Citat:
Ursprungligen postat av
rotebro-conny
Jag har köpt /sålt swedbank näst intill på daglig basis senaste veckorna men nu har jag börjat lugna ner mig lite, jag får en känsla av att det inte kommer rasa på i samma takt och lika mycket framöver.
Vi ligger snart på 8% direktavkastning och det mot en utdelning som är halverad. Med andra ord ca 13-14% av tidigare års utdelning.
Jag är dock bara en glad amatör
Siffror som vinst per aktie eller direktavkastning ser helt fantastiska ut nu. Fast de bygger naturligtvis på det vinstrika året 2019. Marknaden är osäker nu, vilka företag kommer att kunna tuffa på och vilka får total kris? Ett seriöst gammalt företag som Boeing kan mycket väl konkursa. Man kan t.ex spekulera i att banker har mycket småföretagslån och att 10.000 småföretag inom mat hotell underhållning kan gå i konkurs bara i år. Då vill man inte sitta med Swedbank.
Detta sagt så har jag själv köpt Swedbank som är extra nertryckt av de orättvisa USA-stämningarna, som en vacker dag kommer att vara över. Fast mitt nästa köp blir nog SEB, de har den bästa värdering jag sett sedan 2009.