2020-03-18, 20:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lagertha
Har du varit på retreat sedan 1 februari och bara hoppar in och slänger ur dig inlägg?

Dödligheten är större i coronan än vanlig influensa. Men den kommer att trubbas av och bli mindre aggressiv är min gissning.
Citera
2020-03-18, 20:05
Medlem
blobben!!!s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lyckligagatanden
Kom in i matchen, bara för man stänger dagis och skolor så slutar inte Sverige fungera även om vissa vill påpeka detta. Läs på lite hos MSB, https://www.msb.se/samhallsviktigverksamhet
Hurudan karantän man förespråkar ha är så klart subjektiv. De flesta som skriker sig hesa om att stänga ned hela samhället nöjer sig däremot inte enkom med dagis och skola.

Såtillvida man avser att göra som Kina eller Sydkorea och isolera var man och kvinna så bör man vara medveten om att den strategin endast fungerar då isoleringen är varaktig. När restriktionerna hävs, då börjar sjukdomen återigen att spridas.
Citera
2020-03-18, 20:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Viejoverde
Pratade just med min spanska vän i bergen ovanför Alicante. Polisen (Guardia Civil) hade stoppat honom och hans 5 åriga dotter då de skulle gå genom byn, ner till affären där hans mor arbetar för att hämta upp en matkasse. De fick info om att de inte skulle gå ut överhuvud taget. (I byn bor ca 1200 personer och den ligger isolerad, dock besökt av turister). Ingen kommer in eller ut ur byn. Allt utom mataffären och leveranser dit och därifrån är ok från myndigheterna. Han sa att Sverige (som han känner väl) ligger 2 v efter Spanien. Vi har alltså uppförsbacken framför oss.

Två veckor efter i vad? Spanien noterade sitt första fall på fastlandet den 25/2. Sverige hade första bekräftade fallet 31/1 sen dröjde det till 26/2 innan nästa kom. Ligger vi inte tidsmässigt lika med Spanien fast med bättre förutsättningar att begränsa smittan då.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RollonHomie
I skolan där vår 13-åring går var det lärarna som svek först. I måndags var 80% av lärarna sjukskrivna. De är mellan 27- 55 år gamla. De bara stack på stört när det fanns tillfälle att göra det. Barnen verkar de strunta i. De ska gå så länge det är möjligt. De har stora problem med att få in vikarier.

Vi har dock tagit grabben ur skolan, men tycker ändå det känns lite trist. Barnen är de som alltid ska komma först, oavsett hur det här smittar. Barnen borde ha skickats hem innan lärarna drog.

50% av barnen i den skolan har under denna veckan tagits hem av föräldrarna, trots uppmaningar från de kvarvarande lärarna att försöka hålla dom kvar in i det sista.

Jag bryr mig inte vad statistik säger om barn i det här läget. Det känns som att det är alldeles för tidigt att kunna uttala sig säkert om något vad det gäller corona.

Lärarna gör ju bara det som de blivit tillsagda att göra av FHM. Jag tror de underskattar hur många det är som har lättaförkylningssymtom i Sverige i början av mars. Hela situationen blir ju ohållbar till slut. Hur ska skolorna kunna ha öppet när varken ungar eller lärare för gå dit vid minsta lilla tecken på förkylning?
Citera
Medlem
von Hindenburgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bartram
Har man resurser för att ens sätta STHLM i karantän?. Man lär dessutom behöva använda delar av resurserna för att bevaka att akuterna inte stormas framöver. Lägg därtill att personalen som skall fixa det lär reduceras då de själva blir sjuka.

Nej, det är det jag försökte säga. Vi kommer aldrig klara det om inte folk vill bli isolerade. Lycka till i Rinkeby och Fittja...
Citera
Medlem
Någon som vet nåt om Västerbotten?

Läste det var ett fall i klimpfjäll men det är det enda jag vet. De andra fallen säger dom ju aldrig var de är exakt . Helt otroligt dumt.

