2020-03-18, 22:52
Medlem
boqpods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lifeinplastic
Du vet att många inte har hemtjänst? Och köerna kan vara långa även om man är 90 bast. Klart de måste gå ibland. Tror du kommunen har fixat nån service till alla som nu - från en dag till en annan - fick höra att de skulle gå i isolation? För det tror inte jag nämligen.

Jag menar de som vet om att de gör bäst i att hålla sig hemma. För är det någonting gamlingar ägnar sig åt så är det att titta på nyheterna.
Och de som inte har hemtjänst har väl i vart fall någon anhörig som kan hjälpa dem. De som saknar både anhöriga och hemtjänst borde vara tämligen få. Men de kanske har en granne som kan handla åt dem istället.

Att Amelia Adamo exempelvis fullständigt skiter i råden som ges gör mig förbannad.
För hon lär väl knappast tacka nej till att ligga i respirator om hon fick frågan i händelse av att hon smittas.

STANNA INNE!!!
Citera
2020-03-18, 22:53
Medlem
Harald.Guldhatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Att friska människor drar på sig viruset och sen är immuna. Skyddsmur av människor
Förbered under två veckor så alla 65+ och riskgrupper kan isolera sig fullständigt i 2-3 månader. Därefter umgås resten så mycket som möjligt och sprider viruset, blir sjuka, och sen friska, forhoppningsvis utan alltför många allvarliga fall i vården. Sen släpper vi ut resten försiktigt i omgångar. Jag tror det skulle vara görbart.
Citera
Medlem
sannes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Alternativet är att införa karantän/isolering samt nedstängning när det kommer att ge störst effekt, exakt vad Tegnell och Folkhälsomyndigheten säger.

Jag vet, det kan bli svårt att i längden komma runt det faktum att man resonerar inkonsekvent.

Bara erkänn för dig själv att du nu har målat in dig i ett hörn, det kommer att underlätta för dig i den här diskussionen.

När ger det störst effekt enligt dig och Anders Tegnell? Vid vilket dödstal?

Målat in dig i ett hörn? Förklara gärna för en novis som mig.
Citera
Medlem
Lyckligagatandens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 88g14flashplant
För att viruset kom ifrån deras BSL-4 lab.

Vilket land har den kraften att sätta en skuld på Kina, sluta dumma er och kom in i matchen, eller gör inga affärer alls.
Citera
Medlem
MrSokratess avatar
Första intervjun jag såg med Giesecke för några dagar sen så tyckte jag han var rak, tydlig och pekade med hela handen. I Aktuellt idag fick jag ett betydligt sämre intryck. Tror hans personliga drag passar väldigt dåligt i TV, känns osympatisk på något vis.

Samtidigt hyllas han som kommunikatör så det är väl olika hur man upplever honom.
https://www.resume.se/kommunikation/media/virusexperten-johan-giesecke-hyllas-som-kommunikator-paminner-om-leif-gw/
Citera
Medlem
LennyMacKenzies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lyckligagatanden
Tyvärr så finns det inget Kina som räddade Wuhan utan i Sverige börjar myndigheterna fundera på vad de ska göra.
Det här stämmer inte med den senaste Riskanalysen vi gjorde?

Det är Kina som gett oss den här skiten så kineserna ger jag inte ett skit för. Risken finns att det blossar upp där igen när de släpper ut alla de har låst in för utan någon som helst immunitet ute i samhället så är risken stor att de inte blir av med viruset. Tyvärr är Kina den stora riskfaktorn när det gäller utvecklandet av diverse zoonoser just på grund av deras undermåliga djurhållning och deras inställning i övrigt. Skicka sluträkningen för vad detta kommer att kosta resten av världen till Kina.
Citera
2020-03-18, 22:54
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av argeneau
Infektionsläkaren kan ju ha en man eller fru som kan vara hemma. "Hela privata sektorn" jobbar ju för tusan hemma. Om infektionsläkaren som har små barn behöver barnpassning så kan kommunen infektionsläkaren bor i ordna barnpassning. Det är inte svårt.

Ja. Men det har inte med saken att göra. Jag betvivlar inte att det finns lösningar, allt jag säger är att påståendet att 50 procent inom vården har barn, inte innebär att 50 procent av barnen har föräldrar inom vården.
Citera
Medlem
RobertoSavianos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sinnersten
Fick just information ifrån en källa på ett Sjukhus på Infektionsavdelningen:

De börjar gå på knäna redan, då de har slut på skyddsutrustning.

Den yngsta som är inlagd där är född -06
De har skickat en tidigare helt frisk man 50 år till Stockholm för att bli satt i Ecmo.

Rådet var: "Tvätta händerna och besök inte sjukhus om det inte är akut, det är smittade överallt."

Sluta sprida påhittad desinformation
Citera
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AutDisceAutDiscede
Det är inte främst hans framträdande folk stör sig på även om detta också är ett ämne i sig - det är hans ständiga felaktigheter och svamlande som ligger honom i fatet. Å ena sidan, å andra sidan, sedan skall vi göra så, för att sedan ändra till något annat osv. Förstår till fullo att man icke kan vara säker i sina utsagor då inget kring detta virus är det, men varför då öppna käften och framstå såsom tvärsäker? Han måste lugna sig lite innan han uttalar sig. I ett slikt läge går det INTE att tala fritt, han och andra ledare som skall uppvisa ett lugn måste följa manus, annars blir det fel, särskilt när de får raka frågor riktade mot dem...

Att ingjuta lugn i befolkningen är A och O i dessa kriser - inte försöka framstå såsom en besserwisser och förmer än alla andra...
Han kommunicerar som den forskare han är, en forskare som är mitt uppe i ett projekt, studerar förloppet och löpande gör antaganden. Han tänker högt.
I ett sånt här läge är det politikerna som ska tala, och då statsministern. De är valda för att leda landet och gå före.

I Italien talar Conte (statsminister), i Frankrike Macron och i UK BoJo för att ta som exempel. Sen kan de lämna över ordet till experter eller andra ministrar som vad vad de ska säga och som kan det.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arnold15
Hysterikerna här inne på FB har fått som de vill.
Allt stängs ner. Skolor, gränser, butiker, etc.

De tror att viruset kan stoppas genom att sätta den unga och produktiva befolkningen i katrantän.

Icke.
Viruset kommer att finnas här i 1,5 år - minst.

Resultatet av denna fullkomliga TOK-POLITIK börjar nu trilla in.

Masskonkurser
Massarbetslöshet.
Folk som blivit ruinerade och tar livet av sig.
Massiv ökning av brottsligheten.

Den vanliga influensan dödar ca 300 000 personer i världen.
Varje år.
Ingen har någonsin brytt sig.

Och fortfarande bara 10 000 döda (multisjuka 85-åringar) av Corona efter 4 månader.
Ja. Polisen lobbade ju MOT att stänga skolor eftersom ordningsproblem och brottslighet skulle komma att öka.
Citera
Medlem
Lyckligagatandens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haddock93
Hur många tror ni är smittade i Sverige idag? Jag tror vi har ett ENORMT mörkertal, speciellt eftersom vi låter allt va öppet och folk jobbar/handlar som vanligt.

Jag tror på två nollor till.
Citera
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sanne
Jag skrev agera, reagerar gör de dagligen, dag för dag ser de utvecklingen an, och väntar på nästa dags siffror.

Vi har ingen skyddsutrustning, vi får inte veta hur många intensivvårdsplatser vi har, inte heller hur många respiratorer vi har?

Är det att agera tycker du?

Man har agerat. Tex genom att hålla information på need to know basis
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in