2020-03-19, 09:13
Medlem
RobertoSavianos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grollaren
Jo tänk att jag har det. Om ni nu är oförmögna att ta reda på saker själva.

"A shortage of medical supplies and hospital beds in Italy is forcing doctors to choose which coronavirus patients to save — and they're said to be choosing the young."

Mar 10, 2020, 3:42 PM

https://www.businessinsider.com/italys-doctors-are-forced-to-prioritize-saving-the-young-2020-3?r=US&IR=T

Det är väl inget märkligt med det? Fullt naturligt och vad vi lär oss är att viruset är mindre och mindre dödligt för unga personer (även om det i vissa undantagsfall krävs vård)
Citera
2020-03-19, 09:14
Medlem
KinaTorterarSvensks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jack.daniels
Mig veterligt är det mer spritt i Italien och de har ingen diktatur! Dessutom blev de förvarnade av utbrottet i kina. Däremot visade sig diktaturen fungera när de stängde ner kina.

Diktaturen Kina censurerade all information om viruset under en hel månad. Det var därför som Kina-viruset kunde fortsätta att spridas, och bli till epidemi.

Citat:
Aftonbladet: Första kinesiska ordern om corona: ”Förstör proverna”

Tig och förstör proverna. Den ordern fick laboratorierna som upptäckte det nya coronaviruset i Wuhan. Mörkläggningen beordrades av Kinas nationella hälsokommission den 3 januari
.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/lA5m63/forsta-kinesiska-ordern-om-corona-forstor-proverna
Citera
2020-03-19, 09:14
Medlem
Haddock93s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
Exakt, tänk på den unge (21) fotbollsspelaren som fick covid19 och tvärdog för det visade sig att han hade leukemi...

Ja sen alla som behöver sjukvård, inte pga Corona men något annat, kanske inte kan få det när de behövs.

Sånt kan ju vara farligt med.
Citera
2020-03-19, 09:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grollaren
Jo tänk att jag har det. Om ni nu är oförmögna att ta reda på saker själva.

"A shortage of medical supplies and hospital beds in Italy is forcing doctors to choose which coronavirus patients to save — and they're said to be choosing the young."

Mar 10, 2020, 3:42 PM

https://www.businessinsider.com/italys-doctors-are-forced-to-prioritize-saving-the-young-2020-3?r=US&IR=T

Mar 10 var det ifrån.

16 mars var dock 90% över 50 på intensiven. "Young" i detta fallet är alla under 70. Jag räknar inte en fet 40-50 årig rökare som "young". När 20-30% på intensiven är under 30 då ska vi börja bli oroliga på riktigt. Finns ingen data i storleken som Italien och Kina som i närheten visar på det.
Citera
Medlem
godhetsapostelns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flashbackstasi
När börjar man smitta under inkubationstiden?
Anledningen till att jag ställer frågan är dels att jag googlat men inte hittat svar.
Dels att flera experter, bl.annat Johan Giesecke menar att man inte behöver stänga för och grundskolor, även om föräldrarna skulle vara Coronasmittade.
De menar att barnen kan vara i skolan till de känner fysiska symtom, ex.vis hosta, feber, huvudvärk mm.

Jag får inte ihop det här riktigt..
När du får virus på dig så förökas dessa i raketfart. Du är full av virus redan första dagen som du smittar andra med.
Sedan tar det i genomsnitt 4 dagar innan dom blir så många att deras attacker på kroppen märks ...du får symptom. Detta kalla inkubationstid. Men du sprider smitta och är full av virus från dag ett.

Alla smittade har inte symptom men är fulla av virus - som dom smittar andra med.

Sveriges enda taktik har väl varit att förhindra panik snarare än att minska smittspridning än så länge.
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Erty0192
Det blir lite fel att säga att vi praktiserar flockmentalitet. Det man försöker åstadkomma är en långsam smittspridning och en fungerande vård. Därtill ska så lite som möjligt av samhället stänga ner. Att det sen leder till flockmentalitet är helt sant men det är långsam smittspridning som eftersträvas.

Samtidigt som den inte får vara för långsam för då är risken att det kommer en jättetopp senare istället när allt folk släpps ur karantän samtidigt.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vemsa
Och då vore gårdsvakter eller husvakter kanske bra. Alltså vakter som ser till att barnen håller sig inne i sina hem och läser och lär sig saker, och bara låter dem gå ut i små grupper och följer med dem.
För mellanstadiebarn och högstadiebarn funkar det, men lågstadiebarn behöver nog dagmammor.

