Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2020-03-03, 17:01
  #505
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 2006
Är det sant att "dom" lyckades låsa upp din telefon utan 'brute force' pga av att du var oförsiktig nog att använda telefonkoden precis framför en övervakningskamera?

Hej,

Jo, det stämmer. Jag räknade aldrig min telefon som en högsäkerhets-device, och jag utgick från att de hade brytit sig in i den medans jag satt i fängelse redan - men tydligen inte. Det är förvånansvärt svårt att undvika kameror när man skriver in koden, faktiskt. Ett argument för fingeravtrycksläsning - även om jag inte tycker särskilt bra om det heller.
Citera
2020-03-03, 17:48
  #506
Medlem
Hmm, värt att notera om man inte väljer att vara helt transparent.

Använder du 'Telegram' eller 'Signal' för dina kontakter..?
Citera
2020-03-18, 18:32
  #507
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 2006
Hmm, värt att notera om man inte väljer att vara helt transparent.

Använder du 'Telegram' eller 'Signal' för dina kontakter..?

Hej,

Jag använder Signal för dem jag kan. Här i sydamerika är WhatsApp också en nödvändighet. Jag tycker inte särskilt bra om Telegram - det är inte krypterat som standard, och även när du sätter på kryptering används en rätt konstig och icke-standard algoritm som gör mig nervös.

Men vad som är viktigare är att jag inte litar på telefoner generellt sätt - jag har inte särskilt känsliga kontakter eller konversationer på min telefon överhuvudtaget; det finns för många sätt att attackera telefoner.

Mvh
Citera
2020-03-19, 06:05
  #508
Avstängd
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av olabini
Hej,

Jag använder Signal för dem jag kan. Här i sydamerika är WhatsApp också en nödvändighet. Jag tycker inte särskilt bra om Telegram - det är inte krypterat som standard, och även när du sätter på kryptering används en rätt konstig och icke-standard algoritm som gör mig nervös.

Men vad som är viktigare är att jag inte litar på telefoner generellt sätt - jag har inte särskilt känsliga kontakter eller konversationer på min telefon överhuvudtaget; det finns för många sätt att attackera telefoner.

Mvh
Hej,

Snowden och Arjen Kamphuis använde båda Signal. Snowden hamnade i Ryssland och Arjen försvann. Rent generellt kanske man skall överväga om Signal kan ha bakdörrar av denna typ? (dvs vem kan läsa meddelandena mer än den man skickar till?)
Citat:
CIA controlled global encryption company for decades, says report

Swiss government orders inquiry after revelations Crypto AG was owned and operated by US and German intelligence
https://www.theguardian.com/us-news/...ligence-report

Även Arjen besökte Assange på ambassaden. Ni jobbade båda med integritetsskydd på amerikanska företag utomlands. (Arjen jobbade med amerikaner.)

Träffade du Arjen, vad har du för uppfattning om hans arbete och försvinnande?

Verkligen trevligt att du ställer upp i tråden. Stort tack. Hoppas det juridiska går bra!
__________________
Senast redigerad av wwr 2020-03-19 kl. 06:08.
Citera
2020-03-19, 14:15
  #509
Medlem
Nickelodions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Hej,

Snowden och Arjen Kamphuis använde båda Signal. Snowden hamnade i Ryssland och Arjen försvann. Rent generellt kanske man skall överväga om Signal kan ha bakdörrar av denna typ? (dvs vem kan läsa meddelandena mer än den man skickar till?)

https://www.theguardian.com/us-news/...ligence-report

Även Arjen besökte Assange på ambassaden. Ni jobbade båda med integritetsskydd på amerikanska företag utomlands. (Arjen jobbade med amerikaner.)

Träffade du Arjen, vad har du för uppfattning om hans arbete och försvinnande?

Verkligen trevligt att du ställer upp i tråden. Stort tack. Hoppas det juridiska går bra!
Citat:
Ursprungligen postat av Nickelodion
Vilken soppa, det här lär väl inte förbättra JAs situation.

Det har sen en tid varit känt att PS från Piratbukten varit spindeln i nätet i den Katalanska statskuppen när det gällt att komma förbi och förhindra nedstängningar av Katalanska separatist-websidor. Det är högsta domstolen i Spanien som beslutat om nedstängningarna.

Nu twittrar JA om hur spanska polisen lyckats komma åt informationen kring detta och att det är appen Signal som inte har fungerat som den ska, den har inte rensat chat-historik .... och så länkar han till en artikel om detta där bla PS mot slutet nämns som en av de digitala arkitekterna bakom statskuppen - hyggligt?

