2020-03-19, 09:48
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av exexexex
För att iran är fattiga och har inte råd att underhålla sina fångar och vill skicka dom till europa.

Dom vakter med gasmasker.

Sluta vara korkad nu och tro att viruset ett fängelse är värre än ute i samhället!

Bye!

Här står det att amerikaner redan funderar på att minska fängelsepopulationen...

https://edition.cnn.com/2020/03/18/politics/coronavirus-in-us-jails-heighten-concerns/index.html
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Att det är betydligt färre barn i skolorna och risken för de som enda är kvar blir lägre? Tycker man överdriver en himla massa. Man får det att låta som att nästan alla barn skulle ha föräldrar som jobbar inom vården och att dessutom de föräldrarna inte skulle kunna ordna barnpassning på annat vis. Vanligen finns för det första en make som kan träda in. Det fungerar ju bevisligen i alla andra länder i Europa. Känns som man vill att det inte ska fungera här. Vet inte om det är en jämställdhetsgrej man vill driva i absurdum här i Sverige eller vad det beror på.

Som sag det är inte bara vården som är nyckelyrken som måste vara igång. Redan nu vet jag flera förskolor där bara 30 % av barnen är på plats. Kan inte se att det skulle spela någon som helst roll att stänga. Däremot skulle man nu kunna sänka gränsen folksamlingar till 10 i storstäderna några veckor.
Citera
Medlem
twoeggss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FairStuff
Siffror
Dödligheten på Sars-Cov-2 är just nu ca 9%
i Italien över 42%

"Dödligheten just nu"
Citera
2020-03-19, 09:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CityBangBang
Exempel på att viruset visst inte bara drabbar äldre

https://www.hbl.fi/artikel/antalet-coronafall-i-finland-har-stigit-till-319-vanligast-bland-25-34-aringar/
För det första har ingen sagt att unga människor är immuna mot viruset. Däremot har ju väldigt få unga dött av viruset. De två under 40 som dött i Italien hade allvarliga underliggande sjukdomar.

När det gäller rapporterade fall i Finland så beror det gissningsvis på att det är så kallade importfall från Norra Italien, Österrike, Frankrike och Spanien. Vem är det framför allt som åker på skidsemester i Alperna? Det är 25-34-åringar.
Citera
Medlem
Censuren har börjat!
Citat:
Twitter stramar åt coronainlägg
Sociala medier-jätten Twitter har meddelat att man inte längre tillåter tweets som ökar risken för spridning av covid-19.
https://twitter.com/ROGSAHL/status/1240554938633261056
Citera
Medlem
Man-At-Armss avatar
Citat:
Tidigare i veckan kunde Aftonbladet berätta att ett febrilt arbete pågår i riksdag och regering för att förbereda en eventuell stängning av grundskolor.

En ny lag blixtbehandlas och målet är att regeringen ska kunna stänga grund- och förskolor i Sverige från och med måndag, erfar Aftonbladet.

Idag väntas riksdagen klubba igenom det nya lagförslaget, klockan 16.

Får se om ryktet stämmer under eftm
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/3Jgxj9/senaste-nytt-om-coronaviruset
Senast redigerad av Man-At-Arms 2020-03-19 kl. 09:52.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
En förklaring till Italiens (och även Spaniens förmodade) utveckling är att de åldras tidigare. Jag skulle nog generellt sett säga att många 60-åringar i Italien ligger på en 75-årings nivå i exempelvis Sverige.

Håller fullständigt med.

Innan 18 år så är dom slimmade och tränade för många här idrottar, många är dock feta också - finns inget mitt emellan. Dom äter dom skit. Mycket chips, vitt bröd och annan snabbmat.

När dom flyttar ut och skaffar familj så märker man nedgången fort, träningen försvinner men skitmaten består. Jag ser stor skillnad på folk som är 30 från Sverige och 30 från Spanien. Dom ser lätt 10 år äldre ut.

Mina observationer och verkligen ingen data bakom men bott i Spanien i snart 7 år
Senast redigerad av noooooo 2020-03-19 kl. 09:52.
Citera
2020-03-19, 09:50
Medlem
Grollarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TrolleriKonto
Langa gärna en länk till den intervjun, om du sitter på en sådan.

Citat:
Ursprungligen postat av Asmodeusvult
En länk till detta inslag, möjligen? (Eller en beskrivning av program och ungefärlig tid eller dyl.)

Här kommer den..
Från den 8:e februari

Inslaget borde hetat "Den pinsamma tystnaden som uppstår då man inte får det svaret man förväntat sig"

https://www.tv4play.se/program/12517164/12525299?first=12519938
Senast redigerad av Grollaren 2020-03-19 kl. 09:56.
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av FairStuff
Siffror
Dödligheten på Sars-Cov-2 är just nu ca 9%
i Italien över 42%

Fast i dessa siffror finns det ett ogreppbart högt mörkertal med folk som varit lindrigt sjuka och inte ens testats. På Diamond princess finns inget mörkertal alls.
Citera
Medlem
Terror-Ister-Bands avatar
Och ikvall stanger de flygplatsen har i Luanda, Angola i 15 dagar. Sa kom verkligheten aven hit utan ett enda fall rapporterat.
Citera
2020-03-19, 09:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av justina
Jag sitter i jobbmöten via video hela dagarna och det alla säger, även de med småbarn i dagisålder som är hemma, är att de jobbar klart mycket snabbare hemifrån då ingen dötid uppstår med onödigt snack, lunch på stan eller fikapauser. Man sitter vid datorn och äter sin lunch medan man jobbar på, man tar sin kaffe medan man jobbar på.
Så det blir definitivt mer tid över än vanligt.
Som sagt, jag har vänner och bekanta över hela Europa (Luxemburg, Schweiz, Italien, Finland) som i detta nu hanterar jobb och barnens studier hemifrån. Jag undrar på vilket sätt vi svenskar skiljer oss från andra och inte klarar det andra klarar?
Då gratulerar jag dig till att ha en mycket förstående arbetsgivare som uppenbart agerar i en bransch där krisen inte slagit så hårt.

Och jag pratar inte om dagisålder, de barnen omfattas inte av skolplikt vilket förenklar situationen enormt eftersom du som förälder endast har omsorgsansvar och inte behöver säkerställa att barnet följer läroplanen. Enligt de regler som nu finns så innebär detta att du som förälder är skyldig att se till att barnet lär sig precis lika mycket hemma som i skolan. Detta tycker du bara löser sig själv då och kräver ingen insats från dig som förälder?
Citera
2020-03-19, 09:52
Medlem
NietzschesHorses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CityBangBang
Exempel på att viruset visst inte bara drabbar äldre

https://www.hbl.fi/artikel/antalet-coronafall-i-finland-har-stigit-till-319-vanligast-bland-25-34-aringar/

Exempel på att influensan inte bara drabbar äldre? Det är väl ingenting nytt eller uppseendeväckande med det.

Vad är syftet med inlägget. Artikeln säger ingenting om sjukdomsbilden för de 25-34 åringar som drabbats i Finland, den säger ingenting om deras hälsostatus i övrigt. Utan mer information framstår din kommentar som skräckpropaganda i och med att ingen någonsin påstått att unga vuxna inte kan få COIVID-19 samt att ett litet fåtal också drabbas av komplikationer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in