2020-03-19, 09:17
Medlem
KinaTorterarSvensks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AldoRaine
Har du belägg för dina påståenden? Diktaturer är bra ibland, se bara hur dom hanterade karantänen, ord och inga visor! Sjukhus byggde dom på en vecka. Här i Sverige måste det utredas om det ska utredas. Att bygga ett sjukhus tar 10-15 år!

Tycker inte att diktatur verkar särskilt bra:

Citat:
Aftonbladet: Första kinesiska ordern om corona: ”Förstör proverna”

Tig och förstör proverna. Den ordern fick laboratorierna som upptäckte det nya coronaviruset i Wuhan. Mörkläggningen beordrades av Kinas nationella hälsokommission den 3 januari
.

Den 18 december förra året lades en 65-årig man in på Wuhans centralsjukhus med lunginflammation. Han blev snabbt sämre. Den 24 december skickades prover från mannens lungor till laboratoriet Vision Medicals.

Den 27 december fick Zhao Su, chefsläkare på sjukhusets intensivvårdsavdelning, svar från laboratoriet. Beskedet: mannen var infekterad av ett virus som var väldigt likt sars-coronaviruset från 2003.

Två dagar senare hade laboratoriet BGI analyserat ett annat prov, och kommit fram till att det hade 80 procents likhet med sars-viruset.

Läkaren Li Wenliang, som senare dog av viruset, var en av flera som den 30 december gick ut i sociala medier och berättade om laboratorieresultaten.

Den 1 januari greps Wenliang och flera andra för att de hade spridit rykten om ett sars-liknande coronavirus.

Wuhan med elva miljoner invånare sattes i karantän den 23 januari. Då hade det gått nästan fyra veckor sedan det nya coronaviruset upptäcktes och tystades ner.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/lA5m63/forsta-kinesiska-ordern-om-corona-forstor-proverna
Citera
2020-03-19, 09:18
Medlem
eternussermos avatar
Man märker att sjukvården gett upp när mannu satsar på palliativ vård istället för IVA-platser, vi kommer tydligen inte ens försöka rädda flera av de sjuka.
Citera
Medlem
Grollarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av noooooo
Mar 10 var det ifrån.

16 mars var dock 90% över 50 på intensiven. "Young" i detta fallet är alla under 70. Jag räknar inte en fet 40-50 årig rökare som "young". När 20-30% på intensiven är under 30 då ska vi börja bli oroliga på riktigt. Finns ingen data i storleken som Italien och Kina som i närheten visar på det.

Ja alla ljuger som inte bekräftar dina siffror som kommer ifrån.. var var det nu? Twitter?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Okej, vad är fördelen då med att bo i en sommarstuga jmf med exempelvis i en villa? Är det någon fördel att den ligger 15 mil utanför Stockholm, jmf med exempelvis en villa i Täby? Borde fungera lika bra att distansera sig där?

Jag vet faktiskt inte, jag bara skrev hur mina kunder gör dem flyr Stockholm.
Tycker personligen den är löjligt.
Citera
2020-03-19, 09:19
Medlem
Amazing-Graces avatar
[quote=EmotionalIntegrity|70782300]Jag rekommenderar er som inte vill bli mer oroliga eller mer frustrerade över människors oliktänkande vad gäller detta virus att sluta läsa denna tråden! Det är för mig tydligt att det finns ett Coronavirus, men sedan finns en Coronahysteri - som när allt utvärderas om något år - visar sig långt mycket allvarligare än själva viruset i sig. Det är vad jag tror. Så sluta läsa denna tråden.

Bra inlägg!

Man måste få ha olika uppfattningar om detta och om olika strategier som länder tar till. Det är ju ingen som vet säkert vad som är rätt eller fel. Jag vacklar själv mellan att tycka att Tegnell verkar galen till att jag tycker att han är helt rimlig och har rätt. Det är naturligt att känna olika saker och tänka på olika sätt i en sån komplex situation som denna, som ingen av oss har varit med om tidigare. Därför är det också jävligt trist att det blir en så aggressiv stämning och hårda ordalag så fort någon kommer med en annan åsikt. Man kan ju knappt ställa en fråga här utan att få en massa sura svar. Skärp er för fan! Vi sitter ju alla i samma båt.
Citera
Medlem
severustheemperors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flashbackstasi
När börjar man smitta under inkubationstiden?
Anledningen till att jag ställer frågan är dels att jag googlat men inte hittat svar.
Dels att flera experter, bl.annat Johan Giesecke menar att man inte behöver stänga för och grundskolor, även om föräldrarna skulle vara Coronasmittade.
De menar att barnen kan vara i skolan till de känner fysiska symtom, ex.vis hosta, feber, huvudvärk mm.

Jag får inte ihop det här riktigt..

Bästa svar jag kan ge efter alla lästa artiklar.