Är väl bättre folk vet om viruset finns i deras absoluta närhet så dom kanske kan bunkra upp och hålla sig inne istället för som det är nu, folk åker för fan buss, tåg, och handlar i affären som vanligt.
Citera
2020-03-18, 20:07
Medlem
199702042s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eternussermo
43% death rate i Italien nu, fy helvete!

https://www.worldometers.info/coronavirus/#countries

Var läser du det?
Citera
2020-03-18, 20:07
Medlem
Trogskalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
Det sker ju ändå, de som är drivna under kommersiella premisser har ju inga kunder och går snart omkull.

Ja. Och det är nog dom stora miljon/miljardföretagen som snor åt sig alla pengar från regeringens krispaket. Små företag kommer inte ha en chans att överleva.
Citera
2020-03-18, 20:08
Medlem
Ogunquits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LucNN
Egentligen tycker jag den med testning är skitsamma. Vi har den kapacitet vi har. Men om man erkänner att testningskapaciteten är irrelevant i sammamhanget så ändrar det verkligen inte att man likväl borde (och bör) köra hårdt på containment. Efter som vi vet att det är Extremt smitsamt, så kommer hårda tag ändå knappast göra annat än att ändra slope på den kurvan Alla är så måna om att dra fram på presskonferenser. Tror att Sverige underskattar ökningen av Fall i frånvaro av hårda policys som siktar mot social distancering. Men vi får se. Men ärligt talat, jag kan verkligen inte se någon anledning att det skulle gå annorlunda i Sverige än övriga världen så jag kan helt enkelt inte få in precis hur FHM resonerar när de avväntar som de gör.

FHM tror kanske att de har bättre koll på läget än vad de egentligen har?

Eller så har de hybris och tror att de kan detta bäst?
Citera
Medlem
Amazing-Graces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vonheden
Förskolor och småskolan tycker jag är klokt att fortsatt ha öppet. Blir kaos annars. Vem ska vabba om båda föräldrarna jobbar inom vården, mor och farföräldrar?

Njaaaaeee...

De talar om att ha speciella förskolor för barn till föräldrar med samhällsviktiga arbeten. Hur det skulle organiseras förstår jag inte.

Om man tänker att detta kanske kommer pågå en väldigt lång tid, så känns det som att man inte vill ha alla hårda åtgärder på en gång. Vuxenutbildningar och gymnasiet känns rimligt att stänga i nuläget. Jag har faktiskt ändrat mig en del kring Tegnells argument (om man nu vågar säga det här).
Citera
Medlem
von Hindenburgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av amanojaku91
Lärarna gör ju bara det som de blivit tillsagda att göra av FHM. Jag tror de underskattar hur många det är som har lättaförkylningssymtom i Sverige i början av mars. Hela situationen blir ju ohållbar till slut. Hur ska skolorna kunna ha öppet när varken ungar eller lärare för gå dit vid minsta lilla tecken på förkylning?

Särskilt som det inte går att testa om det är förkylning eller corona.

Det har dock föresvävat mig att FHM vet eller "vet" att den förkylning som går nu i själva verket är väldigt lindrig corona.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ogunquit
Jag tycker också att man borde kört en hårdare linje med fler testningar, karantäner och social distansering från början eftersom vi har så få vårdplatser.

Men vi har haft dåligt med testkits och bedömningen har varit att karantän inte ger effekt om man sätter i det för tidigt. Men sätter man in det för sent så är det en katastrof för sjukvården. Ett farligt vågspel.

Fast det är ju för att man har fel utgångspunkt - nu utgår man från att det inte går att stoppa viruset och det kommer fortgå i upp emot ett år.

Utgår man istället från att det går att stoppa det så är maximala åtgärder något man ska sätta in så fort som möjligt.

Nu verkar man följa andra Europeiska länder lite planlöst och kommer någorlunda snart komma fram till att det vi har optimala förutsättningar för att stoppa smittan och då agerar man senkommet därefter.
Hoppas norrmännen löser sitt fort, för då kan vi få rejält med hjälp.
Senast redigerad av Stockholmslivet 2020-03-18 kl. 20:12.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in