Citat:
Ursprungligen postat av
Svinhugget
-92 hade Järngänget/DFG tagit över totalt, när även Baby Firman vuxit till sig. Vi dominerade hela 90-talet totalt.
Tumbaligan var cirka 15 st, Järngängen cirka 50 st. 15 vs 15 är jag övertygad om att vi fortfarande vi tagit dem. Black Army hade vi redan förintat och Firman Boys var ingenting -92.
Förmodligen hade vi varit chanslösa mot dagens ligor då de är större, har tränat mer kampsport överlag och har bättre disciplin.
Tysk tidning gjorde reportage om de tre klackarna inför EM-92. Med fokus på slagsmål. Bajen var klart flest och äldst, men lugnast. Gnaget mittemellan på allt. Vi var minst i antal och yngst men klart värst. – allt enligt reportern som hänge med alla tre klackar hela våren. Vi är färre men vi är värre!
Så minns jag också saken,tidigare fick vi smågrabbar gömma halsduken på väg till och från hockey och fotboll,speciellt mot gnaget.
Början 90 hände något, gnaget fick pisk i centrala delarna av staden samt fick springa när de försökte med sina sedvanliga överfall vid uppgången från t-banan när vi skulle till Råsunda. Vi kunde lugnt käka burgare på Vasagatan där folk från gnaget tidigare överföll hungriga Djurgårdare som ville ta en burgare före pendeln gick hemåt. Minns speciellt ett tillfälle där några kända aik-ligister försökte nita Djurgårdare i kassakön på gyllene måsen och blev brutalt nedslagna med stålstolar från tillskyndade Djurgårdare som satt längre in på restaurangen och uppfattade tumultet.
Visst fanns det innan enskilds Dif som stod på sig,tänker främst på diverse skinheads samt en kille vi kallade "skägget". Skägget var rätt liten men påminde till utseende och klädstil lite om John Rambo från filmen first blood,Minns speciellt en händelse efter ett fotbollsderby mot gnaget. Vi var som vanligt mkt färre och lättade omgående från Solna efter slutsignalen, folk från gnaget jagade för att hinna ut och slå på eftersläntare. På tunnelbaneperrongen hördes vrålande från gnagare som var på väg,en spotter kom springande och sa att gnaget var minst 200 man. Ställda inför detta så var flykt enda alternativ då vi var väldigt få samt de flesta likt jag i yngre tonåren,skägget stod dock ensam kvar och det sista jag såg var när han kamikaze-rusade mot de ankommande gnagarna helt solo. Nästkommande match var han rejält blåslagen men lycklig då han sänkt flera stycken före han själv gick i backen och fick ta emot en mkt omild behandling.