1. Inkubation 12 timmar till 27 dagar
2. Du kan smitta så fort viruset fått fäste, dvs potentsiellt inom 24 timmar
3. Det kan dock ta upp till 27 dagar innan du uppvisar kraftigare symtom, och blir riktigt sjuk.
3. Flera källor säger att smittan är semiluftburen/luftburen. Tex, känt fall med bara 15 sec kontakt på kinesisk mat marknad.
4. Barn blir sjuka. Ett fåtal barn har skall ha dött. Vore ett undantag om barn ej kunde smitta
5. Johan Giesecke är semi galen vid jämförelse med vad man vet från andra länder, och vad som fastställts
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grollaren
Ja alla ljuger som inte bekräftar dina siffror som kommer ifrån.. var var det nu? Twitter?

Nä, Brittish medical Journal och italienska staten.
https://www.bmj.com/content/bmj/368/bmj.m1065.full.pdf

Det är ju du som länkar obskyra småtidningar i <insert random land> som källa.
Citera
2020-03-19, 09:20
Medlem
Grollarens avatar
[quote=Amazing-Grace|70782836]
Citat:
Ursprungligen postat av EmotionalIntegrity
Jag rekommenderar er som inte vill bli mer oroliga eller mer frustrerade över människors oliktänkande vad gäller detta virus att sluta läsa denna tråden! Det är för mig tydligt att det finns ett Coronavirus, men sedan finns en Coronahysteri - som när allt utvärderas om något år - visar sig långt mycket allvarligare än själva viruset i sig. Det är vad jag tror. Så sluta läsa denna tråden.

Bra inlägg!

Man måste få ha olika uppfattningar om detta och om olika strategier som länder tar till. Det är ju ingen som vet säkert vad som är rätt eller fel. Jag vacklar själv mellan att tycka att Tegnell verkar galen till att jag tycker att han är helt rimlig och har rätt. Det är naturligt att känna olika saker och tänka på olika sätt i en sån komplex situation som denna, som ingen av oss har varit med om tidigare. Därför är det också jävligt trist att det blir en så aggressiv stämning och hårda ordalag så fort någon kommer med en annan åsikt. Man kan ju knappt ställa en fråga här utan att få en massa sura svar. Skärp er för fan! Vi sitter ju alla i samma båt.

Diamond Princess?
Citera
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tinuviel
Sannolikt stänger de stora sjukhusen ned all sin kirurgi utom den mesta akuta och övergår till kohortvård i sina pre- och postoperativa utrymmen. De kan då utnyttja respiratorerna som annars skulle använts för att söva människor på operation. Så, jag tror de klarar veckan ut, men i stort är jag med på det du skriver.

Fältsjukhus lär kunna göra sitt, också. Där vet jag dock inte exakt hur resurser ser ut, men det lär vara ganska begränsat.
Det var 21st IVA-patienter igår när jag skrev. Senare på kvällen verkar det blivit 30st.
I min uppfattning har Sverige blivit tagna på sängen ganska hårt av hela innebörden av denna virussmitta och pandemi.
Som det känns nu, lär skyddsmaterial och personal ta slut före antalet IVA-platser, och resultatet blir detsamma - Sköterskor får då vårda patienter i korridorerna, och det är nog bara en tidsfråga om det fortsätter rasa så här.

Igårkväll lyssnade jag på SR´s Vetenskapspodden med avsnitt från 21/2 - "Viruset som hotar det kinesiska systemet", i syfte att höra tongångarna bland forskare, virusologer, reportrar etc, från tiden före världsutbrottet, tills hur det låter i samhället just nu.
Det är verkligen dag/natt-skillnad.

Som av en händelse har media fokuserat lite på sjukhus-läget nu på morgonen:
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/allt-fler-i-behov-av-intensivvard
Citat:
Stockholm har nu börjat ta höjd för att vi kanske får en enorm pandemi, säger Johan Styrud som förutom sin tjänst på Danderyds sjukhus är ordförande i Stockholms läkarförening.
Citat:
Under onsdag kväll var antalet coronasmittade patienter som hittills fått intensivvård över 30, enligt svenska intensivvårdsregistret.
Citera
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Suranappar
Jag vet faktiskt inte, jag bara skrev hur mina kunder gör dem flyr Stockholm.
Tycker personligen den är löjligt.

Ja, svårt att säga vad som är bäst.
Citera
2020-03-19, 09:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av godhetsaposteln
När du får virus på dig så förökas dessa i raketfart. Du är full av virus redan första dagen som du smittar andra med.
Sedan tar det i genomsnitt 4 dagar innan dom blir så många att deras attacker på kroppen märks ...du får symptom. Detta kalla inkubationstid. Men du sprider smitta och är full av virus från dag ett.

Alla smittade har inte symptom men är fulla av virus - som dom smittar andra med.

Sveriges enda taktik har väl varit att förhindra panik snarare än att minska smittspridning än så länge.
Ok, tack, men då är det ju som jag misstänker, att barn med virussmittade barn som går till för & grundskolan för smittan vidare.
Citera
2020-03-19, 09:21
Medlem
Nu kan man testa om man har corona.

https://corona.sll.se/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in