Här rekommenderar JA att man ska använda appen Signal - fyra dagar innan statskuppen!

Jag antar att vara en av de digitala arkitekterna bakom en statskupp är lite värre än upphovsrättsbrott.

Vad gäller PS så lade polisen ihop hans Signal-chattar på från orensade loggar som fanns i beslagtagna mobiler och hans öppna twittrande sen på Twitter och fick därigenom en ganska klar bild av hans aktiviteter och planer.

Domstolsförhandlingen i tisdags blev inte av för OB, den sköts upp pga corona. Något nytt datum är inte utsatt så vitt jag vet och OB måste alltså fortsätta traska iväg till Åklagarmyndigheten varje fredag och anmäla sig.
Citera
2020-03-29, 12:55
  #510
Medlem
Ola, hur är det med virus i Quito..?
Får du röra dig fritt eller är du i husarrest?
Citera
2020-04-05, 10:18
  #511
Medlem
Hur går det för Ola Bini..?
Ecuador stores coronavirus victims in giant fridges as morgues fill up
https://www.reuters.com/article/us-h...-idUSKBN21M0W3
Citera
2020-05-19, 20:37
  #512
Medlem
Vart har Ola Bini tagit vägen i coronakaosets Ecuador..?
Finns det något livstecken eller har han hamnat i en liksäck
Citera
2020-07-24, 09:28
  #513
Medlem
Varför är det så tyst om Ola Bini..?
Citera
2020-08-02, 00:05
  #514
Medlem
En artikel i GP 2020-08-01:

Länk till GP (kan förmodligen bara läsas av prenumeranter)

Så det är ju lite av livstecken.
Citera
2020-08-09, 11:55
  #515
Medlem
Nickelodions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av error4now
En artikel i GP 2020-08-01:

Länk till GP (kan förmodligen bara läsas av prenumeranter)

Så det är ju lite av livstecken.

Här är en artikel från GP som inte är bakom betalvägg. Där intervjuar man en av OBs 11 advokater, den som har ett samhälle uppkallat efter sig.

I artikeln nämns JA. Den förundersökning i Spanien mot UC Globals chef, som JA alltså anmält för övervakningen, blev klar för nån månad sen. Den är på 69 sidor! Framkommer väl egentligen ingenting nytt men helt osannolikt läsa alla överträdelser som förundersökningen tar upp punkt för punkt. 69 sidor alltså. Men vad som förvånade mig var att OBs namn bara nämndes en enda gång i förundersökningen och då i samband med nåt mail där chefen Morales klassificerar firman OB då jobbade för, ThoughtWorks, som en hackergrupp.
Citera
2020-08-09, 12:29
  #516
Avstängd
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nickelodion
Här är en artikel från GP som inte är bakom betalvägg. Där intervjuar man en av OBs 11 advokater, den som har ett samhälle uppkallat efter sig.

I artikeln nämns JA. Den förundersökning i Spanien mot UC Globals chef, som JA alltså anmält för övervakningen, blev klar för nån månad sen. Den är på 69 sidor! Framkommer väl egentligen ingenting nytt men helt osannolikt läsa alla överträdelser som förundersökningen tar upp punkt för punkt. 69 sidor alltså. Men vad som förvånade mig var att OBs namn bara nämndes en enda gång i förundersökningen och då i samband med nåt mail där chefen Morales klassificerar firman OB då jobbade för, ThoughtWorks, som en hackergrupp.
Att låta Ola besöka Assange 10 ggr, att haffa båda på samma dag. Det handlar om att tona ned och koppla Ola till Assange, menar jag. Att göra Ola till hacker och inte att han skulle jobba för ICA (fast med annan ordning på de första två bokstäverna).

ThoughtWorks: 43 kontor i 14 länder. Skaplig hackergrupp.

Tack för att du håller reda på vad som händer i röran. Väger man in Assange-fallet, hur länge det hållit på, förgreningar i Sverige, Spanien, Storbritannien, Ecuador, Snowden, Ryssland, Island, Australien ... så måste det vara ett av de krångligare på senare tid. USA hålls mycket utanför, som vanligt, även om Ola jobbat där. Holländaren Kamphuis som också besökt Assange försvann i Norge.
__________________
Senast redigerad av wwr 2020-08-09 kl. 13:02.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback