2020-03-17, 14:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rotebro-conny
Jag har köpt /sålt swedbank näst intill på daglig basis senaste veckorna men nu har jag börjat lugna ner mig lite, jag får en känsla av att det inte kommer rasa på i samma takt och lika mycket framöver.

Vi ligger snart på 8% direktavkastning och det mot en utdelning som är halverad. Med andra ord ca 13-14% av tidigare års utdelning.

Jag är dock bara en glad amatör
Passar bra med lite trading under dessa volatila tider.
Citera
2020-03-17, 14:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bruk
Tack för svar!

Då är jag med. Stämmer, ISK som gäller.

Kan du inte ha ett konto till inne på avanza men som är en vanlig depå, dvs inte isk, så lägger du in alla pengar där så är dom på plats så flytttar du bara över dom internt till isk när det är dags.

Så kan man göra på nordnet och då flyttas pengarna på sekunden.
Citera
2020-03-17, 14:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mrbosun
Passar bra med lite trading under dessa volatila tider.

Verkligen, helt galet vissa dagar
Citera
2020-03-17, 14:31
Medlem
Plockade in lite Fing precis under tian. Johan själv handlar på för fullt och jag kan inte tänka mig att sista pmet är skrivet där i från.
Citera
2020-03-17, 14:54
Medlem
happilappis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jnilsson
Fria fantasier eller någon grund för påståendet att storbankerna säljer?

Storbankerna skulle alltså dras till den stora "festen" framöver som blir i papperspengar med 0% ränta och centralbanker med bazooka...

Det är knappast vanliga investerare som står för denna volym dag efter dag om det är det du tror. Man tar hellre statsobligationer utan ränta än en potentiell enorm negativ utveckling på börsen. Alla vill in i dollarn just nu.
Citera
2020-03-17, 15:28
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hoaxy
R.I.P dina pengar

-2,53%
-5,16 %
-4,90 %

aged like milk
Och när gick du in? Med hur mycket pengar? Retoriska frågor, I rest my case.

Världens rikaste Warren Buffett satt fulltankade den sista ATH-dagen 19 februari. I höstas gick han in fullt i flygbolag som Delta. Just saying.
Citera
2020-03-17, 15:29
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BajsBoo
Bara nybörjare fångar fallande knivar.

Jag kommer gå in nästa år. Och oroa dig inte, den dagen jag går in kommer jag starta en tråd om exakt när jag går in och när jag sålde och hur många procent jag vunnit på detta.
Vad bygger du valet av "nästa år" på? Förutom att det sannolikt är lugnare då.
Citera
2020-03-17, 15:34
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Crow2000
Från omx toppen 99/00 till botten 2003 var väl ca 75%. Tre år av stadig nedgång som de flesta tydligen glömt och något vårt nuvarande ekonomiska system skulle ha svårt att klara.
Men det var i och för sig från en rejäl topp.
...ungefär som 2019/2020 toppen.
Den siffran är lite missvisande, åtminstone skev, dels för att det tog 2-3 år att sjunka så mycket och ett litet antal bolag som Ericsson, Framfab, Icon hade extremt uppblåsta priser som slutade i 1% kvar eller något sådant vilket tog ner index. Vanliga bolag med någorlunda seriös värdering som Swedbank eller Volvo sjönk ingenting eller bara lite i IT-bubblan. Nu har nästan samtliga OMXS30-aktier dippat 30-70% på en enda månad, rakt över. Du kan inte jämföra.
Citera
2020-03-17, 15:36
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mullret
1918, minus 95%. Varsågod och skölj.
Om man tänker vänta med att gå in på börsen tills läget är lika illa för världen som Första världskriget så får man vänta.
Citera
2020-03-17, 15:46
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Jag har köpt /sålt swedbank näst intill på daglig basis senaste veckorna men nu har jag börjat lugna ner mig lite, jag får en känsla av att det inte kommer rasa på i samma takt och lika mycket framöver.

Vi ligger snart på 8% direktavkastning och det mot en utdelning som är halverad. Med andra ord ca 13-14% av tidigare års utdelning.

Siffror som vinst per aktie eller direktavkastning ser helt fantastiska ut nu. Fast de bygger naturligtvis på det vinstrika året 2019. Marknaden är osäker nu, vilka företag kommer att kunna tuffa på och vilka får total kris? Ett seriöst gammalt företag som Boeing kan mycket väl konkursa. Man kan t.ex spekulera i att banker har mycket småföretagslån och att 10.000 småföretag inom mat hotell underhållning kan gå i konkurs bara i år. Då vill man inte sitta med Swedbank.

Detta sagt så har jag själv köpt Swedbank som är extra nertryckt av de orättvisa USA-stämningarna, som en vacker dag kommer att vara över. Fast mitt nästa köp blir nog SEB, de har den bästa värdering jag sett sedan 2009.
Citera
2020-03-17, 15:47
Medlem
Skillys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fisk123
Ni som påstår att vändningen kommer så snart antal smittade i EU klingar av eller ett vaccin lanseras - tänker ni inte längre än näsan räcker?

Effekterna på börsen har inte enbart med rädslan för viruset att göra. Några fler exempel än i mitt tidigare inlägg följer nedan...

Stängda gränser och flygplatser som gapar tomma innebär en risk att flygbolag kursar.

Vidare innebär tomma flygplatser att samtliga butiker, restauranger, barer, caféer mm på flygplatserna går med enorm förlust, precis som närliggande hotell.

Transporter som flygtaxi och flygbussar går med förlust.

Hotellen gapar tomma i storstäderna och tvingas varsla.

Stora evenemang för turistnäringen, t.ex Göteborgsvarvet, spelningar på nöjesfält och stora arenor, andra internationella evenemang som hålls i Sverige ställs in.

Enskilda näringsidkare och mindre företag tappar försäljning pga minskad efterfrågan och leveransproblem. Kanske tvingas de till karantän och försäljning blir helt omöjlig men hyror skall betalas -> direkt effekt på hyresvärdarna när detta inte sker.

Det är bara ett axplock av alla effekter som kommer till följd av Coronavirusets åverkan på samhället. Det har inte bara med skräck och panik att göra, utan vad denna skräck och panik faktiskt får för ekonomiska följder för svenskt och internationellt näringsliv.

Hej herr fisk. Hur går det idag? Köpte bull?
Citera
2020-03-17, 15:47
Medlem
Citat:

Har du lyckats behålla lugnet nu när den stiger?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in