2020-03-18, 23:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bajjamannen87
Det här klippet: https://youtu.be/HDXmmcnmwnE

"Risken att smittas i Sverige är obefintlig" säger Anders Tegnell.
Expressenreporten försöker leka smart och sätta dit Tegnell i årets scoop, gäsp.

Risken att smittas i Sverige vid den tidpunkten var obefintlig, ja det var korrekt information då.

Tegnell sa inte att risken att bli smittad i Sverige om 4 veckor är obefintlig.

Folkhälsomyndigheten ger rekommendationer baserat på nuläget och den evidens som finns.

Ska UD ge rekommendationer om ”vi tror att du inte ska åka till detta landet om 12 veckor, då risken kanske kan vara hög”?

Ska läkemedelsverket säga ”vi tror att du inte ska använda alvedon om 5 år, det kan komma en ny studie som säger att det är farligt”?
Senast redigerad av baltazr 2020-03-18 kl. 23:19.
Citera
2020-03-18, 23:13
Medlem
AutDisceAutDiscedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av shinker
10 av 15 000 har dött. På den nivån är det. I Sverige.

12 är det väl, hehe! Jag vet - därför vacklar jag hela tiden mellan det bästa och det värsta. Jag anser mig själv som en någorlunda intelligent person med någorlunda och hyfsat sansade åsikter och meningar, men fasiken; nu är jag som en lallande idiot - jag vet och det erkänner jag rakt av...
Citera
2020-03-18, 23:14
Medlem
Lugnochros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeffreyEpstein
enough-is-enough är ett troll.
Oavsett så får de inte stå motsagda så länge de sprider dynga.
Citera
Medlem
Snapcounts avatar
Oslo idag ca kl 17 bevittnade jag en reaktion på "Corona-krisen". Det tror jag iallafall..

Nå väl, det var en fin våreftermiddag med klar sol och ingen blåst, var inte långt hemmifrån. Ifrån en öppen balkong spelas det opera med högre ljud (bara musik, ingen sång). Ut på samma balkong kommer en medelålders kvinna och börjar sjunga, och hon har rösten..

Folk stannar och lyssnar, filmar... Endel på angränsande balkonger kommer även ut för att höra.

Stycket spelas färdigt, folk applåderar.., kvinnan går in utan att säga något.
Senast redigerad av Snapcount 2020-03-18 kl. 23:18.
Citera
Medlem
nikithas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lisett
Inte alla barn som i praktiken har två närvarande föräldrar, nej. Är detta en nyhet för dig?

De flesta har två halvnärvarande föräldrar. Även om de inte bor ihop.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skilly
Enligt en ny model/analys i UK står vi inför att antingen stänga ner hela landet i 18 månader (tills vi får tag i ett vaccin) eller att försöka uppnå flockimmunitet och låta befolkningen smittas lite i taget (vilket enligt modellen kommer att leda till många fler döda än om vi låter landet gå i karantän). 18 månaders karantän får andra oerhörda konsekvenser istället.

Risken för individer under 50 år att avlida i Corona är väldigt låg enligt publika siffror.

Och.. vi behöver 60% smittade i samhället för att nå flockimmunitet.

I Sverige ser befolkningspyramiden ut som så här.

39% av befolkningen är över 50 år.
26% av befolkningen är över 60 år.

Så.. min fråga blir då.. vad om vi sätter alla över 50/60, samt andra med underliggande sjukdom, i karantän. Och låter resten av befolkningen medvetet självsmittas raskt. Sätt alltså upp infektionskliniker dit folk får gå FÖR ATT BLI SMITTADE, helst så fort som möjligt.

Inom en ganska kort period, ca en månad, hade vi 60 - 74% av befolkningen immun och hade alltså uppnått flockimmunitet. Viruset borde därefter vara i det närmaste dött i landet och ha väldigt svårt att spridas och smitta resterande åldersgrupper.

Återstår naturligtvis en del logistik, , och det är väl lite i linje med vad FHM försöker åstadkomma.. men varför inte?

Visst.. vi skulle fortfarande riskera att få en del döda (uppskattningsvis ca 1 000 - 5 000) döda men det är ändå väldigt lågt (låter helt hemskt) om man tänker på alternativet.

Även en karantän skulle ge sådana siffror (minst) men då innebära 18 månaders nerstängning, med allt vad det innebär.

Skull ni vara beredda och låter er smittas om en sådan option fanns? Att "ta en för landet"?

Det är en utmärkt idé, men sannolikt inte möjlig att tillämpa i praktiken. Jag hade varit förberedd att delta när sjukdomens permanenta skadebild var klargjord.

Ett land som skulle kunna implementera ovan skulle kunna få ett stort försprång in i den nya världen.
Citera
Medlem
prominentens avatar
Hur siger man på norsk? Jeg er enig

Citat:
Ursprungligen postat av Moentos
Uden egne åsikter kunne du erstattes af en fjernstyret robot.
Citera
2020-03-18, 23:16
Medlem
https://www.google.com/amp/s/amp.svt.se/nyheter/inrikes/svart-coronasjuka-far-ebolamedicin
Nu får någon av alla dessa testare ge besked funkar remdesivir?! Ett preparat som var i fas3. Wakey wakey läkemedelsbolagen.

Behövs inte hundra olika testfaser, man ger skiten till en sjuk och funkar det ser man det. Funkar det inte går man i konkurs för skämmigheten.
Citera
Medlem
Arnold15s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AlbertEnben
Men konkurser sker ju varje år, folk är arbetslösa, titta på hela världen hur många tror du saknar arbete?

Folk blir ruinerade och tar livet av sig varje år.

Men jag bryr mig inte för jag har mitt på det torra. Men som sagt slutar vara alarmist.

Konkurser och arbetslöshet ökar aldrig så fort som de gör nu.

Och det var ALARMISTERNA på sociala medier som ville stänga ner allt.
De fick som de ville.
Konsekvenserna skiter de i.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Alternativet är att införa karantän/isolering samt nedstängning när det kommer att ge störst effekt, exakt vad Tegnell och Folkhälsomyndigheten säger.

Jag vet, det kan bli svårt att i längden komma runt det faktum att man resonerar inkonsekvent.

Bara erkänn för dig själv att du nu har målat in dig i ett hörn, det kommer att underlätta för dig i den här diskussionen.

Citat:
Ursprungligen postat av sanne
När ger det störst effekt enligt dig och Anders Tegnell? Vid vilket dödstal?

Målat in dig i ett hörn? Förklara gärna för en novis som mig.

Jag är också genuint intresserad- varför är det bättre med karantän/isolering och nerstängning vid säg 100 000 smittade än vid 10 000 smittade?? Gör man det inte vid 10 000 smittade kommer man ju ändå behöva göra det vid 100 000 smittade- fattar inte det där.
Citera
2020-03-18, 23:17
Medlem
Lyckligagatandens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Försök hålla en god ton iaf.

Kolla statistiken. Det är gamla som stryker med. Gamla eller vissa få yngre med underliggande sjukdom.

Du är inte bara oförskämd utan även oinformerad.
Citera
2020-03-18, 23:17
Medlem
Karlxgustafs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AlbertEnben
Men konkurser sker ju varje år, folk är arbetslösa, titta på hela världen hur många tror du saknar arbete?

Folk blir ruinerade och tar livet av sig varje år.

Men jag bryr mig inte för jag har mitt på det torra. Men som sagt slutar vara alarmist.

Jävla tjatter om dina fastigheter och dina pengar. Sjukvården betalas av vanliga företagare och deras anställda. Finns inte dem så är dina fastigheter värda lika mycket som västerlånggatan i monopol intecknad!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in