det. Asylrätten är det allra heligaste och viktigaste för våra svenska politiker. Absolut ingenting kan stoppa det.

Citat:
Regeringen har på uppmaning av EU beslutat att tillfälligt stoppa icke nödvändiga resor till Sverige, i syfte att mildra effekterna av coronautbrottet. Personer som "är i behov av internationellt skydd" är dock fortfarande välkomna och "rätten till asyl" påverkas inte av beslutet, meddelar regeringen.

Citat:
"Rätten till asyl påverkas inte av beslutet", skriver regeringen på sin hemsida.

https://www.friatider.se/regeringen-infor-inreseforbud-till-sverige
https://www.regeringen.se/artiklar/2020/03/fragor-och-svar--inresestopp-till-eu-via-sverige/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in