Men det är viktigt att staten eller kommunen organiserar det hela, så att det ändå blir ungefär som skolor. Och så att alla gör detta, så att inte vissa barn och ungdomar gör vad de vill på dagarna och då ökar risken att smitta varandra.
Du skulle gilla det va? Var du månne koncentrationslägervakt i ett tidigare liv?
Jag har full förståelse för om ungdomar skiter i det här. Man håller på att förstöra deras framtid för att rädda några multisjuka 80-åringar.
Citera
2020-03-19, 09:16
Medlem
RobertoSavianos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NietzschesHorse
Hur länge ska ni leva som skraja råttor instängda i era hålor på grund av ett virus som är något dödligare än flunsan, vars dödsoffer är män där medelålder är 79.5 bast och samtliga har en eller fler sjukdomar?
Låt säga att flockimmunitet är långt bort, kanske till och med så att detta är en sjukdom som vi bara får acceptera inte går att besegra eller vaccinera sig mot. Att det helt enkelt kommer komma nya utbrott. Ja precis som vi människor levt i tusentals år. OK, ta ett djupt andetag och förstå att vi människor är dödliga och att det finns hundratals virus där ute som vi inte ens känner till. Ska ni då leva som råttor tills ni svälter ihjäl för att 80-åringar har 10% risk att dö om ni hostar på dem? Är detta är er plan.

Jisses.

Tror alla hysteriska i denna tråd behöver ta en tripp till djupaste Afrika och prova på hur det är att leva som en dödlig människa, inse det och ändå fortsätta leva.

Vi föds och vi dör. Det kan ni vara så säkra på. Vad vill ni fylla era dagar med i detta vårt korta jordeliv? Skyddsmasker och virusskräck?

Håller med. Det är dags att samhället börjar fungera som vanligt. Uppoffringarna vi gör står i proportion mot utfallet
Citera
Medlem
Ogunquits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stockholmslivet
Fast då är andra - populistiska - länder populistiska för att de agerar innan folket är mottagliga?
Vilket borde vara motsatsen till populism och således är det "vi" som är populisterna?

Knepig fråga. Jag vet inte om de andra länderna agerade innan deras befolkning var mottagliga.

Men jag tror "vi" är populisterna. Dock inte i denna tråden på Flashback.

Men eftersom vi fått mer smittfall och nu har 10 dödsfall, andra länder stänger gränserna, börsen rasar, folk blir arbetlösa och det är Corona på nyheterna hela tiden, så är vi mer mottagliga nu.

Så vem vet Tegnell hade kanske rätt hela tiden.
Jag har varit väldigt kritisk mot honom och undrat varför han varit så korkad. Men på slutet har jag börjat omvärdera honom lite. Ha is i magen. Rätt åtgärd i rätt tid. Det är kanske så man måste göra. Jag bara hoppas att vi inte dragit i nödbromsen för sent.
Citera
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Suranappar
Haha sommarstugorna är inte från 30 talet längre.

Okej, vad är fördelen då med att bo i en sommarstuga jmf med exempelvis i en villa? Är det någon fördel att den ligger 15 mil utanför Stockholm, jmf med exempelvis en villa i Täby? Borde fungera lika bra att distansera sig där?
Citera
Medlem
Grollarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Erty0192
Det blir lite fel att säga att vi praktiserar flockmentalitet. Det man försöker åstadkomma är en långsam smittspridning och en fungerande vård. Därtill ska så lite som möjligt av samhället stänga ner. Att det sen leder till flockmentalitet är helt sant men det är långsam smittspridning som eftersträvas.

Flockmentalitet praktiserar vi tyvärr i högsta grad redan, men jag antar att du menar flockimmunitet.

Att samhället fortsätter som vanligt skulle leda till mer långsam smittspridning får jag då inte att gå ihop.
Citera
2020-03-19, 09:17
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av NietzschesHorse
Hur länge ska ni leva som skraja råttor instängda i era hålor på grund av ett virus som är något dödligare än flunsan, vars dödsoffer är män där medelålder är 79.5 bast och samtliga har en eller fler sjukdomar?
Låt säga att flockimmunitet är långt bort, kanske till och med så att detta är en sjukdom som vi bara får acceptera inte går att besegra eller vaccinera sig mot. Att det helt enkelt kommer komma nya utbrott. Ja precis som vi människor levt i tusentals år. OK, ta ett djupt andetag och förstå att vi människor är dödliga och att det finns hundratals virus där ute som vi inte ens känner till. Ska ni då leva som råttor tills ni svälter ihjäl för att 80-åringar har 10% risk att dö om ni hostar på dem? Är detta är er plan.

Jisses.

Tror alla hysteriska i denna tråd behöver ta en tripp till djupaste Afrika och prova på hur det är att leva som en dödlig människa, inse det och ändå fortsätta leva.

Vi föds och vi dör. Det kan ni vara så säkra på. Vad vill ni fylla era dagar med i detta vårt korta jordeliv? Skyddsmasker och virusskräck?

Bra inlägg och inställning. Vi behöver män som dig när vi står för riktiga kriser, för var så säkra på att sånna kommer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in